بلاگ نبض

بلاگ > نگاهی به استخراج بیت‌ کوین

نگاهی به استخراج بیت‌ کوین

تاریخ پست: 2018/03/11
تاریخ بروزرسانی: 2018/03/11




  استخراج بیت کوین برای افرادی که سرمایه گذاری در بیت کوین را سورآور می دانند، جذاب است. این وضعیت برای کارآفرینان مانند شرایط افراد جوینده ی طلا به خاطر موقعیت مالی بسیار فریبنده می باشد. در هر صورت اگر شما به حوزه ی فناوری علاقمند باشید، می توان علاقه ی دو طرفه ای را تصور نمود.
قبل از اینکه زمان و پول خود را صرف استخراج کنید توصیه می کنیم، راهنمای جامعی که ما درباره ی استخراج بیت کوین تولید کرده ایم را کامل مطالعه کنید.
در حالت کلی؛ ماینرها، ارز دیجیتال را خریداری نمی‌کنند یا اینکه آنرا از شخص دیگری بدست نمی‌آورند، بلکه با صرف هزینه و انرژی آنها را تولید می کنند.
برای افزایش اطلاعات شما در زمینه ارز های دیجیتال، باید به عرض برسانیم در حال حاضر تعداد 16 میلیون بیت کوین در دنیا وجود دارد. به غیر از بلاک اولیه بیت کوین به نام (genesis block) که توسط سازنده ی بیت کوین به نام (ساتوشی ناکاموتو) ایجاده شده است، بقیه بیت کوین ها توسط ماینرها تولید شده اند.
فرایند استخراج بیت کوین هم جذاب و هم جالب است.
با نبود ماینرها، بیت کوین تمام نخواهد شد و همچنان قابل استفاده خواهد ماند ولی دیگر بیت کوین جدیدی تولیدی نخواهد شد. اما بر اساس پروتکل اصلی بیت کوین، روزی خواهد رسید که استخراج بیت کوین به پایان خواهد رسید. زمان اتمام بیت کوین در 21 میلیون بیت کوین خواهد بود. یعنی بعد از 21 میلیون بیت کوین دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت تا ایجاد شود.

درآمد حاصل از استخراج بیت کوین برای ماینر ها چقدر است؟

در حقیقت بیت کوین ها در واحد هایی به نام بلاک توسط ماینر ها استخراج می شوند. تا این زمان پاداش اتمام هر بلاک، ۵/۱۲ بلاک می باشد.
 چرا ماینرها به خاطر استخراج بلاک‌های بیت کوین، پول می گیرند؟
ماینرها یا استخراج کنندگان بین کوین به خاطر انجام محاسبات پول دریافت می کنند. وظیفه ی ماینرها در حقیقت تایید تراکنش انجام گرفته ی قبلی در بستر بیت کوین می باشد. این قانون یا فرایند توسط خالق بیت کوین ایجاد شده و هم اکنون هم اجرا می شود.
تایید تراکنشی که توسط ماینر های صورت می گیرد، مانع « دوباره خرج شدن بیت کوین» می‌شود. معنی دوبار خرج شدن بیت کوین این است که کاربری که دارنده ی بیت کوین هست، دوبار بیت کوین را خرج کند. در حقیقت زمانی که شما به فروشگاهی مراجعه می کنید، و برای خرید پولی را خرج می کنید، دیگر صاحب آن پول خرج شده نیستید. در واقع خطر استفاده مجدد از آن پول نیز به صفر می رسد. اما کاربرد ارز دیجیتال این خطر را که کاربر از بیت کوین خود کپی گرفته و نسخه ی کپی را به فروشنده بدهد و نسخه اصلی را نگه دارد را همیشه با خود یدک می کشد.
برای مثال فرض کنید شما یک کپی از اسکناس 10 هزار تومانی را به روش کاملا ماهرانه ای تهیه کرده اید. اگر روزی قرار باشد این اسکناس ها را خرج کنید و نفری پیدا شود که این اسکناس ها را ببیند، قطعا متوجه تشابه سریال این اسکناس ها خواهد شد. پس آن نفر به تقلبی بودن یکی از اسکناس‌ها پی می برد.
اقداماتی که ماینرهای بیت‌کوین  انجام می دهند، در واقع از زوایای مختلف شبیه به این کار است. آنها بر روی بیت کوین‌ها نظارت دقیق می‌کنند تا کسی از یک بیت کوین دوبار استفاده نکند.
هنگامی که یک ماینر بتواند معادل یک مگابایت بیت کوین را به تایید برساند، آن استخراج کننده حائز دریافت ۵.۱۲ بیت کوین خواهد شد. البته این محدودیت یک مگابایتی توسط خالق بیت کوین ( ساتوشی ناکاموتو ) وضع شده است. که همیشه مورد بحث فی ما بین ماینر ها بوده است. ماینرها معتقدند باید اندازه یک بلاک افزایش یابد تا  بتوانند اطلاعات بیشتری را در بلاک جای دهند.

چگونگی کار ماینرها

یک مثال برای توضیح اقدامات ماینر ها : من به 3 نفر از دوستانم ، پاکت های نامه ای داده ام و برگه ای که حاوی یک عدد بین 1 تا 100 است، در درون این پاکت نامه ها وجود دارد. دوستان من مجاز هستند عددی برابر با کمتر از آنچه من در نظر گرفته ام، حدس بزنند. بعلاوه ی اینکه دوستان من مختارند هر چند بار که دوست دارند حدس بزنند.
شما فرض کنید عددی که من در نظر دارم عدد 19 می باشد. یکی از دوستانم عدد 21 را حدس می زند ولی چون این عدد بیشتر از 19 است، او برنده نیست. اما دو نفر از دوستان دیگرم یکی عدد 16 و دیگری عدد 12 را حدس زده اند. هر دوی این دوستان برنده هستند و بین آنها بر حسب اینکه به عدد 19 نزدیک باشند یا خیر، برتری وجود ندارد.
اگر در این فرض، دو نفر از دوستان من به طور همزمان به پاسخ صحیح برسند، منظق کار ما زیر سوال خواهد رفت. رسیدن دو نفر به پاسخ در بستر بیت کوین اغلب اوقات اتفاق می افتد. ولی در انتها باید یک برنده وجود داشته باشد.
رمانی که چندین ماینر به پاسخ درست همزان برسند، شبکه بستر بیت کوین از قانون 51 درصد پشتیبانی می کند. اغلب اوقات ماینری برنده می شود که تراکنش‌های بیشتری تایید کرده باشد.
حالا تصور کنید که این سوال را به جای اینکه از ۳ نفر بپرسم از میلیون‌ها نفر بپرسم و عددی که به آن اشاره می‌کنم بین ۱ تا ۱۰۰ نیست بلکه یک عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال است.
حالا پی بردید چرا حدس زدن این عدد دشوار است؟

عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال چیست؟

این یک مثال از این شماره است
0000000000000000057fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598ee
عدد بالا دارای 64 رقم می باشد که البته تشخیص آن آسان است. همان طور که شما نیز متوجه شده اید، حرف الفبا نیز از بخش های عدد مذکور می باشد. چرا؟
برای پاسخگویی به این سوال، اجازه بدهید به کلمه ی هگزادسیمال اشاره کنیم. همان طور که اطلاع دارید، ما از از سیستم برپایه ی عدد 10 استفاده می کنیم. به همین دلیل است که هر عددی از 0 تا 9 تشکیل شده است.
با این وجود، سیستم هگزادسیمال از 16 رقم استفاده می کند. در واقع هگز به معنای 16 است. در این سیستم هر رقم می توان تا عدد 16 را شامل شود. اما سیستم ما فقط توانایی خواندن 10 عدد را دارا می باشد. به همین علت است که در سیستم هگزادسیمال  از حروف نیز استفاده می کنند. هر کدام از این حروف ارزش آن رقم را بیان می کنند.  
نکته ی مهم : به هیچ عنوان نیاز نیست کل ارزش این 64 عدد را برای استخراج بیت کوین محاسبه کنید. پس در واقع نیازی به محاسبه ی کامل یک هش نیست.