بلاگ نبض

بلاگ > کدام دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال درآمد و سودآوری بیشتری ایجاد می‌کند؟

کدام دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال درآمد و سودآوری بیشتری ایجاد می‌کند؟

تاریخ پست: 2018/08/20
تاریخ بروزرسانی: 2018/08/20




پیش از آن که از ویژگی‌های سخت افزاری دستگاه‌های مخصوص استخراج مطلع شویم، می‌بایست ابتدا مفهوم و چیستی استخراج ارزهای دیجیتال را به خوبی درک کرده باشیم.

در چند سال گذشته، محبوبیت‌ ارزهای رمزنگاری شده به ویژه بیتکوین  به سرعت در حال افزایش است. اکنون که در حال خواندن این متن هستید شمار زیادی از افراد در حال خرید و فروش آنها هستند. امروزه با بالارفتن ارزش ارزهای دیجیتال به ویژه بیتکوین، آنها به گرایش اصلی و پدیده‌ای جهانی تبدیل شده‌اند و افراد، بیشتر از هر زمان دیگری در جستجوی فعالیت‌های‌ مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده هستند.
اما تولید ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان شبیه به تولید پول معمولی نیست. هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که پول‌ جدید چاپ و منتشر کند بلکه در عوض، بیتکوین‌ یا سایر کوین‌ها تنها از طریق فرایندی با نام «ماینینگ» یا «استخراج» تولید می‌شوند.

استخراج ارزهای رمزنگاری شده و فناوری بلاکچین
قبل از اینکه با فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده آشنا شویم، باید از فناوری بلاکچین، بستری که فرایند استخراج بر روی آن شکل گرفته، و چگونگی کارکرد آن آگاه شویم. بلاکچین، فناوری است که تقریبا هر نوع ارز رمزنگاری شده‌ای را پشتیبانی می‌کند. بلاکچین یک دفترکل عمومی توزیع شده (دفتر ثبت غیر متمرکز) برای ثبت تمام معاملات انجام شده ارزهای رمزنگاری شده در آن است.

تایید و اعتبارسنجی
تراکنش‌ها در ساختاری به نام «بلوک» دسته بندی و ثبت می‌شوند. صحت و اعتبار هر بلوک توسط ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان تأیید می‌شود تا از قانونی بودن مبادلات اطمینان حاصل شود. این کار از دوباره خرج کردن سکه‎های قبلی در جای دیگر جلوگیری می‌کند و هزینه‌های ورودی و خروجی را محاسبه و تطبیق می‌دهد. در نهایت پس از تایید بلوک تراکنش متوالی بعدی به آن متصل می‌شود. هر زمانی که یک بلوک جدید ساخته شود، استخراج کنندگان برای آن پاداش (سکه) دریافت می‌کنند. که این شرح مختصری از چگونگی به وجود آمدن ارزهای رمزنگاری شده و خلق سکه‌های جدید است.  

ساختن بلوک‌های جدید
از آنجایی که بانک یا مرجع مرکزی وجود ندارد، می‌بایست روشی برای جمع‌آوری و ثبت اطلاعات هر تراکنشی که با ارز رمزنگاری شده انجام می‌شود، وجود داشته باشد تا یک بلوک جدید ساخته شود. گره‌ یا همان نودهای شبکه‌ای که این وظیفه را انجام می‌دهند «استخراج‌کنندگان» نامیده می‌شوند. در بلاکچین مجموعه تراکنش‌های شبکه در قالب یک «بلوک» از اطلاعات منتشر می‌شود که این بلوک جدید به بلوک‌های قبل و بعد از خود لینک می‌شود. به اولین نود یا ماینری از شبکه که بتواند بلوک را ایجاد و به سایر بلوک‌ها اضافه ‌کند پاداش یا همان ارز تعلق می‌گیرد.
برای جلوگیری از پایین آمدن ارزش این ارزها با توجه به ساخته شدن تعداد زیادی بلوک توسط استخراج‌کنندگان، فرایند استخراج سخت‌تر می‌شود. این امر هر بار با حل مسائل پیچیده و سنگین ریاضی به نام اثبات کار به دست می‌آید. بیتکوین یا ارزها به نوعی اثبات عملکرد بلاکچین است. در حقیقت، کار استخراج یا همان معادلات ریاضی کم کم سخت‌تر و سخت‌تر می شود. به عبارتی هر کامپیوتر یا ماینر با انجام محاسبات پیچیده هر تراکنش، مقداری کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کند (استخراج می‌کند). در حقیقت ماینرهای شبکه، برای حل زودتر و سریع‌تر محاسبات با هم رقابت می‌کنند.

محاسبه هش‌ها
ساختن موفقیت‎آمیز هر کدام از این بلوک‌ها، به یک هش رمزنگاری شده نیاز دارد. یک هش شامل حروف و اعداد متعددی است که کنار هم قرار می‌گیرند. تنها راه دستیابی به یک هش، این است که ماینرها هربار کلمات تصادفی (نانس‌های‌) متعددی را امتحان کنند تا بتوانند هش صحیح را بدست آورند. هنگامی که هش موردنظر پیدا شد، یک بلوک جدید به بلاکچین اضافه می‌شود و همانطور که پیش از این هم اشاره شد، استخراج کننده‌ای که سریع‌تر از همه آن را پیدا کند پاداش مشخصی (کوین) برای این زحمت به ازای هر بلوک جدید ساخته شده، می‌گیرد.
برای درک بهتر، فرض کنید که در یک مسابقه‎ای شرکت کرده‌اید که باید در آن وزن یک کیک را حدس بزنید، بدون محدودیت حدس‌های زیادی می‌زنید، اولین کسی که پاسخ یا حدس صحیح را ارائه دهد برنده می‌‌شود. به عبارتی هر کسی که بتواند سریعترین حدس را بزند، شانس بیشتری برای برنده شدن دارد. به طور مشابه در فرایند ماینینگ نیز همه ماینرها با پیدا کردن هش درست با یکدیگر در رقابت هستند چون امیدوارند بتوانند با محاسبه هش بیشتر اولین کسی باشند که هش درست و قابل قبول را حدس می‌زند تا به شبکه ارسال و یک بلوک جدید ایجاد کند و پاداش خود را دریافت کند. ارز دریافتی یا پاداش اتمام هر بلوک، ۵/۱۲ بیتکوین است. سختی استخراج به دلیل افزایش تراکنش‌ها و کمتر شدن کوین‌ها، روزبه‌روز بیشتر می شود. این را نیز باید متذکر شد که سیستم بیتکوین فقط اجازه استخراج تا ۲۱ میلیون واحد را می‌دهد.  پس از اتمام آن، با ایجاد بلوک جدید هیچ بیتکوینی تولید نخواهد شد.

ملزومات استخراج ارزهای رمزگذاری شده
شاید شما بتوانید یکبار با استفاده از کامپیوتر معمولی ارز رمزگذاری شده استخراج کنید، اما امروز دیگر این کار امکان‌پذیر و به صرفه نیست؛ کیفیت و کمیت سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استخراج با افزایش حجم و تعداد استخراج کنندگان در حال افزایش است. توسعه فناوری‌ها و دستگاه‌های مرتبط با استخراج، از پردازنده نسبتا قدرتمند گرفته تا استفاده از چندین پردازنده‌ گرافیکی بالا در کنار هم و نهایتا ساختن تراشه و دستگاه‌های مخصوص ماینینگ پیش رفته است.
امروزه باید هزینه قابل توجهی برای خرید سخت‌افزارهای مناسب و به‌صرفه فرایند ماینینگ صرف کنید. این در حالی است که، مصرف انرژی و پرداخت هزینه برق مصرفی هم قابل توجه و مهم است. در طول 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته دستگاه‌ها را روشن و افزایش هزینه را زیرنظر داشته باشید. گاهی ماینرها اکثریت قریب به اتفاق درآمد خود از فرایند استخراج را صرف پرداخت هزینه نگهداری و راه‌اندازی تجهیزات می‌کنند.

چه ویژگی‌هایی سخت‌افزارهای استخراج ارزهای دیجیتال را از هم متمایز می‌کند؟
با توجه به سخت‌افزارهای متفاوت موجود در بازار، انتخاب سخت‌افزار مناسب برای استخراج ارزهای دیجیتال به ویژه برای تازه‌کاران بسیار سخت و مهم است. خرید اینگونه سخت‌افزارها چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه میزان برق مصرفی، گران و هزینه‌بر هستند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از این که تجهیزاتی برای استخراج بیتکوین بخرید، سودآوری ماینر خود را محاسبه کنید. سودآوری استخراج بیتکوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری به چند عوامل بستگی دارد:
نرخ هش:
نرخ هش (توان پردازشی) به توان و عملکرد سخت‌افزار ماینینگ اشاره دارد (برای نمونه تعداد حدس‌هایی که کامیپوتر شما می‌تواند در هر ثانیه بزند تا هش درست را تشخیص دهد). بنابراین نرخ هش یک پارامتر بسیار مهم است. هر چه نرخ هش بیشتر باشد محاسبات پیچیده ریاضی توسط کامپیوتر سریعتر انجام می‌شود و به همان نسبت شانس شما برای دریافت پاداش در رقابت استخراج ارزها هم، متعاقبا افزایش می‌یابد. نرخ هش با واحدهای مگاهش در ثانیه یا یک میلیون هش در ثانیه (MH/s)، گیگاهش در ثانیه یا یک بیلیون هش در ثانیه (GH/s)، تتراهش در ثانیه یا یک تریلیون هش در ثانیه (TH/s)، اندازه‌گیری می‌شود.

میزان مصرف برق
 برای اینکه سودآوری ماینر خود را محاسبه کنید حتما می‌بایست میزان برق مصرفی خود را بسنجید. هزینه برق مصرفی معمولا در صورتحساب قبض برق ماهیانه قابل مشاهده است. هرچه سخت افزار مورد استفاده برای ماینینگ قوی‌تر باشد، به برق مصرفی بیشتری هم نیاز دارد. چه روشن بودن دستگاه‌های ماینینگ و چه خنک نگه‌داشتن دستگاه‌ها در ساعات‌های طولانی‌ استخراج، برق بسیار زیادی لازم دارد. بنابراین محاسبه میزان برق مصرفی اهمیت فراوان دارد.

سخت افزار
در ابتدا در فرآیند استخراج (ماینینگ) ارز دیجیتال، به دلیل پایین بودن تعداد ماینرها، هر کاربر معمولی با رایانه شخصی خانگی خود می‌توانست فعالیت کند. اما اکنون این روند تغییر کرده است. بعد از چند سال استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال کشف کردند که می توانند با بکارگیری کارت گرافیکی قدرت بیشتری تولید کنند. آنها برق خیلی کمتری برای هر واحد فعالیت مصرف می‌کردند و خروجی کار چند برابر بهتر از قبل بود. بعدها، دستگاه‌های مخصوص و ویژه استخراج معرفی شدند که پنج برابر قابلیت‌های استخراج را افزایش دادند.

اگر قصد دارید با استفاده از استخراج ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنید ابتدا می‌بایست دستگاه‌ها و سخت افزارهای ماینینگ را به خوبی بشناسید

چند ماشین حساب اختصاصی برای محاسبه‌ی سودآوری وجود دارد، مانند ماشین حساب بلوک پیدایش یا (Genesis Block) یا ماشین حساب سود استخراج بیتکوین. می‌توانید پارامترهایی مانند هزینه تجهیزات، نرخ هش، مصرف برق و قیمت فعلی بیتکوین را وارد کنید تا درآمد خود از استخراج دستگاه ماینیگ را محاسبه کنید.

ماینینگ CPU (واحد پردازشگر مرکزی)
سخت افزار کامپیوتر به عنوان ضعیف‌ترین ماینر در دسته استخراج‌کنندگان است که ماینرها ابتدا از آن استفاده می‌کردند. برای حفظ امنیت بیشتر شبکه و با ظهور پردازنده گرافیکی، استخراج با کامپیوتر شخصی به کلی حذف شد.

ماینینگ GPU (واحد پردازنده گرافیکی)
GPU کارت گرافیکی یا واحد پردازنده گرافیکی است. این واحدها برای حل معادلات سنگین ریاضی طراحی شده‌اند. از  آنجا که GPU ها برای فعالیت‌ها و تصمیمات اصلی (مانند CPU) ساخته نشده‌اند، اما کارگران بسیار خوبی هستند، GPU‌ها قادر به اجرای 800 برابری دستورالعمل‌های بیشتری از CPU‎ها در یک زمان مشابه هستند. استخراج فرآیندی تکراری است که نیازی به تصمیم‎گیری هوشمندانه‌ای ندارد و این ویژگی GPUها در حال استفاده و فراگیر شدن بیشتر آنها در دنیای استخراج است.

ماینینگ FPGA  (مدار مجتمع دیجیتال قابل پیکربندی )
مدار مجتمع دیجیتال قابل برنامه‌ریزی یک مدار یکپارچه طراحی شده است که پس از ساخت آن بتوان آن را پیکربندی کرد. چنین قابلیتی این امکان را می دهد تا سازندگان سخت افزارهای استخراج، چیپ‌ها را به تعداد مورد نیاز خود خریداری کنند و پیش از این که به تجهیزات خود آن را اضافه کنند برای استخراج بیتکوین آن را سفارشی سازی کنند. چنین قابلیت سفارشی‌سازی و پیکربندی، در مقایسه با CPU و GPU عملکرد بهتر و مصرف برق بهینه‌تری دارد.

ماینینگ ASIC (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص)
ASIC دستگاه‌هایی هستند که به طور خاص تنها برای استخراج بیت‎کوین با سرعت بسیار زیاد طراحی شده‌اند. نه تنها نرخ هش سخت افزار ASIC (ای‌سیک) صد برابر بیشتر از سخت افزارهای قبلی است بلکه انرژی و برق خیلی کمتری را نیز مصرف می‌کند. در حال حاضر بهترین راه برای استخراج بیتکوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال استفاده از سخت افزار ASIC است.
با افزایش محبوبیت استخراج ارزهای دیجیتال و رشد قیمت آنها، قیمت و مدل دستگاه‌های ASIC هم در حال تغییر و بالارفتن است. همچنین با زیاد شدن تعداد دستگاه‌های استخراج، سختی (difficulty) استخراج در تمام ارزها روز به روز بیشتر می‌شود و قدرت هش بیشتری را می‌طلبد اما روند افزایش سختی فعلا خیلی سریع نیست. به همین دلیل اکنون بدون داشتن دستگاه‌های مخصوص استخراج، فرایند استخراج تقریبا غیرممکن است (اگر هم ممکن باشد بسیار هزینه‌بر و بدون صرفه اقتصادی خواهد بود).

آخرین مدل‌های دستگاه‌های استخراج ASIC
اسامی چند نمونه از بهترین سخت افزارهای استخراج که تاکنون خریداران زیادی را به خود جذب کرده است در جدول زیر موجود است:
 

دستگاه ماینر

قدرت هش

Antminer S5

1155 GH/s

Antminer S7

4.73 TH/s

Antminer S9

14.0 TH/s

Antminer T9

11.5 TH/s

Avalon 741

7.3 TH/s

AntMiner L3 plus

504 MH/S

Antminer D3

15 GH/s


برای اطلاع از قیمت روز هریک از دستگاه‌ها، آخرین مدل‌ها و جزئیات بیشتر دستگاه‌های استخراج می‌توانید به یکی از معتبرترین وبسایت‌های فروشگاه آنلاین دستگاه‌های استخراج در ایران با نام «نبض» که عرضه‌کننده تجهیزات و سخت افزارهای استخراج است، مراجعه کنید.

معرفی اجمالی سودآورترین دستگاه استخراج ASIC  که هم اکنون در نبض نیز قابل خریداری است:
مشخصات دستگاه:
ASICminer Zeon 180,000 Sol/s
سازنده:  ASICminer
مدل دستگاه:  Zeon 180K
قدرت هش:  180k Sol/s
برق مصرفی: 2200Watt
وزن: 27Kg
 ابعاد: 500mm x 500mm x 290mms

نویسنده:پریا رئوفی