بلاگ نبض

بلاگ > آیا استفاده از کیف پول لجر کارکرده ایمن است؟

آیا استفاده از کیف پول لجر کارکرده ایمن است؟

تاریخ پست: 2020/12/19




یکی از کاربران کیف پول لجر اخیراً در یک سایت تجاری آنلاین کلاهبرداری کرده است. یکی از کاربران، یک کیف پول لجر کارکرده خریداری کرده که قبلاً توسط شخص دیگری استفاده شده و به همین علت او کوین‌های خود را از دست داده است. پس اگر یک کیف پول لجر دسته دوم خریداری کرده‌اید، امنیت دارایی تان در خطر است. با مطالعه این مقاله می‌توانید امنیت دارایی خود را افزایش دهید.

هنگامی که یک کاربر کیف پول Ledger خود را دریافت می‌کند، خواه یک Nano S باشد یا مدل‌های دیگر، او همیشه باید ابتدا دستگاه را روشن کرده و پین کد خودش را وارد کند. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شروع به کار دستگاه، هیچ کس نباید هیچ پین کدی را توسط شخص دیگری برای استفاده از کیف‌پول سخت افزاری خود قبول کند.

پس از آنکه یک دستگاه جدید را روشن می‌کنید کلمه عبور جدیدی را باید برای آن تعیین کنید. پس از آن، ۲۴ کلمه کلمات بازیابی یا seed شما توسط دستگاه تولید شده که در صفحه نمایش آن نشان داده می‌شوند.حتما این عبارت را به ترتیب نشان داده شده در جایی امن یادداشت کرده و نگهداری کنید. اهمیت این کلمات بسیار زیاد است زیرا اگر کاربر آن را از دست بدهد، دیگر دسترسی به دارایی‌های دیجیتال خود را از دست می‌دهد بنابراین این عبارت بازیابی با ۲۴ کلمه باید همیشه به صورت خصوصی و ایمن نگهداری شود. این روالی است که در مورد کیف پول‌های نو و جدید انجام می‌شود. اما اگر کیف پول لجر شما، کارکرده و دسته دوم باشد، آیا استفاده از آن امنیت دارد؟

چگونه از کارکرده نبودن کیف پول لجر خود مطمئن شویم؟

پس از راه اندازی اولیه دستگاه، کاربر می‌تواند با مراجعه به shop.ledger.com/pages/ledger-live و انتخاب برنامه‌هایی که می‌خواهد از آنها استفاده کند، آن را تنظیم کند. پس همیشه توجه داشته باشید که کیف پول لجر هرگز دارای پین کد و کلمات بازیابی از قبل تعیین شده نیست. اگر کاربری دستگاهی را با واژگان بازیابی یا پین کد دریافت کند، نباید از دستگاه همانطور که هست استفاده کند، زیرا این دستگاه حتما قبلاً توسط شخص دیگری استفاده شده باشد.

اساساً، فروشنده‌ای که در سایت‌های آنلاین، قصد فروش دستگاه لجر Nano S دست دوم را دارد، به طور حتم ۲۴ کلمه بازیابی آن را نیز در اختیار خریدار قرار می‌دهد. بنابراین توکن‌های تنظیم شده از طریق دستگاه نه تنها توسط کاربر خریدار دستگاه بلکه توسط هر کسی که این دستگاه را مقداردهی اولیه کرده باشد و دارای یک نسخه از ۲۴ کلمه بازیابی آن باشد نیز، قابل دسترسی است.

حالا برمی‌گردیم به ابتدای این مقاله که گفته شد یکی از کاربران شاهد از دست دادن کوین‌های خود بوده است. تیم پشتیبانی لجر فورا بعد از این اتفاق، هشدارهایی را در وب سایت خود قرار داد تا کاربران خود را از این اتفاق باخبر کند. پس اگر قصد خرید کیف پول لجر را داشتید و متوجه شدید که این کیف پول قبلاً راه اندازی شده است، بلافاصله از طریق پشتیبانی مشتری یا اطلاعات فروشنده سایت لجر در تماس باشید تا در مورد آن اقدامات قانونی صورت دهند. و این را هم باید بدانید که هنگام خرید دستگاه لجر از یک فروشنده متفرقه، لجر خسارات ناشی از کلاهبرداری را جبران نمی‌کند. حال اگر بخواهید از یک دستگاه لجر کارکرده استفاده کنید چه می‌شود؟

ایمن سازی کیف پول لجر کارکرده

فضای ذخیره سازی سرد با استفاده از کیف پول سخت افزاری مانند لجر Nano S یکی از مطمئن‌ترین راه ها برای ذخیره سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال شما است. اگر می‌توانید دستگاه جدیدی را مستقیماً از تولید کننده یا توزیع کننده مجاز تهیه کنید، این بهترین روش برای دستیابی به آن است.

خرید یک دستگاه لجر دست دوم نیز توصیه نمی‌شود اما اگر چنین دستگاهی خریداری کردید بدون توجه به وضعیت دستگاه (از قبل تنطیم شده یا نه)، توصیه می‌شود که دستگاه خود را ریست و به تنظیم مجدد کارخانه ببرید و سپس همه برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌ها را با استفاده از برنامه Ledger Device Manager مستقیم از وب سایت سازنده، دوباره نصب کنید.

حتما برای استفاده از یک کیف پول لجر کارکرده مراحل زیر را انجام دهید :

۱. ریست کردن دستگاه

هنگام شروع به کار دستگاه لجر، صفحه خوش آمدید (Welcome) باید نمایش داده شود. اگر اینگونه نیست، پس دستگاه کار کرده و باید آن را ریست کنید.

هنگامی که کیف پول لجر کار کرده را وارد کنید و آن را روشن کنید، نباید هیچ درخواستی برای پین یا کلمات بازیابی وجود داشته باشد، زیرا دستگاه باید توسط مالک قبلی تنظیم مجدد شده باشد. اگر دستگاه پین ​​درخواست کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را دوباره ریست کنید. این کاملاً ضروری است، زیرا اگر قبلاً تنطیم شده باشد، صاحب قبلی کلمات اصلی را مشاهده کرده و احتمالاً آنها را ذخیره کرده است. این رایج ترین شیوه‌ای است که در هنگام خرید لجر دست دوم از مردم کلاهبرداری می‌شود. برای ریست کردن مراحل زیر را انجام دهید:

  • لجر Nano S را به یک سیستم وصل کنید
  • یک پین کد اشتباه وارد کنید و با فشار دادن هر دو دکمه آن را تایید کنید
  • اینکار را دوبار دیگر انجام دهید (در کل سه مرتبه)
  • هنگامی که Nano S شما پیام “دستگاه شما ریست شد” را نمایش داد، هر دو دکمه را فشار دهید تا پیام “Welcome” نمایش داده شود، یا دستگاه خود را قطع و دوباره وصل کنید.
  • سپس می توانید کیف پول را بازیابی یا کیف پول جدیدی ایجاد کنید
  • پس از بازیابی کیف پول حتما اصالت دستگاه را از طریق لجر لایو بررسی کنید

پس از اینکه دستگاه را ریست کردید حتما اصالت دستگاه را بررسی کنید. اینکار را می توانید از طریق لجر لایو انجام دهید. لجر لایو شما گزینه ای دارد که بررسی می کند دستگاه شما اصالت دارد یا قلابی است. پس از اینکه لجر لایو اصالت را تایید کرد می توانید از این دستگاه استفاده کنید، اما اگر لجر لایو اعتبار دستگاه را تایید نکرد بدانید که این دستگاه قلابی است و نمی توانید از آن استفاده کنید و دستگاه را از هر کسی که خریداری کردید پس بفرستید. از اینجا به بعد، شرایط مشابه یک کیف پول جدید لجر است. این دستگاه، یک دستگاه کار کرده است و قبلا عبارت ۱۲ کلمه دیگری داشته اما دارایی‌های شما با ریست کردن آن از این پس بر روی کیف پول جدید شما ذخیره می‌شود.

۲. چک کردن اصالت دستگاه

صرف نظر از اینکه دستگاه به صورت اولیه تنطیم شده باشد یا خیر، مهم است که یکپارچگی سخت افزار و نرم افزار دستگاه لجر را بررسی کنید، زیرا ممکن است در آن دستکاری شده باشد.

  • نرم افزار : با اتصال دستگاه لجر به هر یک از برنامه‌های رسمی Ledger، نرم افزار آن را بررسی کنید. هر کیف پول لجر در زمان ساخت دارای یک کلید مخفی است که توسط Ledger وارد می‌شود و تنها در صورت ارجاع این کلید مخفی با سرورهای Ledger، توسط برنامه‌های رسمی قابل شناسایی خواهد بود.
  • سخت افزار : اگر هنوز نگران دستگاهی که خریداری کرده‌اید هستید، می‌توانید خودتان یکپارچگی سخت افزاری را انجام دهید، اما ما این کار را برای افرادی که تجربه کافی در کار با دستگاه‌های الکترونیکی کوچک را ندارند توصیه نمی‌کنیم. شما باید در مورد باز کردن و ارزیابی بصری دستگاه لجر به این راهنمای رسمی آن مراجعه کنید. برای مشاهده راهنما کلیک کنید.

۳. بروزرسانی دستگاه لجر

این نکته خاصی برای لجرهای کارکرده نیست، اما همیشه به‌روزرسانی دستگاه خود را برای رفع باگ‌های امنیتی و رفع اشکالات دیگر، انجام دهید. اگر دستگاه شما با دریافت جدیدترین سیستم‌عامل همچنان کار نمی‌کند، باید بلافاصله دستگاه را به‌روزرسانی کنید، زیرا این روش دیگری برای اطمینان از عدم دستکاری در دستگاه است.

نتیجه‌گیری

کیف‌پول سخت افزاری لجر یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های نگهداری ارزهای دیجیتال است. این کیف‌پول تا به حال هک نشده و استفاده از آن نیز تقریبا آسان است. برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال حتما سعی کنید که این دستگاه‌ را از طریق وبسایت رسمی آن یا از کسانی که به آنها مطمئن هستید و به صورت آکبند خریداری کنید تا دارایی‌های شما در معرض خطر قرار نگیرد.

اما اگر به هر علتی دسترسی به آن را ندارید و می‌خواهید از یک کیف پول لجر کارکرده استفاده کنید حتما قبل از واریز ارزهای دیجیتال خود به آن موارد گفته شده در این مقاله را برای جلوگیری از کلاهبرداری انجام دهید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.