بلاگ نبض

بلاگ > تفاوت بین Full Node (گره کامل) با Miner (استخراج کننده) چیست؟

تفاوت بین Full Node (گره کامل) با Miner (استخراج کننده) چیست؟

تاریخ پست: 2020/12/23




در بسیاری از سایت ها استفاده نابجایی از این اصطلاحات می شود. قبل از این که بخواهیم تفاوت های اصطلاحاتی چون Miner (استخراج کننده)، Full Node ( گره کامل)، Light Node (گره سبک) و Node (گره) را در دنیای بیت کوین و سایر رمزارز ها بررسی نماییم، بهتر است این نکته را یادآوری کنیم که در وایت پیپر و مقاله اصلی بیت کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 منتشر شد، هیچ تمایزی بین این اصطلاحات وجود نداشت و این عبارات به جای هم مورد استفاده قرار می گرفتند.

رفته رفته در گذر زمان به دلیل حجیم تر شدن فضای مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات بلاکچین بیت کوین و همچنین افزایش تصاعدی توان پردازشی مورد نیاز برای ماین کردن بیت کوین، شکاف هایی بین ماهیت استخراج کنندگان، گره های کامل و گره ها به وجود آمدند که در این مقاله به توضیح آن ها می پردازیم.

تفاوت گره کامل با گره های معمولی

تفاوت گره کامل با گره های معمولی

گره کامل (Full Node)

تفاوت اصلی یک گره کامل با بقیه گره های شبکه بیت کوین در این است که یک گره کامل، یک کپی کامل از تمام اطلاعات شبکه بیت کوین را در خود ذخیره می کند. در حال حاضر فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی کل اطلاعات بلاکچین بیت کوین به 140 گیگابایت رسیده است. این حجم از اطلاعات، شامل اطلاعات تمام تراکنش های تایید شده بیت کوین، از لحظه پیدایش تا به امروز است.

به عبارتی یک گره کامل تمام اطلاعات مرتبط به بیت کوین که در سایت هایی چون Blockchain.info قرار دارد را به صورت شخصی در فضای کامپیوتر خود ذخیره می کند.

از آنجا که گره های کامل اطلاعات تمام تراکنش ها را با جزئیات کامل در اختیار دارند، می توانند صحت تمام تراکنش های انجام شده در گذشته را مجددا بررسی و تصدیق نمایند (ولی بر خلاف استخراج کننده ها نمی توانند بلاک جدیدی استخراج کنند).

اکثر گره های کامل نقش Miner ندارند. البته که گره های کامل می توانند با تهیه سخت افزار های مخصوص، در استخراج بیت کوین نیز نقش ایفا کنند، ولی بسیاری از آنها تنها نقش ذخیره کامل اطلاعات در شبکه را بر عهده دارند.

گره های سبک (Light Node) و گره های SPV

از سوی دیگر گره های سبک ( Light Nodes) تنها اطلاعات برخی از تراکنش ها را در خود نگهداری می کنند. معمولا در برخی از کیف پول های دسکتاپ و موبایل از سیستم گره های سبک استفاده می شود.

در این روش، کیف پول که یک گره معمولی یا سبک است، تنها اطلاعات تراکنش های مربوط به خود را از گره های کامل مجاور در شبکه دریافت می کند. برخی از این گره ها با استفاده از روش SPV یا (Simplified Payment Verification)، با بررسی خروجی چندین تراکنش منتهی به تراکنش های خود، به طور بسیار خلاصه صحت آن ها را تایید می کنند.

البته توجه داشته باشید که تمام گره های سبک، گره های SPV نیستند. برخی از آن ها تنها اطلاعات تراکنش های مربوط به خود را در خود ذخیره کرده و نقشی در تایید صحت آن ها ندارند.

از آنجا که این گره ها تنها بخشی از اطلاعات مربوط به یک سری تراکنش های خاص را در خود نگهداری می کنند، در مقایسه با گره های کامل کمک شایانی به اکوسیستم بیت کوین نمی کنند و تنها کار خود را راه می اندازند.

معمولا حجم گره های سبک نهایتا به 1GB می رسد.

تفاوت استخراج کننده (Miner) با گره کامل (Full node)

وظیفه اصلی استخراج کنندگان (Miner)، تایید صحت تراکنش های شناور بیت کوین، قرار دادن آن ها در یک بلاک جدید و استخراج آن بلاک با صرف توان محاسباتی بسیار زیاد برای به دست آوردن یک هش منحصر به فرد صحیح می باشد. استخراج کنندگان برای این عملیات هیچ نیازی به دانستن اطلاعات کل تراکنش های بیت کوین ندارند و تنها با دانستن بخشی از اطلاعات بلاک قبلی می توانند صحت تراکنش های جدید را تایید کرده و بلاک های جدید را استخراج کنند.

به عبارت دیگر این استخراج کننده (Miner) است که بلاکچین (زنجیره بلاک های شامل تراکنش های تایید شده) را می سازد و این گره های کامل هستند که اطلاعات این زنجیره از بلاک ها را در سیستم خود ذخیره و نگهداری کرده و با گره های دیگر شبکه به اشتراک می گذارند.

پس نتیجه می گیریم که هیچ لزومی ندارد یک گره کامل یک استخراج کننده نیز باشد. گره های کامل در صورت علاقه می تواند با تهیه سخت افزار های مخصوص، علاوه بر نگهداری اطلاعات بلاکچین، به استخراج بلاک های جدید نیز بپردازند.

از طرف دیگر برای ماینینگ یک رمزارز نیازی نیست که یک گره کامل باشید. بسیاری از رمزارز ها به شما اجازه می دهند تا با اتصال به یک استخر استخراج، بدون نیاز به ذخیره اطلاعات بلاک ها در سیستم خود به استخراج آن ارز بپردازید. در این روش شما بدون این که از جزئیات بلاک جدید در حال استخراج و بلاک های قبل از آن اطلاعی داشته باشید، تنها با استفاده از توان محاسباتی سخت افزار خود، به همراه جمعی از استخراج کنندگان دیگر به یک استخر استخراج متصل شده و با مجموع توان پردازشی یکدیگر، بلاک جدیدی را استخراج می نمایید.

به بیانی دیگر، برای ماینینگ حتی نیازی به گره سبک (Light Node) بودن نیز وجود ندارد. گره ها وظیفه ذخیره و گسترش اطلاعات تراکنش ها و بلاک ها را در شبکه به عهده دارند، ولی استخراج کنندگان تنها توان محاسباتی سخت افزار خود را در اختیار شبکه قرار می دهند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر تمایل داشته باشید می توانید خودتان هم یک گره کامل (Full node) باشید (کپی کاملی از بلاکچین را در سیستم خود داشته باشید) و هم به طور مستقل برای استخراج بلاک های جدید تلاش نمایید. در این صورت شما هم وظیفه استخراج بلاک های جدید را بر عهده می گیرید و هم وظیفه ذخیره و گسترش اطلاعات آن ها را در شبکه.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، برای ماین کردن نیازی نیست یک گره کامل باشید. از طرف دیگر هر گره کامل الزاما یک استخراج کننده (Miner) نیست. ولی در حال حاضر برخی از استخراج کننده ها برای کمک به غیر متمرکز شدن بیشتر شبکه بیت کوین، وظایف یک گره کامل را نیز به عهده گرفته اند.