بلاگ نبض

بلاگ > ارز ديجيتال اتريوم کلاسيک و ماینر بیت‌مین Bitmain Antminer E9

ارز ديجيتال اتريوم کلاسيک و ماینر بیت‌مین Bitmain Antminer E9

تاریخ پست: 2023/02/22
تاریخ بروزرسانی: 2023/02/28




اتریوم کلاسیک یک پلتفرم محاسباتی متن باز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که دارای قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند میباشد. این پلتفرم یک ماشین مجازی تورینگ کامل غیرمتمرکز یعنی ماشین مجازی اتریوم (EVM) را فراهم می کند که می تواند قراردادهای هوشمند را با استفاده از شبکه بین المللی گره های عمومی اجرا کند. ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم کلاسیک با نماد اختصاری ETC نمایش داده شده است.

اتریوم کلاسیک چیست؟

همه چیز از سال 2013 آغاز شد. درست زمانی که ویتالیک بوترین، برنامه‌نویس روسی-کانادایی و بنیان‌گذار مجله بیت‌کوین، پلتفرم جدیدی با نام اتریوم را معرفی کرد. جامعه ارز دیجیتال، دلایل زیادی برای پذیرفتن این پلتفرم داشت؛ چرا که اتریوم اهداف متفاوتی را به نسبت بیت‌کوین دنبال می‌کرد و به نوعی قابل مقایسه با اولین ارز دیجیتال نبود.

اتریومی که این روزها نامش را می‌شنوید، یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بربلاکچین است که بر پایه قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. ارز دیجیتال آن اتر نام دارد و با ETH مشخص می‌شود. جمله سنگینی بود. بگذارید واژه‌ها را ساد‌ه‌تر کنیم.

اکوسیستم اتریوم بر پایه قرارداد هوشمند (Smart Contract) کار می‌کند. کد برنامه‌نویسی شده‌ای که بر روی بلاکچین پیاده‌سازی شده و در صورت رخ دادن اتفاق خاصی دستورات مشخصی را اجرا می‌کند. برنامه و پروژه‌هایی که برپایه قراردادهای هوشمند شکل می‌گیرند، غیرمتمرکز یا Dap نامیده می‌شوند. فرض کنید شما برای نگهداری پس‌اندازتان به بانک مراجعه می‌کنید. پس باید برای انتقال پول، حریم خصوصی و غیره به یک سازمان واسط اعتماد کنید. وقتی صحبت از غیرمتمرکز بودن یک رمز ارز و پلتفرم می‌شود منظور این است که فعالیت‌ها بدون هیچ کنترل‌کننده مرکزی و یا واسط قابل اعتمادی، انجام خواهد گرفت.

تاریخچه پیدایش و ورود اتریوم کلاسیک به بازار رمز ارزها

 مه 2016 و دو سال پس از شروع به کار اتریوم، یک پروژه شخص ثالث با نام The DAO یا Decentralized Autonomous Organization  کلید خورد. سازمان خودگردان غیرمتمرکزی که توسط یک استارت‌آپ آلمانی با نام slock.it آغاز به کار کرده بود. DAO در حقیقت یک صندوق سرمایه‌گذاری بود که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کرد و توسط سرمایه‌گذارانش مدیریت می‌شد. روند کار DAO به این صورت بود که کاربران پس از خرید اتریوم و سرمایه‌گذاری در این پروژه، تعدادی توکن دریافت و حق رای داشتند. استقبال از این پروژه به قدری بود که این استارت‌آپ توانسته بود در ابتدای کار خود چیزی حدود 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند.

در 17 ژوئن و با پیدا شدن یک باگ در پروژه متن‌باز DAO توسط یک هکر ناشناس، زنگ خطر برای این سازمان و اتریوم به صدا درآمد. 3.6 میلیون ETH و به بیانی دیگر 50 میلیون دلار از حساب‌های DAO به سرقت و به نسخه کپی دیگری از این سازمان، منتقل شد.

با هک DAO و خدشه‌دار شدن نام اتریوم، قیمت این رمز ارز از 20 به 12 دلار کاهش پیدا کرد. توسعه‌دهندگان مجبور بودند به فورک فکر کنند. واژه‌ای آشنا برای برنامه‌نویسان و متخصصین نرم‌افزار که به معنای چنگال و اصطلاحاً شاخه شدن است. راهی برای بازگرداندن بلاک‌هایی که توسط هکر برداشت شده بود.

از بین روش‌های مطرحی از جمله سافت فورک، هاردفورک گام نهایی توسعه‌دهندگان اتریوم بود. روشی که زنجیره را به دو شاخه مستقل تبدیل می‌کرد تا مسیری جدید برای کاربران اتریوم باز کند. به بیانی دیگر، هاردفورک تغییری در قوانین بلاکچین است که به نسخه قدیمی‌تر اجازه فعالیت در شبکه جدید را نمی‌دهد. هاردفورک‌ها همیشه باعث به وجود آمدن یک ارز جدید نمی‌شوند. اما این اتفاق در خصوص اتریوم رخ داد. هاردفورک در بلوک شماره 1,920,000 انجام شد و موافقان و مخالفان آن به قدری بود که اتریوم جدیدی ایجاد، و نام نسخه قبلی به اتریوم کلاسیک تغییر پیدا کرد.

Ethereum Classic چگونه کار می‌کند؟

Ethereum Classic درست مانند اتریوم کار می کند؛ اگر چه قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) و قیمت اتریوم (ETH) به شدت با یکدیگر متفاوت است. زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند در اتریوم کلاسیک همانند اتریوم “Solidity” میباشد و به لحاظ زمان ایجاد، سایز و پاداش بلوک ها نیز این شباهت وجود دارد.

این ارز رمزپایه بر پایه الگوریتم اثبات کار (PoW) و قراردادهای هوشمند ساخته شده است، اما سازگاری یا بروزرسانی خود را با کدهای پایه اتریوم به اشتراک نمی گذارد. این بدان معناست به هر میزانی که اتریوم از اثبات کار دور شده و به اثبات سهام نزدیک می شود، این اتفاق الزاماً برای اتریوم کلاسیک رخ نمی دهد؛ مگر اینکه توسعه دهندگان هر کدام آنها را بطور همزمان و مستقل توسعه دهند. طرفداران اتریوم کلاسیک ادعا می کنند در صورت بروز برخی از هک ها در آینده هیچ منعی برای اتریوم جهت اجرای یک هارد فورک دیگر وجود نخواهد داشت.

استخراج اتریوم کلاسیک

به دلیل اینکه اتریوم کلاسیک(ETC)، فورک اتریوم(ETH) است و  هر دو از الگوریتم Ethash پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل می‌توان با سخت‌افزاری که اقدام به استخراج ETC نموده‌اید، اتریوم کلاسیک را هم ماینینگ کنید.

برخلاف بیت‌کوین که با هر 210 هزار بلاکی که استخراج شود، پاداش به نصف کاهش پیدا می‌کند، اتریوم کلاسیک به ازای هر 5 میلیون بلاکی که استخراج شود، تنها 20 درصد از پاداش بلاک را کاهش می‌دهد. آخرین کاهشی که تا امروز انجام شده، پاداش اتریوم کلاسیک را از 4 ETC به 2/3 ETC رسانده و انتظار می‌رود کاهش بعدی در آوریل 2022 باشد.

 

دستگاه ماینر بیت‌مین انت‌ماینر مدل Bitmain Antminer E9 3Gh

بیت‌مین انت‌ماینر مدل E9 3Gh دستگاه‌هایی کاربردی و مخصوص برای استخراج ارزهای دیجیتال هستند که با توجه به رشد بی‌وقفه بازارهای مالی به یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌ها تبدیل شده‌اند. به طور کلی ارزهای دیجیتال امروزه بخش عظیمی از بازار کسب درآمد را به تصرف خود درآورده‌اند و سوددهی قابل توجهی را برای اشخاصی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند به همراه دارند. ارزهای دیجیتال را می‌توان آینده‌ی کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفت که یک منبع درآمد عالی را برای کاربران ایجاد می‌کند. بیت‌مین (Bitmain) جزو خوشنام‌ترین کمپانی‌هایی می‌باشد که دستگاه انت ماینر E9 را به عنوان یکی از بهترین تولیدات خود معرفی کرده است. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده انواع ماینر اتریوم و اطلاع از قیمت و خرید ماینر اتریوم  در سایت سرمایه گذاری نبض روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

در دستگاه AntminerE9 3Gh/S برای تسریع بخشیدن به فرآیند خنک سازی 4 عدد فن قدرتمند تعبیه شده است. وجود فن های زیادتر مانع از گرم شدن دستگاه و ایجاد بروز هرگونه کلارک می شود، در نتیجه عملیات پردازش اطلاعات در کمترین زمان انجام می گیرد.

دستگاه E9 میزان هش ریت عظیم 2400 مگاهش بر ثانیه را ارائه می دهد که می تواند با تعداد 25 کارت گرافیک رده بالای انویدیا مثل RTX 3080 مقایسه بشود. با توجه به اینکه الگوریتم اتریوم به زودی به الگوریم اثبات سهام تغییر خواهد کرد، بیت مین به تازگی سیستم عامل جدیدی را منتشر کرده است که امکان استخراج اتریوم کلاسیک با استفاده از Antminer E9 را فراهم می سازد.

 

برنامه‌های غیرمتمرکز

پس از هاردفورک 2016، ، 90 درصد کاربران، به اتریوم منتقل شدند. بنابراین در حال حاضر برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم با توجه به وجود ابزارهای توسعه‌ای نظیر متامسک(Metamask) بسیار بیشتر از اتریوم کلاسیک است.

قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) از ابتدا تا کنون

زمانی که اتریوم کلاسیک در جولای سال 2016 راه‌اندازی شد قیمت آن از یک دلار هم کمتر بود. یک روز پس از عرضه، به پایین‌ترین قیمت خود یعنی 0.452 دلار رسید. با این حال در یک هفته قیمت ETC صعودی و به 3.53 دلار رسید. اتریوم کلاسیک نتوانست این قیمت را برای خود حفظ کند و در اکتبر سال 2016 به دوباره به قیمت زیر یک دلار خود بازگشت.

در ماه مه سال 2017، قیمت به بیش از 7 دلار رسید و در پایان همان ماه تا بالای 20 دلار صعود کرد.

ETC در مدت زمان کوتاهی توانست حتی به قیمت 40 دلار دست پیدا کند، با این وجود در ماه‌های جولای و آگوست 2018 کاهش یافت و در سپتامبر 2019 با قیمت 6.30 دلار معامله شد.

سال 2021 نقطه صعود اتریوم کلاسیک محسوب می‌شود چرا که قیمت این ارز دیجیتال تا می امسال به بالاترین حد خود یعنی 176 دلار رسید.

در زمان نگارش این مقاله، این رمز ارز که تا امروز قیمت‌های پر فراز و نشیبی از خود نشان داده در رتبه 30 مارکت کپ قرار گرفته و با قیمت 55 دلار معامله می‌شود.

آینده اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال با آینده درخشان است که امکان سرمایه گذاری و نگهداری آن بسیار ساده است. همچنان که کاربران بیشتری ETC خریداری نموده و توسعه دهندگان بیشتری بر روی اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) در بستر بلاک چین اتریوم کلاسیک وقت صرف می‌کنند، اطمینان بیشتری در رابطه با این پلتفرم حاصل می شود و نتیجه نهایی آن افزایش قیمت این ارز رمزنگاری شده خواهد بود.

ذخیره سازی اتریوم کلاسیک (ETC)

همچون اتریوم گزینه های بسیاری برای انتخاب کیف پول دیجیتال جهت ذخیره سازی، ارسال و دریافت اتریوم کلاسیک (ETC) وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری : Trezor و Ledger Nano S
  • کیف پول نرم افزاری : Atomic و Mist
  • کیف پول موبایل : Jaxx و Coinomi

سایت نبض پیشرو در سرمایه گذاری تضمینی ارزهای دیجیتال به صورت صحیح و کارامد آماده خدمت رسانی به شما دوستان گرامی میباشد .