بلاگ نبض

بلاگ > مروری کوتاه بر تفاوت های بیت کوین و آلت کوین ها

مروری کوتاه بر تفاوت های بیت کوین و آلت کوین ها

تاریخ پست: 2020/11/28




وقتی صحبت از ارزهای رمزنگاری می شود، بیت کوین از نظر قیمت، در بالاترین جایگاه قرار دارد. بیت کوین اولین ارز بازار بود. آن آمده بود تا به تسلط ارزهای فیات خاتمه دهد و از زمان پدیدار شدن آن، همچنان بزرگترین ارز رمزنگاری از نظر ارزش بازار بوده است. این ارز در حال حاضر بیش از 10 سال قدمت دارد و در طول این دوران شاهد نوسانات بسیاری بوده است.

بیت کوین و آلت کوین ها

هر چند با گذشت زمان و با تکامل فناوری بلاک چین، ارزهای دیجیتال دیگری به بازار ورود پیدا کردند. تمام این ارزهای دیجیتال جدید، آلت کوین خطاب می شوند و هر چند ویژگی غیرمتمرکز در ذات هر ارز رمزنگاری قرار دارد، آلت کوین ها با توجه به موارد کاربرد بیشتر به همراه تسهیلات و قابلیت های گسترده تری عرضه شدند. به عنوان مثال، اتریوم که در رتبه دوم از نظر ارزش بازار قرار دارد، اگرچه عملکرد یکسانی با اصول شبکه غیرمتمرکز و همتا دارد، اما کاربردهای بیشتری برای قراردادهای هوشمند ارائه می دهد. این ویژگی در قرارداد هوشمند به اتریوم این امکان را می دهد تا قراردادی را به طور اتوماتیک بین دو طرف و با استفاده از فناوری دفتر حساب اجرا کند. به همین ترتیب، ما برنامه ها و کاربرد های متفاوتی را برای آلت کوین های مختلف داریم که به آنها کمک می کند موقعیت منحصر به فردی را در برابر بیت کوین داشته باشند. اگر چه تمام ارزهای دیجیتال با یک اصل یکسان کار می کنند.

سرعت تراکنش و استخراج

یک تفاوت مهم دیگر بیت کوین و آلت کوین ها، توانایی برتر آلت کوین ها برای انجام شمار زیادی از تراکنش ها در مقایسه با بیت کوین است. پروسه تایید تراکنش ها در بیت کوین (که نیز به عمل استخراج معروف است) بسیار گران و پر انرژی است. در صورتی که آلت کوین ها از متد نوآورانه تر و مقرون به صرفه تری برای تایید تراکنش ها استفاده می کنند و از اینرو در انجام تراکنش ها روشی سریع تر و مقرون به صرفه تر را در اختیار قرار می دهند.

به عنوان مثال آلت کوین های دش و ریپل را در نظر بگیرید. تمرکز دش بر سرعت است و ادعا می کند یک تراکنش را در یک ثانیه انجام می دهد که کاملا نسبت به سایر آلت کوین ها و همچنین بیت کوین شگفت انگیز است. ریپل از سوی دیگر بر تراکنش های بین المللی تمرکز کرده و یک روش آسان و منحصر به فرد را برای انتقال پول بین نهادهای بزرگ و سازمان های سراسر جهان ارائه می دهد.

بنابراین، با تمرکز بر بعضی جوانب انحصاری و عملکرد، آلت کوین ها جایگاه ویژه ای را در حوزه رمزنگاری به وجود آورده اند. به طور خلاصه، هر دوی بیت کوین و آلت کوین ها روی یک فناوری بلاک چین یکسان کار می کنند البته آنها از نظر عملکرد، انتقال، سرعت و کارمزد دارای فرایند تراکنش متفاوت هستند.