بلاگ نبض

بلاگ > چگونه می توان عمر مفید دستگاه ماینر را افزایش داد؟

چگونه می توان عمر مفید دستگاه ماینر را افزایش داد؟

تاریخ پست: 2020/12/17




کنترل دما و رطوبت: بیشترین تاثیر در عمر استفاده از دستگاه به خنک نگه داشتن مربوط می شود. در فارم های بزرگ ماینینگ می بینیم که از تجهیزات سرمایشی بسته به شرایط آب و هوایی استفاده می شود. در اکثر نقاط ایران می توان از کولر های آبی سلولوزی استفاده کرد. از طرفی رطوبت نیز عامل دیگر برای کاهش عملکرد است. چرا که رطوبت زیاد باعث خوردگی پیوند های فلزی و تاثیر شیمیایی رو پیوند های درونی آی سی ها دارد. تا آنجا که محیط های با رطوبت بیش از ۶۵ درصد برای این کار توصیه نمی شود. پس در صورت استفاده از کولر آبی سلولوزی باید به رطوبت محیط توجه داشت و در صورت نیاز از جاذب های رطوبت گیر استفاده کرد.

تابلو برق مناسب: تابلو برق مناسب و استاندارد یکی از ملزومات اصلی دستگاه های ماینر است. نوسانات برق باعث اسیب دیدن تجهیزات و دستگاه های ماینینگ می شود. پس برای ماینینگ لازم است تا از تابلو برق های ایمن و استاندارد به همراه محافظ در برابر نوسانات برق استفاده کرد. از طرفی ظرفیت جریان الکتریکی تابلو برق باید با حداکثر جریان مورد نیاز برای دستگاه ماینینگ متناسب باشد.

منبع تغذیه: منبع تغذیه ی خود دستگاه نیز موضوع بسیار مهمی است. چرا که در صورت استفاده از منبع تغذیه غیر استاندارد، ممکن است جریان الکتریکی هجومی ایجاد شده و به مدارهای الکترونیکی دستگاه آسیب جدی وارد کند. با اینکه ظرفیت منبع تغذیه با دستگاه تناسب نداشته باشد. در این صورت دستگاه مرتب ریبوت می شود که هم ماینینگ و هم عمر دستگاه را تحت الشعاع قرار می دهد. برای همین به شدت توصیه می شود از منبع تغذیه مخصوص خود دستگاه استفاده شود.

اجتناب از اورکلاک: اورکلاک به زبان ساده کارکشیدن بیش تر از دستگاه است. بسیاری از کاربران با اورکلاک کردن دستگاه قصد دارند که استخراج و درامد دستگاه را بالا ببرند و بازگشت سرمایه را تعجیل ببخشند. شاید به نظر پیشنهاد جالبی باشد ولی باید در نظر داشت که این کار باعث افزایش توان مصرفی دستگاه و در نتیجه بالا رفتن جریان الکتریکی در بورد ها می شود. همان طور که گفته شد، مسیر ها و پیوند های درون آی سی ها بسیار ظریف هستند و اگر جریان از حدی بالا تر باشد، تخریب می شوند. پس اورکلاک می تواند احتمال تخریب را بالا ببرد و در نتیجه عمر دستگاه های ماینینگ را کاهش دهد.

سرویس و گرد گیری منظم: در هیچ جایی نمی توان از وجود گرد و غبار در امان ماند. با نشتن گرد و غبار روی هیت سینک ها (پره های های خنک کننده روی آی سی ها) طبیعتا انتقال حرارت با مشکل مواجه می شود و خنک کردن دستگاه توسط فن را سخت تر می کند. توصیه می شود تا جای ممکن دستگاه در معرض گرد و غبار (محیط های باز) قرار ندهید. و در ضمن بسته به محیط به طور مرتب باید نسبت به گرد گیری اقدام کرد. سرویس فن ها نیز موضوع مهم دیگری است. چرا ممکن است فن ها بعد مدتی به علت جرم گرفتن بلبرینگ های فن، با کاهش افت دور رو به رو شوند که در خنک کردن دستگاه نقش موثری دارد.

رعایت موارد بالا نقش بسیار کلیدی در افزایش بهره وری و عمر دستگاه دارند. چرا که در حال حاضر دستگاه هایی را در فارم های گوشه و کنار میبینیم که بیش از سه الی چهار سال است که به ماینینگ بیت کوین مشغولند. در مقابل نیز دستگاه هایی به صورت کارکرده و دست دوم وارد بازار شده که با گذشت یکسال از کارکرد آن ها عملا چیزی از آن ها باقی نماده است. پس شیوه استفاده و نگهداری از دستگاه بسیار حائز اهمیت است.