بلاگ نبض

بلاگ > بورس شیکاگو بزودی بازار مبادلات قرارداد‌های اتریوم را راه‌اندازی خواهد کرد

بورس شیکاگو بزودی بازار مبادلات قرارداد‌های اتریوم را راه‌اندازی خواهد کرد

تاریخ پست: 2020/12/19




پس از راه‌اندازی قرارداد‌های آتی بیت کوین توسط گروه سی.ام.ای(CME) و در سال ۲۰۱۷، قیمت این دارایی به سطح بیشینه‌ی ۲۰ هزار دلاری رسیده است و احتمال تکرار این اتفاق برای اتریوم نیز وجود دارد

راه‌اندازی بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم بورس شیکاگو

در حالی که بیت کوین مقاومت تاریخی خود را پشت‌سر گذاشته است و بازار رمزارزها موج صعودی جدیدی را تجربه می‌کند، گروه سی.ام.ای(CME Group) به عنوان زیر مجموعه‌ی بورس شیکاگو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم را در هشتم فوریه‌ی ۲۰۲۱ میلادی راه‌اندازی خواهد کرد.

سی.ام.ای دومین مرکز مبادلات بزرگ مشتقات جهان از نظر حجم مبادلات محسوب می‌شود و قرارداد‌های آتی بیت کوین را در هفدهم دسامبر ۲۰۱۷ میلادی راه‌اندازی کرده است و در همان روز رکورد پیشین قیمت بیت کوین در سطح ۲۰,۰۸۹ دلاری نیز ثبت شده است.

در حقیقت، از زمان انتشار اطلاعیه‌ی راه‌اندازی قرار داد‌های آتی بیت کوین توسط سی.ام.ای در روز سی و یکم اکتبر ۲۰۱۷ تا هفدهم دسامبر ارزش بازار بیت کوین سه برابر شده است و از ۱۰۱ میلیون دلار به محدوده‌ی ۳۳۲ میلیون دلار رسیده است. با این وجود قیمت بیت کوین در پی تجربه‌ی بازار نزولی خود در سال ۲۰۱۸ میلادی به شدت کاهش یافته است. در پی انتشار اطلاعیه‌ی اخیر گروه سی.ام.ای، احتمال تجربه‌ی همین تغییرات قیمت در بازار اتریوم نیز وجود دارد.

ویژگی قراردادهای آتی سی.ام.ای

 

قرارداد‌های آتی توافق‌نامه‌های ساده‌ای برای خرید و یا فروش دارایی‌ها در آینده(تاریخ و قیمت مشخص) محسوب می‌گردند. این ابزارها راهی را برای فعالان این بازار ایجاد می‌کنند تا انواع کالا و دارایی‌ها را در یک قیمت مشخص و در آینده با یکدیگر مبادله کنند.

بعلاوه، قرارداد‌های آتی سی.ام.ای  با استفاده از پول نقد تسویه می‌گردد(قیمت اتر در زمان تسویه‌ی قرارداد) و در نتیجه در این قرارداد‌ها رمزارز اتریوم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؛ یعنی فروشندگان اتر معادل ارزش اتریوم پول نقد به‌دست می‌آورند. این ابزارها امکان کسب منفعت توسط سرمایه‌گذاران حقوقی از تغییرات قیمت بازار رمزارزها را فرآهم می‌کند در حالی که دیگر به دلیل تسویه‌ی نقدی قرارداد‌ها نیازی به استفاده از روش‌های نگه‌داری و ذخیره‌سازی رمزارزها نخواهند داشت. با این وجود، تاثیر بلند مدت راه‌اندازی قرارداد‌های آتی سی.ام.ای بر بازار بیت کوین قابل ارزیابی نیست.

کوب گلوبال مارکتس(Cboe Global Markets)؛ رقیب اصلی سی.ام.ای نیز قرارداد‌های آتی بیت کوین را در سال ۲۰۱۷ و یک هفته پیش از سی.ام.ای راه‌اندازی کرده است. تاثیر راه‌اندازی این بازار بر قیمت بیت کوین کاملاً مشهود است و در روز راه‌اندازی این بازار قیمت بیت کوین بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، سی.ام.ای فعالیت خود را در این حوزه گسترش داده است و قرارداد‌های اختیار معاملات بیت کوین را به همراه قرارداد‌های آتی بیت کوین به کاربران پیشنهاد می‌کند. هم اکنون سی.ام.ای پس از صرافی اوکی‌اکس(OKEx) به دومین پلتفرم بزرگ مبادلات قرارداد‌های آتی بیت کوین تبدیل شده است.

تجربه‌ی موفق بازار قرارداد آتی بیت کوین

تیم مک‌کورت(Tim McCourt) سرپرست کل شاخص سهام و محصولات سرمایه‌گذاری جایگزین سی.ام.ای اظهار داشت که افزودن قرارداد‌های آتی اتریوم به محصولات پیشنهادی سی.ام.ای در نتیجه‌ی تجربه‌ی موفق راه‌اندازی قرارداد‌های آتی بیت کوین اتفاق افتاده است. وی اظهار داشت:

با توجه به افزایش تقاضای مشتریان و رشد بازار قرارداد‌های آتی و اختیار مبادلات بیت کوین ما معتقدیم که افزوده شدن قرارداد‌های آتی اتر ابزار ارزشمندی را برای مبادله و حفظ ارزش دارایی‌ها در اختیار مشتریان ما قرار می‌دهد.Tim McCourt

با این وجود تنها گذشت زمان تاثیر راه‌اندازی بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم بر قیمت این دارایی و تکرار شرایط بازار صعودی پیشین بیت کوین در اتریوم را اثبات خواهد کرد.

نکات برگزیده مطلب

  • همزمان با گسترش بازار مبادلات رمزارزها محصولات متنوعی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. قرارداد‌های آتی گروه سی.ام.ای(CME) که توسط پول نقد تسویه می‌گردد، امکان سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها بدون نیاز به ذخیره‌سازی این دارایی را فرآهم می‌کند. پس از راه‌اندازی قرارداد‌های آتی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ این دارایی بیشینه‌ی تاریخی خود را تجربه کرده است و راه‌اندازی قرارداد‌های آتی اتریوم ممکن است شرایط مشابهی را برای اتریوم به همراه داشته باشد.