بلاگ نبض

بلاگ > هاردفورک اتریوم کلاسیک؛ امکان ادامه استخراج با کارت های 4 گیگابایتی

هاردفورک اتریوم کلاسیک؛ امکان ادامه استخراج با کارت های 4 گیگابایتی

تاریخ پست: 2020/11/28




اتریوم کلاسیک در حال انجام هاردفورک Thanos  است. با انجام این به روزرسانی، کارت های گرافیک دارای رم 4 گیگابایتی تا چند سال دیگر قادر به استخراج خواهند بودند.

این به روزرسانی برای بلاک 11700000 (که قرار است 28 و 29 نوامبر استخراج شود) برنامه ریزی شده است و پارامتر زمان برای الگوریتم استخراج اتریوم کلاسیک، یعنی Ethash را به عقب بر خواهد گرداند.

الگوریتم Ethash مجموعه ای از داده های از پیش محاسبه شده به نام DAG دارد که در طول فرایند استخراج از آنها استفاده می کند. این مجموعه داده ها در هر 18 ماه با نرخ حدود 1 گیگابایت رشد می کنند و اکنون در حال نزدیک شدن به 4 گیگابایت هستند. این امر مشکلاتی برای بسیاری از کارت های گرافیک و برخی دستگاه های اسیک که برای استخراج Ethash  استفاده می شوند، بوجود می آورد و این دستگاه ها دیگر قادر به استخراج اتریوم کلاسیک نخواهند بود.

این مکانیسم یکی از مولفه های مهم مقاومت Ethash  در برابر اسیک است. حافظه نسبتا گران بوده و رشد مداوم DAG سرانجام باعث ضرر دهی دستگاه های اسیک و کاهش شدید سرمایه گذاری خواهد شد.

هدف هاردفورک Thanos

هاردفورک Thanos  قصد دارد اندازه DAG را به نصف کاهش دهد. بنابراین، دستگاه های 4 گیگابایتی تا سه سال دیگر می توانند به استخراج ادامه دهند. هدف این هاردفورک تا حدودی جذب نرخ هش از شبکه اتریوم است.

با توجه به چندین مورد حمله 51 درصدی موفقیت آمیز به شبکه اتریوم کلاسیک، جامعه آن تلاش می کند تا نرخ هش و مقاومت خود را در برابر حملات بعدی افزایش دهد.

از دیگر راه حل های پیشنهادی تغییر الگوریتم استخراج به طور کامل است. اما این پیشنهاد بحث های زیادی را به وجود آورده و تصویب آن به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین، هاردفورک Thanos یک راه حل کوتاه مدت برای بدست آوردن بخش قابل توجهی از کل نرخ هش و ایمن سازی شبکه است.

طبق آمار ارائه شده توسط پلتفرم Hive OS، حدود 24 درصد از کاربران هنوز از کارت های 4 گیگابایتی استفاده می کنند و فقط 2 درصد از کل دستگاه ها اتریوم کلاسیک را استخراج می کنند. در حال حاضر، نرخ هش اتریوم کلاسیک کمی بیش از 1 درصد نرخ هش اتریوم است، لذا مهاجرت حتی درصد کمی از استخراج کنندگان اتریوم به اتریوم کلاسیک امنیت آن را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.