بلاگ نبض

بلاگ > استخراج سیاکوین چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + محاسبه سودآوری

استخراج سیاکوین چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + محاسبه سودآوری

تاریخ پست: 2020/12/01




با توجه به افزایش سختی شبکه و فراگیر شدن همه جانبه ارزهای دیجیتال در زندگی روزمره افراد، بازار رو به رشد رمزارزها به استخراج کنندگان بیشتری جهت تولید بیشتر نیاز دارد. مدتی است که به دلیل افت قیمت ارزهای دیجیتال، وضعیت استخراج آنها دچار تغییرات بسیاری شده است. سیاکوین (Siacoin) یکی از ارزهای رمزنگاری شده است که کاربران پلتفرم آن می توانند از قیمت پایین خدمات ذخیره سازی غیر متمرکز در شبکه بهره مند شوند و نکته مهم این است که تقاضای بیشتر فضای آزاد در آینده به احتمال زیاد قیمت سیاکوین (SC) را نیز افزایش می دهد. پس اگر مشتاقانه به دنبال استخراج سیاکوین هستید، باید بدانید این مطلب آموزشی جزئیات کافی را در رابطه با نحوۀ استخراج سیاکوین و چگونگی عملکرد آن در اختیار شما کاربران سایت نبض قرار می دهد.

استخراج سیاکوین از همان ابتدا سود نسبتاً زیادی به همراه داشت و هم اکنون نیز با بهینه سازی فرآیند آن همچنان سودده است. در فرآیند استخراج سیاکوین همانند هر ارز دیجیتال دیگری، باید با استفاده از توان سخت افزاری خود مشکلات پیچیده ریاضی را در اسرع وقت حل نمایید تا بتوانید به پاداش استخراج بلاک در شبکه دسترسی پیدا کنید. لازم به ذکر است جهت انجام این کار باید مراحل مختلفی را دنبال کرده و از سخت افزارهای مناسب استفاده نمایید که در ادامه همین مطلب به بررسی برخی از آنها پرداخته ایم.

استخراج سیاکوین : GPU یا ASIC؟

بطور کلی استخراج Siacoin می تواند سود زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. با نرخ پاداش فعلی شما می توانید تا میزان 131,263 SC به ازای استخراج هر بلوک کسب نموده و در عین حال به گسترش امنیت کاربران و ماینرها در شبکه کمک کنید. با این حال استخراج با GPU روش غالب برای استخراج سیاکوین تا ژانویه سال 2018 میلادی بود.

پیش از سال 2018، هیچ دستگاه ASIC برای شبکه Sia وجود نداشت و هر کسی می توانست با یک سیستم کامپیوتری و کارت گرافیک مناسب، شخصاً اقدام به استخراج Siacoin نماید. با این حال از ژانویه سال 2018 میلادی ASIC های مخصوصی برای الگوریتم Blake2b (مورد استفاده شبکه Sia) تولید و معرفی شده است. این بدان معناست که اکنون استخراج سیاکوین با استفاده از هر سخت افزار دیگری به جز ASIC کارایی و سودآوری لازم را نخواهد داشت.

از آنجا که ASIC در حال حاضر در شبکه وجود دارد و استخراج با کارت گرافیک دیگر سودآور نیست، هیچ راهنمایی خاصی برای استخراج سیاکوین وجود ندارد. کسانی که ASIC مخصوص را خریداری می کنند، برای مدل انتخابی خود از راهنمایی های لازم از جمله ورود به پنل کاربری دستگاه، انتخاب یک استخر استخراج مناسب و ورود آدرس کیف پول بهره مند می‌شوند.

سخت افزار مورد نیاز برای استخراج سیاکوین

همانطور که بیان شد، استخراج کنندگان باید از تجهیزات مناسبی استفاده نمایند که سودآوری استخراج سیاکوین را برای آنها تأمین کند. بدین منظور باید نسبت به برخی از سخت افزارهایی که در حال حاضر توسط ماینرها استفاده می شود، آگاه باشید. موارد زیر چند گزینه سخت افزاری هستند که می‌توانید جهت استخراج سیاکوین از آنها استفاده کنید:


Obelisk SC1


ابتدا برای استخراج سیاکوین از CPU و GPU استفاده میشد، اما اکنون Obelisk SC1 یک ASIC (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) است که برای این منظور طراحی و معرفی شده است. این دستگاه بسیار کارآمدتر و حتی قدرتمندتر از کارت های گرافیک میباشد. قدرت هش دستگاه استخراج کننده Obelisk SC1 حدوداً 300 گیگاهش بر ثانیه (GH/s) است.

ماینر SC1 در دو نسل ارائه می شود؛ نسل اول با فرم سنتی (Gen 1) و نسل دوم با فرم باریک (Gen 2). مشخصات سخت افزاری هر یک از این مدل ها بصورت زیر است:

  • SC1 Slim, 1-board (Gen 2) : 500 – 700 GH/s , 400 – 500 W
  • SC1 Dual, 2-board (Gen 2) : 1,000 – 1,400 GH/s , 800 – 900 W
  • SC1, 2-board (Gen 1) : 500 – 700 GH/s , 400 – 500 W
  • SC1, 3-board (Gen 1) : 750 – 1,050 GH/s , 600 – 750 W

Nvidia سری GTX 1080


استخراج توسط کارت گرافیک (GPU) هنوز هم برای سیاکوین مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کارت گرافیک های قدرتمند در این زمینه Nvidia GTX 1080 است که انرژی کمتری نسبت به مدل های مشابه قبلی مصرف می کند و می تواند به استخراج کنندگان کمک کند تا حداکثر 500 SC در روز پاداش دریافت کنند. (ارزش این مقدار سیاکوین هم اکنون معادل 0.672543 دلار میباشد که بسیار ناچیز است)

Nvidia سری GTX 1080 اولین کارت گرافیکی است که از حافظه میکرونی GDDR5X استفاده میکند. واحد پردازنده گرافیکی آن با عنوان “GP104” از معماری پاسکال بهره برده و بر مبنای فناوری 16 نانومتری FinFET ساخته شده است؛ در نتیجه کارت گرافیک به راندمان انرژی بالایی دست یافته و به توان طراحی گرمایی 180 وات میرسد. بطور کلی میتوان گفت GeForce GTX 1080 کارت گرافیک بسیار قدرتمندی جهت استخراج ارزهای دیجیتال میباشد.


مقایسه کارت گرافیک های استخراج سیاکوین


این لیست فقط شامل کارت های گرافیک (GPU) است. Obelisk قادر به استخراج سیاکوین با قدرت 300 گیگاهش بر ثانیه (حداقل) بوده و همانطور که پیش تر گفته شد استخراج با استفاده از تمامی کارت های گرافیک منسوخ شده است.

Nvidia

مقایسه کارت گرافیک های استخراج سیاکوین

AMD

مقایسه کارت گرافیک های استخراج سیاکوین

نرم افزارهای مورد نیاز برای استخراج سیاکوین

به غیر از سخت افزارهای مورد نیاز، برای موفقیت در روند استخراج سیاکوین نیاز به نرم افزارهای خاصی نیز خواهید داشت. در زیر برخی از این نرم افزارها به اختصار معرفی شده است:


CUDA


CUDA نرم افزاری است که توسط استخراج کنندگان با کارت گرافیک های Nvidia استفاده می شود. آنها به راحتی می توانند سیستم عامل خود را انتخاب کرده و بصورت رایگان و با استفاده از قدرت سخت افزاری خود به استخراج رایگان سیاکوین بپردازند.


OpenCL


اگر از کارت گرافیک های AMD برای استخراج سیاکوین استفاده می کنید، نرم افزاری که به آن نیاز دارید OpenCL خواهد بود. لازم به ذکر است دانلود و استفاده از این نرم افزار بسیار آسان است.


Marlin Miner


استخراج کنندگانی که به دنبال استخراج سیاکوین هستند، باید با نرم افزار Marlin Miner آشنا باشند. ماینرها با استفاده از این نرم افزار تنها نیاز به دانلود آن و طی کردن مراحل استخراج دارند. لازم به ذکر بوده Marlin Miner با انواع کارت های گرافیک Nvidia و AMD سازگار است.

محاسبه سودآوری استخراج سیاکوین

برای کمک به شما در یافتن میزان درآمد کسب شده از طریق استخراج، دو ماشین حساب مجزا در زیر معرفی شده است. با وارد کردن مشخصاتی همچون قدرت هش (h/s)، توان مصرفی دستگاه (W) و هزینه برق مصرفی (kWh) در این وب سایت ها میتوانید پس از انجام محاسبات مربوطه، تخمین تقریبی از سود روزانه، ماهانه یا سالانه استخراج سیاکوین دریافت نمایید.

ماشین حساب CoinCalculators       ماشین حساب WhatToMine

به یاد داشته باشید که محاسبه سودآوری استخراج بر اساس نرخ فعلی سختی شبکه و قیمت سیاکوین (SC) انجام میشود که در هر لحظه متغیر است. به همین دلیل ارقام بدست آمده برای هر روز متفاوت خواهد بود.