بلاگ نبض

بلاگ > بزرگترین اشتباه در بیت کوین چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کنیم؟

بزرگترین اشتباه در بیت کوین چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کنیم؟

تاریخ پست: 2020/11/28




پروتکل بیت کوین از لحاظ فنی، پروتکلی کاملا ایمن است و این بدین معناست که تنها در اثر خطا‌های بشری است که افراد کوین‌های خود را از دست می‌دهند. انسان‌ها بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری امنیتی بیتکوین هستند و اصلاح کردن انسان‌ها نیز کاری بسیار سخت‌تر از اصلاح کد است! دو ماجرایی که در ماه قبل روی داد، نشان دهنده این هستند که ما چقدر از حل چالش امنیتی BTC دور هستیم. در اوایل ماه گذشته، صرافی بیتمکس (BitMEX) به خاطر نقض مقررات متهم شد و دو هفته بعد از آن نیز، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال به فیات نیز، به دلیل ناپدید شدن یکی از اعضای نگه‌دارنده کلیدهای خود، برداشت کاربران را به مدت نامعلومی متوقف کرد؛ این در حالی است که برترین رمز ارز و بلاک چین بر پایه عدم تمرکز بنا شده‌اند و اینک این صنعت در انحصار کسب و کار‌های متمرکز با آسیب‌پذیری‌های متمرکز قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که این رسالت اصلی Bitcoin، اینک توسط بسیاری از حرفه‌ای‌ها و تازه‌وارد‌ان این حیطه به دست فراموشی سپرده شده و این افراد، ساده‌لوحانه چنین فکر می‌کنند که بیتکوین‌های آنها اگر در دستان سرویس‌ها و پلتفرم‌های متمرکز باشد، امن‌تر است. این بزرگترین اشتباه در بیت کوین است که باید به شدت از آن اجتناب کرد.

بزرگترین اشتباه در بیت کوین نگهداری ارزهای خود در صرافی‌هاست

 

بزرگترین اشتباه در بیت کوین - نگهداری کوین در صرافی ها

واضح و بی پرده باید بگوییم که بدون صرافی‌ها، اکوسیستم پادشاه ارزهای دیجیتال موجود نخواهد بود و مشکل ما در اینجا صرافی‌ها نیستند. این پلتفرم‌ها در ذات خود مشکلی ندارند؛ بلکه این تصور مشکل دارد که فکر کنیم این پلتفرم‌ها بهترین و امن‌ترین جا برای نگهداری کوین‌ها هستند. پیدا کردن ریشه این بزرگترین اشتباه در بیت کوین آسان است و بسیاری فکر می‌کنند که بیت کوین هم مانند پول سنتی است و اگر آن را به اشخاص ثالث بدهیم که از تکنیک‌های سازمانی برای محافظت از آن استفاده می‌کنند، کوین‌های ما ایمن‌تر خواهد بود؛ اما چنین نیست و Bitcoin تفاوت زیادی با پول سنتی دارد. شما هرگز بیتکوین‌های خود را نگه نمی‌دارید، بلکه تنها مالک کلید‌هایی هستید که با استفاده از آنها می‌توانید کوین‌های خود را بر روی بلاک چین مدیریت کنید.


پس مشکل چیست؟ چرا اکثر کاربران بیت کوین این موضوع مهم را متوجه نمی‌شوند؟ چرا صرافی‌ها این موضوع را به کاربران نمی‌گویند و آنها را در مورد شیوه صحیح نگهداری کوین‌های خود آموزش نمی‌دهند؟کاربرانی که به این موضوع توجه ندارند و رمز ارزهای خود را در اختیار شخص ثالث قرار می‌دهند، باید بدانند که کنترل کوین‌ها دیگر در اختیار آنها نیست و اگر این ارزها در اثر اشتباه این اشخاص ثالث گم شود، برای همیشه از دست خواهد رفت و برگشتی در کار نخواهد بود. تنها راه برای اطمینان یافتن از امنیت بیت کوین‌ها این است که خود محافظت از کلید‌های خصوصی خود را بپذیریم و آنها را در کیف پول سخت افزاری نگهداری کنیم.

واضح است که جواب این سوالات این  است که افراد با نگهداری بیت کوین در صرافی‌ها می‌توانند فعالانه به ترید بپردازند. دلایل دیگری هم برای این موضوع وجود دارد؛ اما در کل دلیل اصلی همین آسانی و سرعت بخشیدن به فرآیند خرید، فروش و ترید است. اما اگر این فرآیند به قیمت کاستن از امنیت بیت کوین تمام شود، همه مزایای این فرآیند بی‌ارزش خواهند بود. این واقعا بزرگترین اشتباه در بیت کوین است؛ زیرا احتمال زیادی دارد که روزی کوین‌های خود را از دست دهیم.

قرار دادن امنیت در دستان کاربران

بزرگترین اشتباه در بیت کوین - امنیت

بیت کوین جهان ما را به قدری سریع تغییر داده که بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم که این پدیده عمر زیادی ندارد به تازگی به جهان معرفی شده است. در آموزش به کاربران باید به این نکته توجه داشته باشیم که درک این مفاهیم امنیتی جدید برای افراد عادی دشوار است و زمان می‌برد تا این افراد به طور کامل متوجه قضیه شوند. محافظت از کلید‌های خصوصی توسط خود افراد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

زبان و مفهوم ارز فیات به قدری با کریپتو فرق دارد که توضیح این مسائل برای افراد دشوار است و نمی‌توان این دو سیستم پولی را با همدیگر مقایسه کرد. کیف پول‌های بیت کوین نیز مانند کیف پول‌های عادی نیستند و آنها تنها محتوی کلید‌های کوین‌ها هستند. ما لازم است به افراد آموزش دهیم که سپردن این کلید‌ها به افراد دیگر، درست مانند این است که کلید‌های خانه خود را به غریبه‌ها بدهیم. خوشبختانه مردم کم‌کم متوجه می‌شوند و از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون، مقدار کوین‌های نگهداری شده در صرافی‌ها به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ این آگاهی بعد از هک‌های بزرگی حاصل شد که در ارتباط با صرافی‌هایی مانند کوکوین (KuCoin) و دیگران انجام گرفت.

 صرافی KuCoin هک شد: ۱۵۰ میلیون دلار به سرقت رفته است!

اگرچه مقصر را در این گونه امور نمی‌توان هکر‌ها دانست و مقصر واقعی افتضاح‌هایی است که صرافی‌هایی مانند بیتمکس و دیگران به بار آورده‌اند، اما این امور بر این نکته تاکید دارند که عاقبت نگهداری کوین‌ها توسط اشخاص ثالث چیست و واقعا اعتماد به این افراد، بزرگترین اشتباه در بیت کوین است.

با وجود این که فاجعه‌های عظیمی را در این خصوص در دنیای ارزهای دیجیتال شاهد بوده‌ایم، اما باز هم صرافی‌ها به آموزش افراد در این زمینه نمی‌پردازند و این در حالی است که این موضوع بی‌اعتمادی را به نسبت اکوسیستم بیت کوین در مقیاس بزرگ‌تر ایجاد خواهد کرد و وظیفه همه افراد فعال در این حوزه است که به آموزش دیگران بپردازند.

البته صرافی‌هایی مانند Kraken در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند و آموزش‌های لازم را به کاربران می‌دهند. اما این باید به صورت قانون درآید و همه صرافی‌های این حوزه باید این کار را بکنند.

 

به یاد داشته باشید که بیت کوین رقیب ارز فیات نیست و در واقع، بیت کوین تحول و انقلابی در ارتباط ما با پول است. اگر ما می‌خواهیم که عدم تمرکز را به افراد آموزش دهیم و به آنها یاد دهیم که بانک خود باشند، باید به آنها کمک کنیم که از بزرگترین اشتباه در بیت کوین حذر کنند و خود مسئولیت امنیت کوین‌های خود را بر عهده بگیرند.