بلاگ نبض

بلاگ > آموزش راه‌اندازی مزرعه‌ی استخراج رمزارز

آموزش راه‌اندازی مزرعه‌ی استخراج رمزارز

تاریخ پست: 2020/12/03




برای راه‌اندازی یک فارم ماینینگ چه اصول و قواعدی را باید رعایت کنیم؟

استخراج رمزارزها امروزه به یک صنعت تبدیل شده است. عملیات استخراج به شکل صنعتی و در مقیاس بزرگ معمولاً با راه‌اندازی مزرعه‌ی ماینینگ(فارم) آغاز می‌گردد. در این حالت استخراج رمزارز معمولاً با رعایت اصول صحیح و برای بیشترین بهره‌وری به‌صورت بهینه طراحی می‌شود. در این مقاله اصول مهمی را که در طراحی و تاسیس مزرعه‌ی ماینینگ باید در نظر گرفت، ارائه می‌کنیم.

اصول عملکرد

استخراج رمزارز با پردازش محاسبات ریاضی توسط تجهیزات استخراج رمزارز همانند اسیک‌ها(Asic) و یا ریگ‌های ماینینگ دارای کارت‌های گرافیکی(Gpu) به‌طور پیوسته و دائم کار انجام می‌شود. تجهیزات پیشرفته‌تر دارای قدرت محاسباتی بالا(Hash Rate) و مصرف انرژی الکتریکی کمتری هستند.

مزارع ماینینگ(Mining Farm) در مقیاس بالایی از تجهیزات ماینینگ به منظور استخراج رمزارز استفاده می‌کند.

برآورد صحیح و معیار‌های تصمیم‌گیری

کسانی که قصد ورود به صنعت ماینینگ را دارند باید با برنامه و در نظر گرفتن نوسانات رمزارزها و برآورد‌های صحیح اقدام کنند. معیار قرار دادن دیگر ماینر‌ها و صحبت‌های دیگران برای آغاز فعالیت در این حوزه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که قیمت دستگاه‌های ماینینگ با توجه به قیمت رمزارزها و در نتیجه میزان استقبال از این تجهیزات تغییر می‌کند، خرید تجهیزات ماینینگ در قیمت‌های بالا ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش خواهد داد زیرا ممکن است با تغییر شرایط بازار رمزارزی قیمت رمزارزها کاهش یافته و سرمایه‌گذار به سود‌آوری نرسد، در نتیجه تصمیم‌گیری باید به دقت و آگاهانه انجام شود.

با توجه به محدود بودن عرضه‌ی رمزارزها بر خلاف پول‌های رایج در جوامع، رقابت ماینر‌ها در افزایش قدرت محاسباتی و کاهش هزینه‌های پرداختی شکل هوشمندانه‌تری پیدا کرده است. عملیات ماینینگ هر روزه در حال پیشرفت است، شرکت‌های تولید کننده‌ی تجهیزات ماینینگ به‌طور پیوسته با استفاه از فن‌آوری روز دستگاه‌های با قدرت محاسباتی بالاتر و مصرف انرژی کمتری را به بازار عرضه می‌کنند. ماینر‌هایی که توانستند شرایط نزولی سال ۲۰۱۸ را با مدیریت صحیح و تغییرات هوشمندانه سپری کنند در شرایط بازار صعودی به سرعت شرایط سودآوری را تجربه خواهند کرد.

انتخاب دستگاه‌های ماینینگ

انتخاب دستگاه‌های ماینینگ باید با دقت و آگاهانه صورت بگیرد.  فارم‌های ماینینگ گاهی با استفاده از اسیک‌ها، گاهی با استفاده از ریگ‌های دارای کارت گرافیکی و گاهی ترکیب این دو پیاده سازی می‌شوند. هر کدام از این ترکیب‌ها مزایا و معایبی دارند که باید با توجه به شرایط، بودجه، موقعیت مکانی فارم، توان الکتریکی در دسترس و ریسک پذیری سرمایه‌گذاران و انتظارات انتخاب شوند.

ریگ‌های ماینینگ با توجه به استفاده از تعداد زیادی کارت گرافیکی آلودگی صوتی کمتری تولید می‌کنند بنابراین می‌توان از این تجهیزات در مکان‌های مسکونی و سایر مکان‌هایی که سرو صدا مشکل ایجاد می‌کند، استفاده نمود. اما این نوع تجهیزات ماینینگ به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند. ریگ‌های ماینینگ بدون استفاده از تجهیزات جانبی(Watch Dog) قادر به ادامه‌ی عملیات ماینینگ در صورت قطعی برق نیستند. با توجه به فعالیت دائم ریگ‌های ماینینگ، گرد و خاک بر روی هیت‌سینگ نشسته و موجب کاهش توان دفع حرارت می‌گردد، بنابراین پاک کردن آلودگی به کمک دمنده(Blower) و به طور مرتب موجب بهبود خنک‌سازی و افزایش طول عمر تجهیز می‌گردد. از آنجایی که در فارم ماینینگ ممکن است تعداد زیادی ریگ ماینینگ قرار داشته باشد، تعمیر و نگهداری به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

اهمیت انرژی الکتریکی

انرژی الکتریکی یکی از عوامل با اهمیت در راه‌اندازی یک فارم محسوب می‌شود، در حقیقت هزینه‌ی پرداختی برای انرژی الکتریکی یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در سود‌آوری و بازگشت سرمایه‌ی یک ماینر محسوب می‌شود.

از آنجایی که تجهیزات ماینینگ توان الکتریکی زیادی مصرف می‌کنند، قرار گرفتن آن‌ها در یک مجموعه و در کنار هم به مکانی دارای دسترسی به برق صنعتی با توان بالا نیاز دارد. برآورد می‌شود استخراج بیت‌کوین سالیانه ۲۲ تراوات ساعت(TWh) انرژی الکتریکی مصرف می‌کند. توزیع انرژی الکتریکی در فارم‌ها با استفاده از تابلو برق انجام می‌شود یعنی ورودی برق وارد تابلو شده و پس از عبور از تجهیزات محافظتی الکتریسیته در میان دستگاه‌های ماینینگ توزیع می‌شود. طراحی تابلو برق با توجه به نوع تجهیزات و تعداد آن‌ها انجام می‌شود.

برآورد توان الکتریکی برای راه‌اندازی فارم ماینینگ

باید توجه داشت در برق صنعتی که در فارم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تعداد تجهیزات در میان سه فاز توزیع می‌گردد یعنی هر یک از فازها به همراه یک نول، یک سوم از دستگاه‌های ماینینگ موجود در فارم را تغذیه می‌کند. همچنین توان مصرفی کل تجهیزات نباید از ظرفیت توان خریداری شده از شرکت برق بیشتر باشد.

برای مثال در صورتی که قصد راه‌اندازی یک فارم با ۱۰۰ دستگاه Antminer S9j را داشته باشیم، از آنجایی که توان مصرفی هر اسیک از مدل اشاره شده معادل ۱۳۱۴ وات است، به ظرفیت توان الکتریکی خریداری شده‌ای معادل ۱۳۱٫۴ KW نیاز خواهیم داشت.

البته توصیه می‌شود ظرفیت توان مصرفی فارم ماینینگ، «۱۰-۲۰ درصد» کمتر از ظرفیت برق خریداری شده طراحی شود.  بنابر این در مثال بالا به ظرفیت توان الکتریکی معادل ۱۴۵ کیلووات نیاز خواهیم داشت.

فارم‌هایی که با استفاده از ریگ‌های ماینینگ ایجاد شده‌اند نیز به دلیل استفاده از کارت‌های گرافیکی پر مصرف، توان الکتریکی زیادی را مصرف می‌کنند. ضعیف‌ترین کارت‌های گرافیکی توان ۵۰ وات و کارت‌های حرفه‌ای ۱۰۰ الی ۶۰۰ وات توان مصرف می‌کنند. دیگر اجزاء باقیمانده کامپیوتر نیز ۱۵۰ الی ۴۰۰ وات توان مصرف می‌کند. بنابراین ریگ ماینینگ دارای ۸ کارت گرافیکی می‌تواند همانند اسیک توان الکتریکی بالایی را مصرف کند(ریگ ماینینگ دارای ۶ کارت گرافیکی به طور میانگین می‌تواند ۱ کیلوات در هر ساعت توان الکتریکی مصرف کند).

انتخاب محل تاسیس فارم

خنک کردن تجهیزات ماینینگ اهمیت بالایی دارد، بالا رفتن دما موجب کاهش طول عمر تجهیزات شده و نقش مهمی را در سود و یا زیان ماینر ایفا می‌کند. به منظور کاهش هزینه‌های خنک سازی و افزایش بهره‌وری و توان رقابتی، مزارع ماینینگ معمولا در مکان‌‌های دارای آب و هوای سرد و خشک تاسیس می‌شوند.

صدای تجهیزات عامل مهم دیگری در انتخاب محل قرارگیری فارم ماینینگ است، صدای بالای دستگاه‌های اسیک مشکلاتی را در مناطق مسکونی و تجاری و گاها صنعتی ایجاد می‌کند. بنابراین پیاده‌سازی فارم ماینینگ در محل زندگی شخصی کاملا نامناسب محسوب می‌شود. بهتر است در ساخت ساختمان محل قرارگیری تجهیزات از مواد عایق صدا استفاده شود.

تجهیزات خنک کننده در فارم‌ها

دستگاه‌های ماینینگ معمولا در قفسه‌هایی به صورت مرتب در استخر طوری توزیع می‌شوند که گردش هوا در میان آن‌ها به خوبی انجام شود. معمولا پیش از آغاز نصب تجهیزات ماینینگ در فارم، سیستم تهویه در محل تاسیس فارم طراحی و نصب می‌شود. سیستم تهویه باید قدرتمند و به شکلی طراحی شود که از یک سمت هوای خنک وارد فارم شده و از سوی دیگر هوای گرم خارج گردد. تعداد زیاد تجهیزات گرمای زیادی را در فارم تولید خواهد کرد و برای افزایش طول عمر تجهیزات باید سیستم تهویه‌ی مناسب نصب شود.

در هنگام نصب و مونتاژ قفسه‌ها داشتن فضای آزاد بسیار مطلوب است زیرا خنک کننده‌ها در یک فضای بسته هوای گرم را مجددا وارد چرخه‌ی عملیات خنک‌سازی کرده و عملا کارایی خود را از دست می‌دهد.

سیستم خنک کننده Oil Cooling معمولا به دلیل هزینه‌ی بالا و دیگر مشکلاتی که ایجاد می‌کند در فارم‌ها استفاده نمی‌شود. مزارع معمولا در مکان‌های دارای آب و هوای سرد و خشک پیاده‌سازی شده و توسط هوا خنک می‌شوند.

البته می‌توان از هوای گرم تولید شده در این مزارع برای سیستم گرمایشی منازل و یا دیگر فعالیت‌ها استفاده کرد و با این عمل از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری کرد.