بلاگ نبض

بلاگ > معرفی ارز دیجیتال زی کش و دستگاه ماینر Antminer Z15 420K Sol/s

معرفی ارز دیجیتال زی کش و دستگاه ماینر Antminer Z15 420K Sol/s

تاریخ پست: 2023/05/26
تاریخ بروزرسانی: 2023/05/30




زی کش چیست؟ همه چیز در مورد شبکه Zcash و ارز دیجیتال ZEC

زی کش یک نوع کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. این کریپتوکارنسی بر بستر بلاکچین غیر متمرکز ایجاد شده است. افرادی که از این ارز استفاده می‌کنند، حساب کاربری آن‌ها ناشناس خواهد بود. ساختار zcash نسبت به سایر رمزارزها متفاوت است؛ در حقیقت، شباهتی که میان این رمزارز و بیت کوین وجود دارد، باعث شده تا ساختار و کارکرد آن‌ها نسبت به هم متشابه باشند.

زی کش در بعضی از صرافی‌های آنلاین با نام اختصاصی خود نوشته می‌شود. ZEC نماد اختصاری آن است که از سال 2016 تا هم اکنون با همین نماد اختصاری شناخته می‌شود.

شکل گیری و توسعه‌ zcash را می‌توان به وجود 7 تن از دانشمندان و محققان نسبت داد. Alessandro Chiesa، Christina Garman، Eli Ben-Sasson، Eran Tromer، Ian Miers، Madars Virza و Matthew Green همان 7 نفر از دانشمندانی هستند که در شکل‌گیری این رمزارز دست داشته اند.

با این حال، متخصصان در برخی از منابع گفته‌اند که Matthew D. Green یکی از نخستین افرادی است که باعث شد تا زی کش شکل بگیرد. هم اکنون، Matthew Green به‌عنوان استاد دانشگاه جان هاپکینز شناخته می‌شود؛ در آن زمان که او تصمیم به تولید و گسترش این ارز دیجیتال گرفت، فارغ‌التحصیل شده بود.

Zcash که قبلاً به‌عنوان “Zerocoin” شناخته می‌شد، در سال 2013 ایجاد شد. این رمزارز ابتدا با استفاده از تکنیک‌های ریاضی پیشرفته به نام “اثبات دانش صفر” به‌عنوان یک افزونه آزمایشی حریم خصوصی برای بیت کوین پیشنهاد شد.

اما به دلیل تازگی و شدت محاسباتی پروتکل Zerocoin ، توسعه دهندگان اصلی بیت کوین معتقد بودن استفاده از آن در شبکه اصلی این رمزارز، عملاً غیرممکن است. متعاقباً، با پیشرفت‌های بیشتر در پروتکل، دانشمندان بنیان‌گذار Zerocoin با همکاری محققان MIT و دانشگاه تل‌آویو پروتکل جدیدی به نام “Zerocash” (Zcash) ایجاد کردند. پروتکل Zcash پس از جذب Zooko Wilcox ، برای هدایت پروژه و جمع‌آوری بیش از 3 میلیون دلار سرمایه، تحت شرکت Zcash شروع به فعالیت کرد و هدف آن ایجاد پروتکل Zcash به یک ارز رمزنگاری شده کامل بود.

در سال 2017 بنیاد Zcash به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی 501 (c) 3 با هدف ایجاد زیرساخت‌های پرداخت اینترنتی و حفظ حریم خصوصی برای منافع عمومی، به شرکت Electric Coin تغییر نام داد.

همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، عملکرد زی کش به یک پروتکل جدید به نام zk-SNARK وابسته است. منظور از SNARK محرکی است که برای مسئولیت تأیید و ارسال تراکنش‌ها به بلاک‌چین را بدون افشای جزئیات آن به عهده دارد. SNARKها به مجموعه‌ای از پارامترهای عمومی نیاز دارند که به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های خصوصی ساخته و تأیید کنند.

روند ارتقا زی کش

بعد از راه‌اندازی زی کش، از سال 2016 تا 2018، تیم مهندسی Zcash به‌روزرسانی‌های جدید در پروتکل را به نام سری Sprout منتشر کرد. علاوه بر این، برنامه‌های آتی Overwinter و Sapling را برای ارتقا پروتکل اصلی معرفی کرد.

در سال 2017 ، مشارکت‌های سازمانی مانند همکاری Zcash با JP Morgan باعث افزایش علاقه بیشتر به بلاک‌چین و zk-SNARKs شد. در فوریه 2019 مشخص شد که یک نقص رمزنگاری جدی در سیستم اثبات zk-SNARK ، به نام BCTV14 که قبل از ارتقاء Sapling توسط Zcash استفاده می‌شد وجود داشته است. بر اساس بررسی‌هایی که همان سال‌ها انجام شد، هیچ فردی از این نقص امینتی آسیب ندیده و کسی از وجود آن مطلع نبوده است.

بعد از آن شرکت Electric Coin از یک پروژه تحقیقاتی برای افزایش مقیاس‌پذیری Zcash تا سال 2021 خبر داد. یکی از نتایج این تحقیق سیستم اثبات Halo است. Blossom ، سومین ارتقاء شبکه Zcash ، در دسامبر 2019 فعال شد؛ به‌روزرسانی که زمانی هالوینگ هر بلاک را به 75 ثانیه رساند. Heartwood ، چهارمین ارتقاء شبکه قرار است در جولای 2020 فعال شود. Canopy ارتقاء بعدی شبکه است که در نوامبر 2020 ، قبل از اولین هالوینگ Zcash ، فعال می‌شود.

پروتکل ZCash به صورت تخصصی و به منظور انجام تراکنش‌ها با هویت ناشناس توسعه یافته است تا تراکنش‌ها به شکل خصوصی و انعطاف‌پذیر صورت بگیرند. در گذشته این پروتکل تحت عنوان زیرو کوین (ZeroCoin) شناخته می‌شد و بعدها نام آن به ZCash تغییر پیدا کرد.

ارزهای خصوصی

تیم فعال در این پروژه با بهره‌گیری از پروتکل انقلابی ZK-SNARK خود، سراغ بحث ناشناسی رفته است. از جمله دستاور‌های قابل توجه این پروتکل به فراهم‌سازی قابلیت اجرای کامل یک تراکنش‌، بدون افشای آدرس کیف پول فرستنده و دریافت‌کننده می‌توان اشاره کرد. لازم به ذکر است که این پروتکل میزان وجه انتقال یافته را نیز پنهان کرده و تنها اطلاعات مربوط به Time Stamp (تاریخ و زمان به انجام رسیدن تراکنش‌) در این بستر ذخیره‌سازی می‌شود. مورد مهم بعدی این است که زیکش، یک بستر خصوصی اختیاری است. این بدان معناست که کاربران اگر بخواهند در انجام تراکنش‌ها به صورت ناشناس و خصوصی مشارکت می‌کنند.

زد کش (Zcash) چگونه کار می کند؟

زد کش از یک الگوریتم اثبات کار استفاده می کند که این الگوریتم مقاومت خوبی در برابر ASIC ها دارد و می تواند حریم خصوصی کاربران را حفظ کند.

ZCASH حافظه ی بیشتری را نسبت به سایر هم ارزها نیاز دارد برای اینکه بتواند تراکنش ها را در مدت زمان خیلی سریعی تایید کند که الگوریتم Equihash شرایطی مناسب را برای تایید سریع این فرایند بوجود می آورد . زمان ایجاد هر بلوک 2.5 دقیقه می باشد .

مزایای استفاده از ارز دیجیتال زد کش (ZCASH)

  • یکی از مهمترین مزایای شبکه زد کش این است که در این بستر شما می توانید هم معاملات عادی با تراکنش های شفاف و واضح انجام دهید و هم اینکه می توانید معاملاتی خصوصی با تراکنش های محرمانه را انجام دهید.
  • ZCASH یک لایه محافظتی بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.
  • زد کش با استفاده از سیستم اثبات دانش صفر همواره سعی دارد تمامی اطلاعاتی که مربوط به کاربران است را حفظ کند و امنیت خود را روز به روز افزایش دهد.
  • حال تفکیک این دو نوع تراکنش در این است که اگر آدرس کیف پول با  T آغاز شود ؛ یعنی این تراکنش واضح و شفاف است و شما می توانید مثل بیت کوین کاملا در جریان جزییات تراکنش باشید.
  • اما اگر حرف اول آدرس کیف پول با z شروع شود این به معنی پنهان بودن جزییات تراکنش است و شما نمی توانید حساب ها را رهگیری و یا مشاهده کنید.

هدف از ساخت شبکه Zcash چیست؟

نحوه کار شبکه زی کش

شبکه زی کش با هدف برطرف‌کردن مشکلات بیت‌کوین به وجود آمده است. هم اکنون نیز به دلیل مزیت‌های رقابتی که دارد توانسته محبوبیت خود را در میان کاربران حفظ کند. یک‌لایه امنیتی صفر که در بالاترین بخش‌های بلوک زی کش قرار می‌گیرد، موجب بالارفتن عملکرد آن می‌شود. این لایه موجب می‌شود که پشتیبانی از آن به‌صورت نیمه شفاف باشد.

زی کش پیشرفت‌هایی را در عرصه رمزنگاری به دست آورده است تا به کاربران خود امکان ناشناس بودن در انجام تراکنش‌ها را ارائه دهد. اگرچه تا به امروز بلاکچین‌های زیادی با هدف افزایش حریم خصوصی خلق شده‌اند، اما پروژه زی‌ کش نسبت به همه آنها متفاوت است. هدف از ساخت شبکه زی کش را می‌توان با یک مثال ساده توضیح داد. برای مثال، پس از انجام تراکنش، داده‌هایی نظیر تاریخ و زمان انجام معاملات قابل‌پیگیری هستند، اما نام افراد معامله‌کننده نمایش داده نمی‌شوند. در این شرایط، هر دو طرف معامله می‌توانند از مزایای مخفی بودن اطلاعات استفاده کنند، به همین دلیل امکان سو استفاده در زی کش بسیار کم است.

بررسی ویژگی‌ های بلاکچین زی کش

این شبکه یکی از نوآوری‌های بی‌نظیر و جدید اکوسیستم بلاکچین است و مانند تمامی شبکه‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که آن را نسبت به سایر رقبایش متمایز می‌کند. ویژگی‌هایی جذاب زی کش عبارت‌اند از:

امنیت بالا

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های شبکه زی کش، امنیت بالایی است که برای کاربران فراهم می‌کند. در حقیقت این پلتفرم یک‌لایه امنیتی بیشتر نسبت به بیت‌کوین را در نظر گرفته است. همچنین خصوصی‌بودن تراکنش‌ها باعث شده تا نسبت به بسیاری از شبکه‌های هم رده ایمن‌تر باشد. این کار امنیت و حریم خصوصی کاربران را افزایش می‌دهد.

فناوری های پیشرفته

شبکه Zcash، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های گوناگونی را در بستر بلاکچین خود به کار گرفته است که تمامی آنها موجب کارایی بیشتر می‌شوند. ترکیب این فناوری‌ها باعث شده تا این پروژه و ساختار آن بیش از گذشته با پیشرفت‌های حوزه بلاکچین همسو شود. همچنین این نوآوری‌ها، شبکه زی کش را با نیاز کاربران بیشتر منطبق می‌کند.

اقتصاد توکنی

این پلتفرم مانند بیت‌کوین تعداد توکن‌های خود را به ۲۱ میلیون واحد محدود کرده است. البته میزان پاداش بلاک‌ها در این شبکه متفاوت است که همین موضوع باعث شده این توکن در بازار نایاب شود. این موضوع در کنار تقاضای بالای آن موجب شده تا قیمت ارز دیجیتال ZEC رشد بیشتری داشته باشد. نکته مهم در اقتصاد توکنی، عدم ارائه توکن در عرضه اولیه است. بسیاری از پروژه‌ها بخش زیادی از توکن‌های خود را در برای جذب سرمایه بیشتر طی عرضه اولیه می‌فروشند. در نهایت این موضوع منجر به عدم توازن در بازار می‌شود، ‌اما زی کش چنین اقدامی را انجام نداده است. این کار باعث می‌شود از بروز نوسان‌های ناخواسته در بازار جلوگیری شود.

اعتبار بالا

این پروژه دارای یک تاریخچه کاملاً مشخص است و بنیان‌گذاران و مشاوران آن در وب‌سایت رسمی معرفی شده‌اند. علاوه بر این، یک شرکت رسمی ثبت شده، توسعه زی کش را بر عهده دارد.

حفظ حریم خصوصی

این شبکه می‌تواند آدرس کیف پول و معاملات کاربران خود را مخفی کند و از این طریق مانع افشای آدرس مبدأ و مقصد می‌شود. چنین راهکاری، اطمینان خاطر زیادی را برای کاربران به همراه دارد. این ویژگی موجب شده تا طیف زیادی از معامله‌گران بزرگ از شبکه زی کش برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

زیر ساخت بهینه

زی کش امکانات و قابلیت‌های زیادی را برای پیشرفت و توسعه بلاکچین فراهم کرده است. برای مثال، چند نوع کیف پول دیجیتال مختلف برای رمزارزهای این شبکه ارائه کرده که برای سیستم‌عامل‌های مختلف مناسب هستند.

سرعت بالا

سرعت تأیید تراکنش‌ها در شبکه Zcash حدود ۴ برابر بیشتر از بیت‌کوین است. اگرچه این مقدار در دوره خود بسیار خوب به نظر می‌رسید، اما هم اکنون شبکه‌هایی با سرعت به‌مراتب بالاتری ساخته شده‌اند که می‌توانند در هر ثانیه هزاران تراکنش را پردازش کنند. اما ازآنجایی‌که زی کش بر پایه کدهای بیت‌کوین خلق شده، می‌توان گفت این افزایش سرعت یک امتیاز محسوب می‌شود.

معرفی ارز دیجیتال ZEC

توکن ZEC در قالب رمزارز بومی شبکه زی کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین غیر متمرکز ایجاد شده است و افرادی که از این ارز استفاده می‌کنند، حساب کاربری آنها ناشناس خواهد بود. این پرایوسی‌کوین، مانند بیت‌کوین محدودیت استخراج ۲۱ میلیونی دارد و کوچک‌ترین واحد آن زاتوشی (Zatoshi) نام دارد که یک صد میلیونم یا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ است. در حال حاضر (فوریه ۲۰۲۳) ارز دیجیتال ZEC با قیمتی حدود ۴۶ دلار و ارزش بازار  ۷۵۹ میلیون دلار در رتبه ۶۲ بازار قرار دارد.

ارز دیجیتال ZEC برای حفظ امنیت بلاکچین خود از الگوریتم اثبات کار (PoW) و تابع هش “SHA-256” استفاده می‌کند. این تابع بخشی از مجموعه الگوریتم‌های “SHA-2” است که توسط بیت‌کوین نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر صرافی‌های مطرحی مانند بایننس، اوکی‌ایکس، هوبی و کوین تایگر از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

دستگاه ماینر z15 بیت مین مدل Bitmain Antminer Z15 420ksol/s

دستگاه ماینر بیت مین Antminer Z15 420ksol/s  محصولی از شرکت Bitmain است که با الگوریتم Equihash امکان استخراج ارزهای رمز نگاری شده را دارد. ارزهای قابل استخراج این دستگاه ماینر از نوع  زن کش (ZEN) و هاش (HUSH) می باشد و مهمترین ارزی که با این دستگاه استخراج می شود را می توان به ارز زی کش (ZEC اشاره نمود. بهبود بهره وری انرژی دستگاه انت ماینر Z15 معادل 3.595j/ksol است و میزان سطح نویز تولید شده آن حدود 72 دسی بل می باشد. شرکت بین مین بر روی این مدل از دستگاه ماینر 9 چیپ‌ اختصاصی را در 3 برد استفاده نموده است. این محصول دارای 2 عدد فن خنک کننده است که مانع از بالا رفتن دما و حرارت دستگاه می شود.

دستگاه ماینر Bitmain مدل Antminer Z15 در ژوئن سال 2020 با حداکثر نرخ هش ریت 420ksol/s به بازار قطعات کامپیوتر عرضه شده و از نظر فیزیکی در ابعاد 290 *245 *133 میلیمتر و وزن 9 کیلوگرم تولید و با کیفیت عالی به فروش می رسد. این مدل از دستگاه انت ماینر دارای یک پاور است که قابلیت کار کردن با ولتاژ 12 ولت را داشته و میزان توان برق مصرفی آن برابر با 1510 وات می باشد. دستگاه ماینر Antminer Z15 برای اتصال به اینترنت از طریق درگاه و کابل شبکه امکان پذیر بوده و با حداکثر سرعت گیگابیت اترنت می تواند دیتا را انتقال دهد. میزان دمای عملیاتی این محصول بین 5 تا 45 درجه سانتیگراد است  که در محیط هایی با حداکثر رطوبت مطلوب 95 درصد به خوبی کار می کند.

دستگاه انت ماینر Antminer Z15 نسخه جدید و بروز از سری انت ماینر های Z می باشد که جهت پشتیبانی از الگوریتم Equihash تولید شده است. این دستگاه ارزهای ZCASH و ZENCASH را با قدرت پردازش 420KSOL و مصرف برق 1510W استخراج می کند.
ارزهای قابل استخراج (الگوریتم Equihash)دستگاه Antminer Z15 نسل جدید دستگاه Antminer Z11 می باشد.

ماینر Antminer Z15 از جدیدترین تراشه های 12nm اختصاصی کمپانی Bitmain استفاده می کند که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته BareDie برای تخلیه گرما بهتر و بهره وری انرژی 10.50 J/KSol ساخته شده است، بنابراین پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به سخت افزارهای قدیمی تر است. منبع تغذیه توصیه شده برای این ماینر 1800 وات (پاور APW7) می باشد.تصویب ساختار جدید اتلاف گرما، طراحی فن موازی باعث کاهش سرعت باد و کاهش مقاومت باد می شود.

دستگاه قدرتمند ماینر انت ماینر Z15 در ژوئن سال 2020 با توان مصرفی 1510 وات توسط کمپانی Bitmain وارد بازار شد. این دستگاه هم مثل دستگاه انت ماینر Z11 از منبع تغذیه جداگانه استفاده می کند. توان مصرفی این انت ماینر، حدود چهار برابر بیشتر از نسل قبلی آن، ولی تقریباً با همان مقدار مصرف برق است که این یک شگفتی بزرگ در زمینه تکنولوژی ماینینگ است.
این دستگاه با استفاده از الگوریتم Equihash و هش ریت 420 ksol/s توانایی استخراج ارزهای دیجیتال زیر را دارد:
– (ZEC) Zcash
– (ZEN) Horizen
– (ZCL) Zclassic
– (KMD) Komodo
– (HUSH) Hush
– (CMM) Commercium
– (BTCP) Bitcoin Private

ویژگی های دستگاه انت ماینر بیت مین Z15 420ksol/s

  • وزن: 9 کیلوگرم
  • تولید صدا: 72db
  • دمای عملیاتی مطلوب: 5 تا 45 درجه سانتیگراد
  • رطوبت مطلوب: 5 تا 95 درصد
  • ارزهای قابل استخراج ماینر z15: زی کش (ZEC)، زن کش (ZEN) و هاش (HUSH)