بلاگ نبض

بلاگ > فناوری بلاک چین چگونه امنیت را تامین می کند؟

فناوری بلاک چین چگونه امنیت را تامین می کند؟

تاریخ پست: 2020/11/28




راه اندازی و معرفی بیت کوین در سال 2009 مفهوم جدیدی از پول را به جهانیان معرفی کرد. یک سیستم پرداخت مالی همتا به همتا که غیر متمرکز بوده و تحت کنترل هیچ دولت یا ارگانی نیست. بیت کوین همچنین مفهومی از یک سیستم ذخیره داده ها به صورت دموکراتیک، به نام بلاک چین را ارائه داد.

در واقع بلاک چین بستری است که بیت کوین روی آن کار می کند و پردازش می شود.

بلاک چین که از دو کلمه “بلاک” و “چِین” به معنای زنجیره تشکیل شده و به معنای واقعی نیز زنجیره ای از بلاک ها است. این بلاک ها یا داده ها به یکدیگر مرتبط هستند.

یک مدل گردش اطلاعات مرسوم با یک منبع مشخص که انتشار داده ها را از طریق یک سرور متمرکز انجام می دهد. بلاک چین یک مدل مبتنی بر اجماع یا توافق عمومی است.

شبکه متشکل از نودها

نودها یا مشارکت کنندگان در شبکه، به طور فعال برای تایید هر بخش از اطلاعات مربوط به تراکنش های دیجیتال، در حال انجام کار هستند. مجموعه داده هایی که امنیت اکثریت را تامین می کند بر روی بلاک ها اعمال می شود، که جزئی از زنجیره خواهد شد.

برخلاف بانک ها، شرکت ها و واسطه ها، بلاک چین به هر نود شبکه اجازه می دهد که یک کپی از اطلاعات مبادلات انجام شده داشته باشد؛ مانند یک دفتر حساب توزیع شده.

هرگونه ورود به این دفتر حساب بلافاصله برای تمام اعضاء مشخص می شود و به این ترتیب احتمال دستکاری و کلاهبرداری از بین می رود.  

این دقیقا همان چیزی است که به بلاک چین نسبت به سیستم های مدیریت داده های قبلی برتری می دهد. با از میان برداشتن حضور شخص ثالث مورد اعتماد برای تسهیل انجام مبادلات دیجیتال، بلاک چین یک فناوری واقعا قدرتمند و یک اختراع مهم را پس از اینترنت ارائه داده است.

امنیت بلاک چین

فناوری بلاک چین به خودی خود یک ویژگی امنیتی بسیار منحصر به فردی را ارائه می دهد. اما چطور تهدیدها را خنثی می کند؟ بیایید بررسی کنیم.

بلاک چین بلاک ها را پس از گذشتن از مراحل مربوط به اجماع یا تایید، به زنجیره می افزاید. تغییر اطلاعات بلاک پس از تشکیل آن بسیار مشکل خواهد بود.

این دشواری به این دلیل است که هر بلاک دارای یک هش اختصاصی بوده که به در ارتباط با اطلاعات خود بلاک به همراه بخشی از هش بلاک قبلی است. این هش ترکیبی از اعداد و حروف است.

اگر یک هکر موفق به تغییر اطلاعات مربوط به یک تراکنش در یک بلاک شود، باعث خواهد شد که هش تغییر کند. اما هکر نمی تواند در همینجا متوقف شود، زیرا لازم است اطلاعات مربوط به بلاک بعدی را نیز بررسی و دستکاری کند، چون هش بعدی نیز حاوی بخشی از هش این بلاک است.

هکر باید همچنان به کار خود برای تغییر هش بلاک ها ادامه دهد به این معنی که باید تک تک بلاک ها را بررسی کرده و آنها را تغییر دهد.

محاسبه دوباره و دستکاری هش این بلاک ها مقدار انرژی محاسباتی عظیم و غیرقابل تصوری را نیاز خواهد داشت و بسیار هزینه بر خواهد بود. به عبارت دیگر زمانی که یک بلاک به بلاک چین اضافه می شود، ویرایش یا حذف آن بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

اثبات کار

برای حل مسئله اعتماد، شبکه های بلاک چین از رایانه هایی که قصد عضویت و اضافه کردن بلاک ها به زنجیره را دارند آزمون هایی را انجام می دهد. در این آزمون ها نیاز است که کاربران قبل از مشارکت در شبکه بلاک چین، خود را اثبات کنند. بلاک چین بیت کوین از یک مکانیسم تاییدیه به نام اثبات کار(PoW) استفاده می کنند.

رایانه هایی که در سیستم اثبات کار مشغول می شوند باید مهارت و قدرت خود را اثبات می کنند تا بتوانند واجد شرایط افزودن بلاک به بلاک چین شوند. اما چطور؟ این کار با حل مسائل پیچیده ریاضی در فرایندی به نام استخراج انجام می شود.

اما فرایند استخراج، فرایند آسانی نیست. طبق آمار و بررسی ها، شانس حل مسائل مربوط به PoW در شبکه بیت کوین در ماه فوریه 2019 در حدود 1 به 5.8 تریلیون بود. برای حل این مسائل پیچیده ریاضی و با توجه به این شانس کم، رایانه باید قادر باشد برنامه هایی را اجرا کند که نیاز به قدرت و مصرف انرژی بالایی دارند و در نتیجه هزینه قابل توجهی دارد.

این اثبات کار حملات هکرها را غیرممکن نمی کند، اما باعث می شود حملات آنها تا حدودی بی اثر شود. اگر یک هکر قصد حمله به بلاک چین بیت کوین را داشته باشد، دقیقا شانس 1 در 5.8 تریلیون را مانند سایر استخراج کنندگان، برای حل مسائل پیچیده ریاضی دارد. هزینه سازماندهی و تهیه امکانات برای چنین حمله ای مطمئنا از مزایای آن بسیار بیشتر است.

بلاک چین حتی پس از گذشت 10 سال از پیدایش آن، هنوز یک فناوری در حال پیشرفت و نوظهور است. با این حال سطح استفاده از آن نسبت به گذشته افزایش یافته است. از دولت ها گرفته تا شرکت های چند میلیارد دلاری، همه به دنبال استفاده از بلاک چین برای انجام فعالیت های خود هستند. مفهوم بلاک چین بسیار گسترده است و به نوعی اشاره به یک فناوری پیشرفته دارد که جهان را پس از اختراع اینترنت درگیر خود کرده است.