بلاگ نبض

بلاگ > تاریخچه کوتاهی از ارز دیجیتال

تاریخچه کوتاهی از ارز دیجیتال

تاریخ پست: 2022/11/28
تاریخ بروزرسانی: 2022/11/28




در هر عصر از زندگی انسان ها، ابزاری خاص برای معامله وجود داشته است که هر کدام بسته به شرایط آن زمان در ابتدا موجه و کارآمد بوده ولی بعد از مدتی مشکلات آن نمایان می شده است. به عنوان مثال، انسان ها در یک دوره میزان ارزش هر چیزی را با نمک می سنجیده اند و هر چیزی را که قصد خریداری آن را داشته اند، بهای آن را با نمک پرداخت می کردند. اما پس از مدتی با کشف معادن نمک و فراوانی آن، این وسیله داد و ستد منسوخ شد.

اول و مهمتر از همه، ارزهای دیجیتال نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند. و توسط هیچ دولتی کنترل نمی شوند. تاریخچه ارز دیجیتال  به دهه 1980 برمی گردد، زمانی که ارزهای رمزنگاری شده را ارزهای سایبری می نامیدند.

جالب اینجاست که این سکه ها بیش از یک دهه پیش، در سال 2008، با معرفی بیت کوین محبوبیت خود را شروع کردند.
ارز دیجیتالی که قبلاً ذکر شد توسط یک برنامه نویس ناشناس یا گروهی از برنامه نویسان با نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است.

از زمان راه اندازی ارزدیجیتال بیت کوین در سال 2009، ارزهای رمزنگاری شده به شدت مورد توجه قرار گرفته اند.
طی چند سال گذشته، محبوبیت آنها  افزایش یافته و افراد بیشتری روی آنها سرمایه گذاری می کنند.

در این مقاله تخصصی کاری از سایت تخصصی نبض ، پیشرو درسرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ، نگاهی کوتاه به تاریخچه ارز دیجیتال و چگونگی تکامل آنها خواهیم داشت.

 

طبق برداشتی کوتاه از ویکیپدیا

ارز دیجیتال(رمز ارز) (به انگلیسی: Digital currency) ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است. همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد. این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود. ارز دیجیتال ویژگی‌هایی مشابه با ارزهای فیزیکی دارد، اما به‌طور معمول تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است. ارزهای مجازی و رمزارزها (به انگلیسی: Cryptocurrency) هر دو از نمونه‌های ارزهای دیجیتال هستند اما هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست. پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند؛ برای مثال می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکهٔ اجتماعی داشت. پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ به این معنی که مرکزی برای تولید این پول وجود ندارد. 

 

ایده اولیه ارزهای دیجیتال

رمزارز برای اولین بار در دهه 1980 و به طور دقیق تر در سال 1989 ذکر شد. با این حال، تنها در اوایل دهه 1990 بود که پروتکل های رمزنگاری و همچنین نرم افزاری شروع به توسعه کردند که امکان ایجاد یک ارز دیجیتال واقعاً غیرمتمرکز را فراهم می کرد.

در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو (نام مستعار) مقاله ای منتشر کرد. سیستمی را برای ایجاد یک ارز دیجیتال که نیازی به اعتماد به هیچ شخص ثالثی ندارد، ترسیم کرد. مقاله ساتوشی ناکاموتو عملاً انقلاب ارزهای دیجیتال را آغاز کرد.

 

راه اندازی بیت کوین (اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان)

همانطور که می دانید بیت کوین یک ارز دیجیتال و یک سیستم پرداخت جهانی است. خالق آن، ناکاموتو، پروتکل بیت کوین را در سال 2009 ایجاد کرد، همان سالی که به عنوان نرم افزار منبع باز راه اندازی شد.

این ارز دیجیتال به طور فزاینده ای در بین افرادی که نیاز به ارسال پول در سراسر مرزها بدون دخالت بانک ها یا دولت دارند، محبوب شده است. با این وجود، افزایش سریع ارزش آن، دانستن اینکه با بیت کوین خود چه کاری باید انجام دهند را برای برخی افراد دشوار کرده است.

در اوایل سال 2010، این تنها ارز دیجیتال موجود در بازار بود. در آن زمان قیمت آن فقط چند سنت بود. طی چندین سال بعد، ارزهای دیجیتال جدید وارد بازار شدند و قیمت آنها همراه با بیت کوین افزایش و بعد کاهش یافت.

جای تعجب نیست که بسیاری از مردم اعتماد خود را به ارزهای دیجیتال به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری از دست دادند.
با این وجود، از اواخر سال 2017، ارزهای دیجیتال شروع به رشد بی نظیری کردند. در نتیجه، ارزش کل بازار برای همه ارزهای دیجیتال در ژانویه 2018 به 820 میلیارد دلار رسید. و در اواخر همان ماه سقوط کرد. علیرغم این سقوط، بازار کریپتو در سراسر جهان شاهد رشد ثابتی بوده است.

بدون شک سال 2017 پر از اتفاقات هیجان انگیز بود. با افزایش سرسام آور ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، تعداد طرح ها و همچنین کلاهبرداری هایی که سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال را هدف قرار می دهند، افزایش یافت.

 

بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال

خیلی از مردم با شنیدن اسم ارزهای دیجیتال اولین کلمه ای که به ذهنشون میرسه بیتکوین هست. ایده و ارز بیتکوین در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتا پیاده سازی شد. ارزدیجیتال بیت کوین از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستش که باعث متمایز شدن این ارز از سایر رمزارز ها شده است. از راه اندازی بیتکوین حدود 11 سال گذشته و هدف اصلی بیت کوین خذف واسطه ها از تراکنش های مالی بوده.

بیتکوین تحت نظارت هیچ سازمان یا نهادی کنترل نمیشه و به صورت کاملا غیر متمرکز اداره می شه. علاوه بر بیت کوین سایر ارز ها هم هستن و به آن ها آلت کوین گفته می شود. هر کدام از آلت کوین یک سری ویژگی هایی داشته و عملکرد های بخصوصی دارن. یکی از علت های به وجود امدن آلت کوین ها گرفتن جایگاه بیتکوین است. اصطلاح آلت کوین رو به هر ارزی که بعد از بیت کوین معرفی شده باشه میگن. هدف آلت کوین ها بهبود نقص های بیتکوین نظیر سرعت تراکنش ها و کارمز پایین تر بوده و با توجه به مقصود توسعه دهنده و ارائه دهنده الت کوین اهداف متفاوتی دارن.

 

ویژگی های ارزهای دیجیتال
از ارزهای دیجیتال هم مانند ارزهای فیات میشه برای خرید و فروش کالا یا هرچیزی که برای آن باید مبلغی را پرداخت کرد استفاده کرد. ارزهای دیجیتال تمامی خصوصیات و ویژگی های ارزهای فیزیکی رو دارن و از اون ها میشه در هر زمانی بدون محدویت زمانی و مکانی استفاده کرد و برای انجام تراکنش نیاز به وجود هیچ واسطه ای ندارن و در سریع ترین زمان و با هزینه کارمزد کمتری تراکنش انجام میشه. تراکنش هایی که توسط ارزهای دیجیتال انجام میشن در شبکه به طور دقیق ثبت شده و از مهمترین ویژگی های ارزهای دیجیتال میشه به نبود هیچ نظارتی بر روی اونها توسط سازمان ها و دولت ها اشاره کرد.

سایت نبض پیشرو در سرمایه گذاری تضمینی ارزهای دیجیتال به صورت صحیح و کارامد آماده خدمت رسانی به شما دوستان گرامی میباشد .