بلاگ نبض

بلاگ > بخش دوم: چگونه بهترین ماینر را انتخاب کنیم (سختی تولید یا دیفیکالتی شبکه)

بخش دوم: چگونه بهترین ماینر را انتخاب کنیم (سختی تولید یا دیفیکالتی شبکه)

تاریخ پست: 2020/12/17




در بخش نخست این مطب در مورد تاریخچه ماینینگ و تعدادی از پارامترهای اصلی در انتخاب ماینر همچون مصرف برق، بهره‎وری و الگوریتم پردازشی توضیح دادیم. اکنون میخواهیم در مورد مهم ترین عامل در محاسبه درآمد یک سیستم ماینینگ توضیح دهیم: سختی تولید یا دیفیکالتی (Difficulty)

سختی‎ تولید یا دیفیکالتی (Difficulty) چیست؟

سختی تولید عبارت است از میزان محاسبه ای که برای تولید یک بلاک از ارز دیجیتال باید انجام شود. اما این پارامتر چگونه محاسبه میشود و به چه عواملی بستگی دارد.

بخشی از سختی تولید در اسناد فنی هر ارز پیش بینی شده است، به طور مثال در مورد بیت کوین شبکه به نحوی برنامه ریزی شده است که هر ۴ سال یکبار سختی تولید ۲ برابر شود یا به عبارت بهتر به ازای پردازش برابر، تولید به نصف کاهش یابد.

بگذارید کمی در مورد ساز و کار تولید ارزهای دیجیتال به طور ساده توضیح دهیم. استخراج ارزهای دیجیتال (ماینینگ) بر اساس سازوکاری به نام “پاداش کار” یا Work-proof تعریف شده است. در این ساز و کار ماینرها در قبال کمکی که به ایجاد بلاک های جدید در شبکه یک ارز میکنند، بخشی از ارزش آن بلاک را به عنوان پاداش دریافت میکنند. به طور مثال در حال حاضر و بر اساس اسناد فنی (White Paper) بیت کوین، به ازای ایجاد هر بلاک در شبکه بلاک چین ۱۲.۵ بیت کوین ارزش دارد که سهمی از آن به مجموع کسانی که در تشکیل آن مشارکت داشته اند پرداخت میشود.

اما اگر تا کنون اقدام به ماینینگ یک ارز کرده یا تحقیق درباره آن پرداخته باشید با مفهومی به نام سختی شبکه (Network Difficulty) برخورد کرده اید. این پارامتر به طور میانگین هر دو هفته یکبار به روز میشود. آنچه شما در عمل با آن برخورد میکنید و پایه محاسبه درآمد ماینرها قرار میگیرد نه سختی تعریف شده در اسناد فنی یک ارز بلکه همین سختی شبکه (Network Difficulty) است.

سختی شبکه نه بر اساس اسناد فنی بلکه بر اساس قدرت محاسباتی یا به اصطلاح هش ریت (Hash Rate) شبکه آن ارز محاسبه میشود و با آن نسبت مستقیم دارد، یعنی با افزایش میزان هش ریت (Hash Rate) آن شبکه سختی شبکه نیز افزایش میابد و با کاهش هش ریت شبکه دیفیکالتی آن ارز کاهش میابد.

هش ریت شبکه یک ارز، مجموع هش ریت تمام آن است که در شبکه جهانی آن ارز مشغول فعالیت هستند. به طور مثال در زمان نگارش این مقاله هش ریت شبکه (Network Hash Rate) برای شبکه بیت کوین معادل ۴۰.۷۰ EH/s میباشد و سختی تولید برابر ۵.۱۸ T است. که این سختی  نسبت به دوره قبل کاهش یافته و علت آن کاهش توان پردازش در سطح شبکه است.

نحوه محاسبه سختی شبکه (Network Difficulty)

محاسبه دیفیکالتی شبکه ممکن است در ماینینگ ارزهای متفاوت به گونه های مختلفی محاسبه شود ولی در اینجا برای آشنایی نحوه محاسبه سختی شبکه بیت کوین را شرح میدهیم.

سختی شبکه در شبکه بیت کوین همیشه به گونه ای تعیین میشود که مقدار ثابت ۲۰۱۶ بلاک در دو هفته تولید شود. یعنی ۱۰ دقیقه برای هر بلاک، راه حل حفظ این سرعت تولید کنترل سختی شبکه یا دیفیکالتی است، اگر در دو هفته مقداری بیشتر یا کمتر از ۲۰۱۶ بلاک تولید شود، در دو هفته بعدی مقدار دیفیکالتی به نحوی تصحیح خواهد شد، تا میزان تولید بر روی این مقدار ثابت بماند.

نمودار تغییرات سختی (دیفیکالتی) بیت کوین

بحث پیرامون سختی شبکه در استخراج بیت کوین میتواند بسیار طولانی و فنی باشد اما آنچه شما در این باره باید بدانید این است که ترافیک ماینینگ شبکه تاثیر مستقیم بر سختی شبکه دارد. با وارد شدن یک ارز جدید به بازار و با توجه به آنکه ماینر های آن ارز کم هستند سختی شبکه پایین است، با روی آوردن افراد بیشتری به ماینینگ آن ارز و افزایش ماینر های آن، توان محاسباتی یا هش ریت آن شبکه افزایش میابد و به طور خودکار سختی نیز بیشتر میشود. به این ترتیب سه دوره میتوان برای هر دستگاه ماینر میتوان تعریف کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که ماینر های اولیه معمولاً از ریگهای ماینینگ برای استخراج ارز دیجیتال استفاده میکنند زیرا با نصب نرم افزار ماینینگ آن ارز به راحتی میتوانند شروع به استخراج آن کنند، پس از مدتی ماینرهای ASICS آن الگوریتم وارد بازار میشود و به دلیل قدرت بالا و راحتی استفاده هش ریت شبکه کم کم بالا میرود تا در نقطه ای به تعادل برسد. برای برخی ارزها مانند بیت کوین این نقطه تعادل به دست آمده و تغییرات هش ریت و سختی شبکه دیگر چندان مشهود نیست و گاهی چند درصد بالا و پایین میرود، البته ممکن است با افزایش قیمت بیت کوین مجدد افراد بیشتری شروع به ورود به این بازار کنند و مجدداً سختی شروع به افزایش کند ولی در حال حاضر به ثبات رسیده است و سیر کاهشی نیز پیدا کرده.

نمودار کاهش سختی شبکه (دیفیکالتی) بیت کوین

بر این اساس میتوان سه دوره برای استخراج یک ارز تعریف کرد:

۱) دوره طلایی: در این دوره که در ابتدای ورود یک ارز به بازار است به دلیل میزان کم هش ریت شبکه، سختی تولید پایین است و میزان تولید ماینرهای ASIC بسیار بالاست. البته باید توجه داشته باشید که قیمت تجهیزات نیز در این دوره بالاست.

۲) دوره افزایش سختی: در این دوره با هجوم ماینرها و سرمایه گذاری بر روی استخراج آن ارز میزان هش ریت شبکه و سختی آن با شیبی تند افزایش میابد.

۳) دوره ثبات: در این دوره با توجه به هزینه مصرف برق و نگهداری تجهیزات و استخراج یک نقطه ثبات و پایدار برای استخراج ارز به دست میاید که معمولاً پایدار میماند. استخراج بیت کوین اکنون در این مرحله قرار دارد. در این دوره تجهیزات ماینینگ ارزان شده اند و در آمد نیز نسبتاً ثابت است.

با توجه به این سه دوره بهترین زمان برای خرید تجهیزات ماینینگ یک الگوریتم دوره های اول و سوم است. در حالت اول هزینه سرمایه گذاری شما در مدت کوتاهی بر میگردد و تجهیزات شما به سود دهی میرسد. در حالت سوم سرمایه گذاری شما با سرعت کمتری برمیگردد ولی میتوانید اطمینان قابل محاسبه ای نسبت به درآمد تجهیزات داشته باشید.

در این میان باید به این نکته توجه داشته باشید کهاگر از ماینر های ASIC استفاده میکنید، ورود ارزهای جدیدی که از الگوریتم تجهیزات شما استفاده میکنند میتواند ماینر هایی سود دهی آنها کاهش یافته را مجدداً به سود دهی بالا برساند. اگر قصد سرمایه گذاری بر روی ارز خاصی ندارید. پیشنهاد ما این است هر هفته بازار را زیر نظر داشته باشید تا بدانید ماینینگ کدام ارز درآمد بیشتری برای شما دارد.

داشتن یک پلن سرمایه گذاری راز موفقیت است!

در انتخاب تجهیزات ماینینگ به خصوص اگر قصد راه اندازی فارم دارید حتمن یک پلن سرمایه گذاری داشته باشید. علیرغم غیر قابل پیش بینی بودن بسیاری از پارامترها از جمله دیفیکالتی ولی با محاسبات آماری و مطالعه روند بازار و شبکه میتوانید دید درستی از آینده سرمایه گذاری خود به دست آورید. کارشناسان دوریکوین با تجربه چند ساله در حوزه ماینینگ در این زمینه آماده راهنمایی شما هستند. تا بتوانید بهترین بهره را از سرمایه گذاری خود ببرید.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات اولیه لازم برای خرید تجهیزات ماینینگ را در اختیار شما قرار دهیم. در مطالب بعدی به مباحث فنی تر و مصداقی و همچنین نحوه راه اندازی فارمهای ماینینگ میپردازیم.