بلاگ نبض

بلاگ > هالوینگ یا هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد داشت؟

هالوینگ یا هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد داشت؟

تاریخ پست: 2020/11/28




نیم شدن پاداش استخراج بیت کوین یا هاوینگ چیست؟

نیم شدن پاداش استخراج یا هاوینگ رویدادی است که در آن میزان بیت کوین های جدید ایجاد شده، نصف می شود. این رویداد تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد.

همانطور که می دانید میزان بیت کوین قابل عرضه محدود است. پس از ایجاد و تولید 21 میلیون بیت کوین، شبکه عرضه آن متوقف خواهد شد. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که به بیت کوین طلای دیجیتال لقب داده شده است. درست مانند طلا که در جهان فقط به مقدار محدودی وجود دارد و یک روز تمام آن استخراج خواهد شد.

در حال حاضر بیش از 18 میلیون بیت کوین استخراج شده و در گردش است. این مقدار تقریبا 85 درصد از کل میزان قابل عرضه است. اما این بدان معنا نخواهد بود که این ارز رمزنگاری به زودی به آخرین حد خود خواهد رسید. دلیل آن پروتکلی است که از همان ابتدا در بلاک چین بیت کوین قرار داده شد. بر اساس آن در هر 210 هزار بلاک، به اصطلاح هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج رخ می دهد و تولید بیت کوین های جدید مشکل تر می شود. مانند طلا که پیدا کردن ذخایر جدید با گذشت زمان مشکل تر می شود.

پروتکل، پاداش بلاک ها را به نصف کاهش می دهد. بنابراین هر بار که هاوینگ بیت کوین رخ می دهد، استخراج کنندگان 50 درصد بیت کوین کمتری را نسبت به قبل دریافت می کنند.

پاداش بلاک چیست؟

پاداش بلاک مقدار بیت کوینی است که استخراج کننده بیت کوین برای افزودن هر بلاک جدید به بلاک چین بیت کوین دریافت می کند.

برای توضیح بیشتر این مفهوم باید بلاک چین بیت کوین را بشناسیم. به طور کلی بلاک چین یک دفترچه دیجیتالی است که اطلاعات مربوط به تراکنش ها را در بلاک هایی به اندازه یک مگابایت ذخیره می کند. وقتی شخصی بیت کوین را برای شخص دیگری ارسال می کند، این تراکنش در یک بلاک به همراه حدود 500 تراکنش دیگر، که تقریبا در همان زمان ثبت شده، ذخیره می شود.

پاداش بلاک، مقدار ارزی است که استخراج کنندگان در زمان حل و تایید موفقیت آمیز یک بلاک و پس از حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از سخت افزارهای خاص خود، دریافت می کنند. این پاداش انجام کار سخت آنها است.

در هاوینگ بعدی استخراج کنندگان چقدر پاداش می گیرند؟

در هاوینگ بعدی پاداش استخراج به 6.25 بیت کوین می رسد. در ابتدای راه اندازی بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک 8 برابر بیشتر بود.

وقتی بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد، استخراج کنندگان برای استخراج هر بلاک 50 بیت کوین پاداش دریافت می کردند. بنابراین 10500000 بیت کوین قبل از هاوینگ بعدی در نوامبر 2012 استخراج شد. در این زمان پاداش استخراج به 25 بیت کوین برای استخراج هر بلاک کاهش یافت.

ممکن است این مقدار پاداش بر اساس قیمت فعلی بیت کوین، بسیار زیاد به نظر برسد. اما در آن زمان شبکه تنها شروع به رشد کرده بود و هیچکس نمی دانست که آیا مردم از این مفهوم استقبال می کنند و گسترش آن ادامه می یابد یا خیر.

واقعیت این است که قیمت هر بیت کوین در آن زمان و در بالاترین سطح خود در ژوئن 2011 برابر 31 دلار بود. اما بعد، این به اصطلاح حباب بیت کوین ترکید و قیمت بیت کوین قبل از به پایان رسیدن سال به 2 دلار برگشت. اما به طور کلی، استخراج برای کسانی که در اوایل وارد این کار شده اند، بسیار سودآور بوده است. این یکی از بزرگترین دلایلی است که منتقدین بیت کوین آن را یک طرح پانزی می دانند.

دومین رویداد کاهش پاداش استخراج بیت کوین در 6 جولای 2016 و زمانی که تعداد بلاک ها به 420000 رسید، رخ داد و استخراج کنندگان شروع به دریافت 12.5 بیت کوین به ازای استخراج هر بلاک کردند. پاداشی که در حال حاضر نیز برای استخراج هر بلاک داده می شود. در رخداد بعدی پاداش هر بلاک به 6.25 بیت کوین کاهش می یابد.

هاوینگ بعدی کی خواهد بود؟

بر اساس عملکرد فعلی، هاوینگ بعدی در 18 مه 2020 رخ خواهد داد. البته ممکن است این رویداد در 14 مه باشد.

تاریخ این رویداد 100 درصد مشخص نیست، زیرا زمان لازم برای تولید بلاک های جدید ممکن است کند یا سریع شود. به طور متوسط شبکه بیت کوین هر 10 دقیقه یک بلاک تولید می کند.

انتظار می رود که آخرین هاوینگ در سال 2140 رخ دهد. وقتی این اتفاق رخ دهد، استخراج کنندگان دیگر پاداش بلاکی دریافت نمی کنند، اما منبع درآمد حفظ می شود و آن هم کارمزد تراکنش هایی است که در بلاک قرار دارد.

اما با این شرایط آیا استخراج کنندگان بیت کوین به کار خود ادامه خواهند داد؟

برخی از استخراج کنندگان ضعیفتر احتمالا مجبور به متوقف کردن کار خود می شوند و یا سخت افزارهای خود را ارتقاء می دهند.

در این مرحله غول های استخراجی مانند شرکت چینی بیت مین بیشتر استخراج را انجام می دهند. این شرکت در سال 2018 در حدود 12 میلیارد دلار از این طریق درآمد داشته است. بیت مین بلاک ها را با استفاده از هزاران دستگاه استخراج بسیار قدرتمند و پر مصرف که اصطلاحا اسیک نام دارند، تایید و استخراج می کند. این دستگاه های استخراج اسیک دارای قدرت پردازش بسیار بالا و کارآمدی هستند.

با توجه به این که پاداش بلاک کاهش می یابد، استخراج کنندگانی که به سختی هزینه های خود را پوشش می دهند، مجبور به ترک بازار خواهند شد. اما هنوز استخراج کنندگانی هستند که علیرغم کاهش پاداش استخراج، تمایل دارند که به کار خود ادامه دهند. با این وجود ممکن است در نتیجه این کاهش پاداش، از غیرمتمرکز بودن شبکه بیت کوین کاسته شود.

مهمترین سوال: آیا قیمت بیت کوین به دنبال هاوینگ تغییر خواهد کرد؟

از منظر تاریخی، قیمت بیت کوین به دنبال نصف شدن پاداش استخراج افزایش یافته است، اما در نهایت به نسبت عرضه و تقاضا بستگی دارد.

در اصل نصف شدن پاداش استخراج باعث کاهش عرضه می شود و این دارایی کمیاب تر خواهد شد. اگر تقاضا در همین حد باقی بماند، احتمالا قیمت افزایش می یابد. در تاریخ 28 نوامبر 2012 و روز اول هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز رمزنگاری از 11 دلار به 12 دلار افزایش یافت و در طول سال بعد به روند صعودی خود ادامه داد و در 28 نوامبر 2013 به قیمت 1038 دلار رسید.

تقریبا در چهار سال بعد و یک ماه قبل از هاوینگ، قیمت بیت کوین از الگویی مشابه پیروی کرد و صعود خود را آغاز نمود. قیمت بیت کوین از 576 دلار در 9 ژوئن، به 650 دلار در 9 جولای 2016، روزی که دومین هاوینگ روی داد، رسید. قیمت بیت کوین مجددا و علیرغم وجود تلاطم ها، روند صعودی خود را تا سال بعد ادامه داد و در 9 جولای 2017 قیمت به 2526 دلار رسید.

آیا این بار هم این روند تکرار خواهد شد. بدبینان به این روند معتقدند که در حال حاضر این روند رخ داده است(با توجه به افزایش تقریبا دو برابری قیمت بیت کوین از ابتدای سال). اما آیا این روند صعودی سیستماتیک بوده است؟

باید توجه داشت که در طی چهار سال گذشته این صنعت تغییرات چشمگیری داشته است. ارزهای رمزنگاری و به ویژه بیت کوین به یک بخش اساسی در خبرها تبدیل شده اند. همچنین برخی افراد ممکن است وسوسه شوند که از این فرصت استفاده کنند؛ به ویژه با الگوهایی که در قیمت بیت کوین در هاوینگ های قبلی مشاهده شده است.

در نتیجه اگر تاریخ تکرار شود و قیمت بیت کوین روند افزایشی خود را از آوریل 2020 شروع کند، معامله گران بیشتری با ترس از دست دادن فرصت خرید، اقدام به سرمایه گذاری در این دارایی خواهند کرد. بنابراین تقاضا تحریک شده و در نهایت قیمت افزایش می یابد.