بلاگ نبض

بلاگ > بخش اول: چگونه بهترین ماینر را انتخاب کنیم (هش ریت، مصرف، بهره وری و الگوریتم ها)

بخش اول: چگونه بهترین ماینر را انتخاب کنیم (هش ریت، مصرف، بهره وری و الگوریتم ها)

تاریخ پست: 2020/12/17




برای پاسخ به این سوال اول بیایید مروری کوتاه بر تاریخ ماینینگ داشته باشیم. پس از آنکه ساتوشی ناکاماتو بر اساس تکونولوژی بلاک‎چین شبکه ارز دیجیتال بیت‎کوین را بر پا کرد. این ارز قیمت مشخصی نداشت. قیمت در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‎شود و چیزی که تقاضایی برای آن نیست ارزشی ندارد.

کم کم با برگذاری جلسات و نوشتن و مقالات علمی و معرفی ویژگیهای شگفت انگیز این اولین ارز دیجیتال علاقه مندانی برای آن پیدا شد. برخی پتانسیل های نهفته بیت‎کوین را دریافتند و شروع به سرمایه گذاری بر روی آن کردند اما این این ارز تا زمانی که نیازی برای آن ایجاد نشده بود همچنان نا شناخته باقی ماند. این زمینه را وب تاریک فراهم کرد. نیاز به تراکنش هایی که جایی ثبت نمی‎شود. و طرفین ناشناس باقی می‎مانند. اما این مسئله چه ربطی به ماینینگ دارد.

ماینر S9 با گارانتی دوریکوین برای ماینینگ

ماینینگ از کجا شروع شد؟

اولین تبادل کنندگان بیت‎کوین خودشان ماینر بودند. آنها با استفاده از کامپیوتر‎های شخصی خود اقدام به انجام هش لازم برای بلاک‎های بیت‎کوین می‎کردند و بلاکهای اول را می‎ساختند. با بالا رفتن تراکنش‎ها، هوشمندی ناکاماتو در طرح ریزی شالوده بیت‎کوین هویدا شد. هرچه تراکنش ها و حجم بازار و در پی آن ماینرها بیشتر می‎شدند. پارامتر سختی تولید (Difficulty) افزایش میافت. تا جایی که دیگر تولید بیت‎کوین با استفاده از پردازنده های همه کاره و تک یا دو هسته ای آن زمان به صرفه نبود. اینجا بود که عده ای شروع به استفاده از ظرفیت پردازش موازی تراشه‎های گرافیکی کردند. پیش از این با تکنولوژیCUDA که یک رابط برنامه نویسی برای پردازنده های گرافیکیNVIDIA است و این شرکت آن را برای استفاده برنامه نویسان از ظرفیت پردازش موازی تراشه هایش ارائه کرده بود و بعدها OPEN CL زمینه این کار فراهم شده بود، اما کم کم و با افزایش دیفیکالتی (سختی تولید)، این کار تخصصی‎تر شد و شرکتهایی همچون بیت‎ مین شروع به استفاده از پردازنده‎هایی که به طور اختصاصی برای ماینینگ طراحی شده بود کردند و با به کارگیری همزمان از تعداد زیادی از این تراشه‎‎‎ها ماینرهای ASIC پدید آمدند. ASIC (با تلفظ اِیسیک) سر واژه عبارت Application-specific integrated circuit است که به مدارات مجتمع (IC) هایی اطلاق می‎شود که نه برای پردازش عمومی بلکه به طور دقیق برای انجام کاربردی خاص طراحی شده اند و نتیجه آن انجام آن کار با مصرف انرژی کمتر و عملکرد بسیار بالاتر است.

پارامترهای موثر در بازده ماینر

حالا تکلیف مشخص تر شد. پس بهترین راه برای ماینینگ استفاده از تجهیزاتی است که به طور تخصصی ویژه این کار طراحی شده اند. اما چگونه از میان شرکتهای مختلف و این همه تجهیزات با مشخصات مختلف که در این مدت کوتاه وارد بازار شده اند ماینر مناسب را انتخاب کنیم.

اینجاست که باید ابتدا با پارامترهایی که در راندمان تولید این تجهیزات موثر است آشناتر شویم. برخی از این پارامترها را تقریباً هر کس که کمی با ارزهای دیجیتال آشنا باشد می‎داند و برخی کمی تخصصی تر هستند. بعضی از این پارامترها هم نیاز به پیشبینی و تحلیل های آماری دارند.

در این مقاله سعی می‎کنیم تمام این پارامترها را به زبانی ساده توضیح و تاثیر آن بر عملکرد تجهیزات را شفاف کنیم.

هش ریت (HashRate): برای انتخاب یک ماینر پیش از هر چیز هشت ریت آن را باید در نظر بگیرید. این مهم ترین پارامتر برای یک ماینر است. هش ریت در واقع قدرت محاسباتی یک ماینر است. مفهوم هش را در بالا توضیح دادیم. هشها همان اجزاء تشکیل دهنده بلوک ها هستند. این پارامتر با واحد میزان تولید هش در ثانیه یا (H/s) اندازه گیری میشود که میتواند از ضرایب هزار (KH/s) میلیون (MH.s) یا میلیارد (TH/s) محاسبه شود. البته در برخی الگوریتمها به جای هش از سُل (Sol) استفاده میشود که همین مفهوم را در بر دارد.
نکته مهم این است که این ضریب تنها در ماینرهای با الگوریتم یکسان قابل مقایسه است. شما نمی‎تواند در دو ماینر با دو الگوریتم متفاوت این مورد را با هم مقایسه کنید! حتی در یک دستگاه چند الگوریتمی با قدرت پردازش یکسان مثل برخی مدل‎های بایکال جاینت (Baikal Giant) با هر الگوریتم Hash-Rate متفاوتی به دست می آورید.
میزان مصرف (Power Consummation): میزان مصرف یک ماینر در محاسبه درآمد آن ماینر بسیار موثر است. اینجاست که تفاوت درآمد (profit) و بهره دستگاه (benefit) به دست می‎آید. به طور خیلی ساده:

درآمد = بهره دستگاه – هزینه مصرف برق

بهره وری (Power Efficiency): بهره وری در واقع همان نسبت مصرف انرژی به میزان تولید یک دستگاه است به صورت واحد ژول بر هش (J/H) بیان میشود. در دستگاههای با قدرت بیشتر این واحد به صورت ژول بر هزار هش (J/KH) یا ژول بر میلیون هش (J/MH) یا ژول بر میلیارد (J/TH) هش محاسبه می‎شود. هر چه این ضریب پایین تر باشد یعنی مقدار انرژی کمتری مصرف می‎شود تا یه هش تولید شود یا به عبارت بهتر آن هش ارزان پایتان در می‎آید.

در مورد پارامترهای دیگری مانند درجه کار کرد و دمای محیط کار، رطوبت و جریان هوای لازم (AirFlow) برای عملکرد صحیح دستگاه مشاوران دوریکوین در زمان خرید و نصب، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‎دهند.

اما چیزی که شما برای انتخاب درست نیاز دارید بدانید را از اینجا به بعد توضیح میدهیم. اینها اطلاعاتی است که تعیین میکند ماینر شما چه عملکرد و بازگشتی خواهد داشت.

الگوریتم های ماینینگ

تا اینجای کار محاسبات مانند هر دستگاه دیگری بود ولی از اینجا به بعد پارامترهای عمومی تمام می‎شود. هر ارز دیجیتال برای کد گذاری از یکی از الگوریتمهای رمز گذاری استفاده می‎کند. دلیل آنکه به ارزهای دیجیتال، رمز ارز (CryptoCurrency) می‎گویند دقیقاً همین است. این الگوریتم‎ها چیز بدیعی نیست. شما روزانه به طور پی در پی از اکثر آنها بدون آنکه خودتان بدانید در ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‎کنید. اگر شما اقدام به اسمبل کردن یک کامپیوتر ویژه ماینینگ کنید. تقریباً میتوانید هر ارزی را تولید کرد. پلتفرمهای عمومی مثل X86 و ARM به راحتی قابل برنامه نویسی هستند و حتی میتوانید با گوشی خود اقدام به تولید ارز دیجیتال کنید. (به کامپیوترهایی که با به کار گیری همزمان چندین کارت گرافیک گاهی تا ۱۸ کارت یا حتی بیشتر برای تولید ارز دیجیتال ساخته می‎شوند اصطلاحاً ریگهای ماینینگ (Minning Rig) گفته میشود. اما وقتی نوبت به عملکرد بهینه میشود و پای ماینرها به میان می‎آید کار تخصصی تر میشود. برای بهترین عملکرد شما مجبور هستید که انعطاف پذیری را رها کنید تا بتوانید همان کار را به بهترین نحوه ممکن و با بیشترین راندمان ممکن انجام دهید. ماینرهای ایسیک (ASIC) عموما برای تولید هش ها با یک الگوریتم خاص طراحی می‎شوند. البته معدود دستگاههایی به خصوص از کمپانی Baikal هستند که به صورت چند الگوریتمی (Multi Algorithm) عمل می‎کنند اما عموما این دستگاهها نسبت به دستگاه هایی که برای یک الگوریتم خاص طراحی شده اند عملکرد و بهره وری کمتری دارند.

حالا که کمی در مورد الگوریتمها میدانید بد نیست لیستی از الگوریتمها و ارزهایی که بر پایه آنها تولید می‎شود نیز داشته باشیم. اینها الگوریتمها و ارزهای پرطرفدار و پرکاربرد هستند و قصد ما ارائه لیست کامل نیست.


SHA256: یک الگوریتم بسیار پایه و بسیار پر کاربرد در دنیای رمز گذاریست که ارزهایی مانند بیت‎کوین (Bitcoin) و برخی زیر شاخه های آن مانند بیت‎کوین‎ کش (Bitcoin Cash) که اصطلاحاً به آنها فورک‎های (FORK) بیت‎کوین میگویند از آن استفاده می‎کنند. این الگوریتم در دنیای ماینینگ نیز مانند دنیای واقعی بسیار پر طرفدار است. دیگر ارزهای رایج برای استخراج با این الگوریتم عبارتند از E-Mark)) ، (Universal) و لایت‎کوین کش (LitecoinCash).


Ethash: این الگوریتم، الگوریتم تازه ای در دنیای ماینینگ نیست ولی الگوریتم پایه دومین ارز دیجیتال پرطرفدار جهان یعنی اتریوم (Ethereum) است. تا کمی پیش تنها راه تولید این ارز استفاده از ریگهای ماینینگ و نیاز به دانش فنی و دردسرهای استفاده از یک کامپیوتر با چندین کارت گرافیک بود ولی با ورود ماینرAntminer E3 شرایط بازی عوض شد و بالاخره ماینر اختصاصی این ارز نیز به بازار آمد تا طرفداران آن به راحتی با دردسر و هزینه کمتر و کمترین دانش فنی بتوانند این ارز را تولید کنند. کارشناسان، برای اتریوم آینده روشنی متصورند و همین استقبال از این ماینر، الگوریتم را زیاد کرده.


Scrypt: اسکریپت در دنیای رمزگذاری الگوریتم معتبریست و الگوریتم ماینینگ لایت‎کوین (Litecoin) محسوب میشود. البته استخراج لایت‎کوین اکنون به صرفه نیست و مالکان ماینرهای Scrypt بیشتر از آن برای استخراج زیر فورکهای اسکریپت DGB و Verge استفاده می‎کنند.


X11: این الگوریتم پایه برای یکی از ارزهای معتبر دیجیتال به نام دش (DASH) است. هرچند استخراج Cannabiscoin (CANN) و تعدادی ارز دیگر هم بر پایه آن انجام می‎شود که گاهی سود بیشتری دارد.


Blake(2B): نسخه ۲B بلیک یکی از اسکریپت‎های محبوب این روزهای ماینر هاست با Antminer A3 برای اولین بار این الگوریتم پا به دنیای ماینرهای ASIC گذاشت. با افزایش مجموع پردازش جهانی و سختی تولید (بعدتر توضیح داده خواهد شد)، سودآوری این دستگاه کاهش یافت، اکنون با وارد شدن ماینرهای INNOSILICON S11 Siamaster و Dragonmint 52 با قدرتی نزدیک به ۵ برابر، دوباره این اسکریپت به اسکریپت محبوب ماینرها تبدیل شده است.


Blake256 R4: این الگوریتم اکنون یکی از سودآورترین الگوریتم‎های دنیای ماینینگ به شمار می‎رود، ارز اصلی برای تولید Decred است. تنها ماینر موجود برای استخراج ارز با این الگوریتم در حال حاضر INNOSILICON D9 DecredMaster است. که در زمان نگارش این مطلب بالاترین سود را در میان سایر تجهیزات دارد.


CryptoNight: الگوریتم کریپتونایت یکی دیگر از الگوریتم های محبوب این روزهای دنیای ماینرهاست. این الگوریتم برای استخراج ارز (Monero) استفاده میشد ولی بعد از تغییر الگوریتم مونرو به CryptoNightV7 اکنون فورک‎های آن با نامهای مونرو اورجینال (Monero Original) و مونرو کلاسیک (Monero Classic) جای آنرا برای استخراج گرفته‎اند. الکترونیوم (Electroneum) و دیجیتال نوت ((Digitalnoteو کربو (Karbo) دیگر ارزهای استخراجی هستند.


CryotoNightV7: این الگوریتم اکنون جایگزین الگوریتم اصلی CryptoNight برای استخراج مونرو شده است. شرکتهای تولید کننده ماینر قول داده‎اند نسخه ارتقا داده شده سخت افزار (FrameWare) را برای ماینر های کریپتونایت عرضه کنند ولی در زمان نگارش این مطلب ماینری برای استخراج آن وجود ندارد. بدیهی است دوریکوین در صورت عرضه FrameWare جدید آنرا برای مشتریان خود منتشر می‎کند و ماینرهای جدیدی که برای این اگوریتم عرضه شود را به سرعت در اختیار مشتریان خود قرار خواهد داد.


در بخش بعدی این مطلب به توضیح درباره سختی تولید (Difficulty) و نحوه محاسبه و افزایش آن می‎پردازیم….