بلاگ نبض

بلاگ > سرمایه گذاری روی بیت کوین یا آلتکوین‌ها؛ کدام یک بهتر است؟

سرمایه گذاری روی بیت کوین یا آلتکوین‌ها؛ کدام یک بهتر است؟

تاریخ پست: 2020/12/21




از آنجا که فضای ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین، توجه بیشتری برای مشارکت سرمایه‌گذاران سازمانی سنتی جلب می‌کند، یک سوال همیشگی در ذهن سرمایه‌گذاران و تریدرها ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید: سرمایه گذاری روی بیت کوین یا آلتکوین‌ها؟ آیا فصل آلتکوین‌ها پس از عملکرد قدرتمند بیت کوین در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ شروع می‌شود؟

در اینجا به طور خلاصه عملکرد و ریسک بیت کوین و آلتکوین‌های برتر را از نظر آماری بررسی می‌کنیم. آلتکوین‌های برتر بر اساس رتبه بندی سایت CoinMarketCap انتخاب می‌شوند و چهار دسته اصلی آنها را برای این تحلیل در نظر گرفته‌ایم:

  • توکن‌های پلتفرم: اتریوم، پولکادات، کاردانو، استلار، ایاس، ترون تزوس، زم، نئو، کازمس، وی چین، آیوتا
  • توکن‌های پرداخت سریع: ریپل، دش، CRO
  • توکن‌های فورک بیت کوین: بیت کوین کش، لایت کوین، بیت کوین اس وی
  • توکن‌های صرافی: بایننس کوین، لئو، یونی سواپ، هیوبی

بازده سرمایه گذاری روی بیت کوین و آلتکوین‌ها

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

بیت کوین تاکنون عملکرد بسیار خوبی در سه ماهه آخر امسال داشته است، به خصوص با اعلام اسکوئر (Square) و پی پال(PayPal) مبنی بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ماه اکتبر و شکستن سطح مقاومتی در اوایل تا اواسط ماه نوامبر، عملکرد سه ماهه چهارم و عملکرد از ابتدای سال تا امروز (YTD) آن هنوز هم از آلتکوین‌های برتر پلتفرم و پرداخت سریع بهتر است.

بسیاری از آلتکوین‌های پلتفرم در طی موج تابستانی دیفای عملکرد خوبی را در طول سه ماهه دوم و سوم امسال داشته‌اند. اگرچه در ماه‌های سپتامبر و اکتبر اصلاحات قیمتی وجود داشت، اما قیمت این آلتکوین‌ها حرکت صعودی زیادی داشته و حرکت صعودی بیت کوین را دنبال می‌کنند.

توکن‌های صرافی و فورک‌های بیت کوین عملکردی پایین‌تر از حد انتظار داشته‌اند. فورک‌های بیت کوین بهره چندانی از موج دیفای نبرده‌اند و توجه بازار به بیت کوین نیز هنوز به این پروژه‌ها جلب نشده است. توکن‌های صرافی نیز هنوز نتوانسته‌اند از حجم معاملات بالایی که امسال از نوسانات و تحرکات بازار ایجاد شده، بهره مند شوند.

 در حالی به پایان این سال پر حادثه و پر نوسان نزدیک می‌شویم که بیت کوین در کانون توجهات قرار دارد و عاقلانه است که به هر گونه سود بالقوه‌ی سرمایه گذاری روی توکن‌های پلتفرم و پرداخت سریع یا توکن‌های صرافی و فورک‌های بیت کوین توجه داشته باشید.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است چین لینک (LINK) عملکرد بسیار خوبی نسبت به سایر دارایی‌ها از جمله اتریوم و بیت کوین داشته و از ابتدای سال در یک نقطه به بیش از ۱۰ برابر رسیده است. عملکرد سالانه بیت کوین نسبتا در مقایسه با این دارایی‌ها ضعیف‌تر است اما به دلیل شناخته شدن جریان اصلی و ارزش بازار بسیار بیشتر پادشاه ارزهای دیجیتال، هاوینگ آن در ماه مه و عملکرد این رمز ارز در سه ماهه آخر، مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

به غیر از عملکرد، درک خطرات موجود سرمایه‌گذاری در بیت کوین نسبت به آلتکوین‌ها نیز به همان اندازه مهم است. در اینجا فرکانس‌هایی از این دارایی‌ها خلاصه می‌کنیم که قیمت نهایی روزانه آن کاهش ۲.۵ و ۵ درصدی داشته است.

میزان ریسک در بیت کوین و آلتکوین‌ها

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

طبق این معیار ساده برای اندازه گیری ریسک، سرمایه‌گذاری در بیت کوین به میزان قابل توجهی ریسک کمتری نسبت به اکثر آلتکوین‌ها دارد. به طور واضحی کاهش قیمت روزانه ۲.۵ درصد و ۵ درصد برای پروژه‌های پلتفرمی مانند اتریوم نسبت به بیت کوین یا سایر دسته‌ها مانند توکن‌های پرداخت سریع، توکن‌های فورک بیت کوین و توکن‌های صرافی وجود دارد.

به طور کلی با توجه به بازده سالانه به نظر می‌رسد که سرمایه گذاری روی بیت کوین در سال جاری با سطح بازدهی رقابتی، گزینه بهتری است زیرا کاهش قیمت روزانه کمتری دارد.

حداکثر کاهش قیمت برای بیت کوین و آلتکوین‌ها در سال گذشته و شش ماه گذشته به شرح زیر است:

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

بر اساس بازه زمانی از ابتدای سال تا به امروز تنها ریسک پولکادات و لئو نسبت به بیت کوین کمتر بوده است و سایر آلتکوین‌ها کاهش قیمتی بیشتری نسبت به بیت کوین داشته‌اند.

توجه داشته باشید که پولکادات در اواخر ماه آگوست به طور رسمی برای ترید راه اندازی شد و به همین دلیل داده‌های YTD آن افت قیمتی شدیدی در ماه مارس ندارند.

نگاهی به داده‌های ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد که سرمایه گذاری روی نسبت به همه آلتکوین‌ها به جز لئو، ریسک بسیار کمتری داشته است.

میانگین سازی هزینه به دلار یا DCA استراتژی‌ای است که شامل خرید دوره‌ای یک دارایی با استفاده از همان ارزش دلاری در طول زمان و در مقابل خرید یکجا است. مثلا اگر فردی تصمیم بگیرد که درمجموع ۲۶ هزار دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به طور یکجا کل سرمایه‌گذاری را انجام دهد. با این حال اگر او نگران این باشد که حرکت کوتاه مدت بازار بر ارزش سرمایه‌گذاریش تأثیر بگذارد، می تواند دوشنبه‌های هر هفته به مدت ۵۲ هفته متوالی ۵۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کند. نکته اصلی این استراتژی تعهد به خرید یک مبلغ ثابت دلار در یک بازه زمانی مشخص و صرف نظر از قیمت است.

واران بافت افسانه‌ای سال‌هاست که از طرفداران پر و پا قرص این استراتژی در مدیریت بازارهای پر نوسان است. این استراتژی ریسک قیمتی کوتاه مدت ورود به یک دارایی در زمان اشتباه که پتانسیل رشد قیمتی در بلند مدت را دارد، کاهش می‌دهد. زمانبندی بازار اگر غیرممکن نباشد، کار دشواری است و مطالعه حرکت‌های کوتاه مدت بازار برای بیشتر سرمایه‌گذاران بسیار وقت گیر است. اینجاست که استراتژی DCA به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا فرصت سرمایه‌گذاری در یک دارایی که نوسان قیمتی کوتاه مدت و پتانسیل سرمایه‌گذاری بلند مدت دارد، از دست ندهد.

در اینجا نتایج سرمایه‌گذاری DCA در بیت کوین و اتریوم را به عنوان آلتکوین برتر برای ۵۰۰ دلار در هر دوشنبه در ۲۶ و ۵۲ هفته گذشته مقایسه می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

نمودارهای بالا نشان می‌دهند که با استفاده از یک استراتژی DCA طی ۵۲ دوشنبه گذشته، سرمایه گذاری روی بیت کوین و اتریوم به ترتیب بازدهی خوب ۹۳ درصد و ۱۴۳ درصد داشته است؛  سرمایه‌گذاری در بیت کوین و اتریوم در ۲۶ دوشنبه گذشته به ترتیب ۵۹ و ۶۴ درصد بازدهی داشت.

به طور کلی عملکرد به کارگیری این استراتژی برای اتریوم بهتر از همان استراتژی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین بوده است. بازده YTD بیت کوین و اتریوم به ترتیب ۱۴۶ و ۳۱۲ درصد بوده است. نکته اصلی برای به کارگیری استراتژی DCA انتخاب پروژه‌هایی است که فکر می‌کنید قیمت آنها در بلندمدت افزایش خواهد داشت، نه فقط نوسانات و سودهای کوتاه مدت؛ در این مورد هم بیت کوین و هم اتریوم متناسب با توضیحی که گفته شد، هستند.

در مرحله بعدی داده‌های نوسانات بیت کوین و آلتکوین‌های مختلف در ۶ ماه گذشته را مقایسه می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

این داده‌ها نشان می‌دهد که بر اساس یک نوسان ۳۰ روزه در شش ماه گذشته، بیت کوین همیشه در مقایسه با میانگین دسته‌های مختلف نوسانات و در نتیجه ریسک کمتری داشته است. از زمان بالا رفتن قیمت بیت کوین در ماه نوامبر، پادشاه ارزهای دیجیتال تنها از چند آلتکوین برتر نوسان بیشتری داشته است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا در مورد بازده و ریسک مربوط به سرمایه گذاری روی بیت کوین در مقابل سایر آلتکوین‌ها به درک جامعی برسید. همانطور که نشان داده شد، بیت کوین تعادل بهتری بین سود و ریسک دارد مگر اینکه شخص به یک آلتکوین مانند چین لینک اعتقاد جدی داشته باشد.

این مطلب صرفا ترجمه‌ای از یک مقاله خارجی است و به هیچ عنوان نباید به عنوان توصیه‌ای برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. مسئولیت هرگونه سود و زیان ناشی از به کار گرفتن نکات گفته شده در مقاله به عهده خود کاربران است و شرکت ما مسئولیتی در این راستا ندارد.