بلاگ نبض

بلاگ > سوالات ابتدایی درباره استخراج “Mining”

سوالات ابتدایی درباره استخراج “Mining”

تاریخ پست: 2020/12/04
تاریخ بروزرسانی: 2020/12/04




ماینینگ یا استخراج ارزهای رمزنگاری شده به چه معناست؟

استخراج ارزهای رمزنگاری‌‌شده نوعی سرمایه‌گذاری نوپا و نوین در حیطه سرمایه‌گذاری های اینترنتی است. این سرمایه‌گذاری نیازمند سخت‌افزار‌های قدرتمند برای حل مسائل دشوار و پیچیده ریاضی (محاسبات عددی) در بستر اینترنت است. استخراج به عملیاتی گفته می شود که توسط این سیستم های سخت‌افزاری انجام می شود، بطور مثال استفاده از کارت های گرافیک در تعداد بالا یا استفاده از Asic‌ ها (دستگاه هایی که به طور اختصاصی برای استخراج ارزی خاص ساخته شده اند) برای حل اینگونه مسائل کاربرد دارند و بوسیله آن تراکنش های داخل شبکه انجام می شود و در کنار آن توزیع واحد های جدید از همان ارز در داخل شبکه (بلاکچین) صورت می گیرد و در ازای محاسباتی که انجام شده مقداری از آن ارز دیجیتال به کیف پول صاحب آن سخت افزار واریز می شود.

برای ماینینگ به چه ابزاری نیاز داریم؟
امروزه برای استخراج ارزهای دیجیتال از ۲ ابزار راهبردی استفاده می شود:

اسیک ها (َASIC): ابزارهایی هستند که از تعداد بسیار زیادی هسته پردازشی تشکیل می شوند و نوع هسته پردازشی بکار گرفته شده رابطه مستقیم با الگوریتم رمزگذاری ارز مورد نظر دارد به عبارت دیگر این دستگاه ها فقط برای استخراج روی یک الگوریتم رمزنگاری و ارزهای پشتیبان آن قابل استفاده هستند. بطور مثال دستگاه اسیک Antminer S9 مخصوص استخراج بر پایه الگوریتم SHA256 است و ارز بیت‌کوین با آن استخراج می شود.

کارت های گرافیک (GPU): کارت های گرافیک دارای هسته های پردازشی زیادی هستند ولی عموما تعداد هسته های آنها کمتر از اسیک ها است و از چیپ های حافظه با حجم و سرعت بالا بهره‌ می برند و به جای اینکه فقط قابلیت استخراج یک ارز را داشته باشند می توانند به محاسبه الگوریتم‌های متفاوتی بپردازند. قیمت و میزان مصرف انرژی کمتری نسبت به اسیک‌ها دارند. عموما بین ۶ تا ۸ کارت گرافیک بر روی یک سیستم کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد و به آن ریگ گفته می‌شود.(گاها ۱۹ کارت هم توسط افراد خبره روی یک ریگ مورد استفاده قرار گرفته است)

بطور مثال عموما از کارت های گرافیک AMD سری RX و کارت های گرافیک nVidia سری ۱۰ استفاده می‌شود.

در کنار این ۲ ابزار نیازمند اینترنت و انرژی برق هستیم که البته در مقیاس های بزرگ و در صورت استفاده از چندین دستگاه باید به تهویه و خنک‌کنندگی محیط به دقت پرداخته شود.

حداقل سرمایه برای شروع این کار چقدر است؟

اگر قصد دارید بصورت تفریحی یا برای آشنایی بیشتر با این سرمایه‌گذاری آشنا شوید تنها یک کارت گرافیک با حداقل حافظه ۴ گیگابایت نیاز دارید، اما اگر بدنبال سود بیشتری هستید و بدنبال بهینه‌ترین حالت بازگشت سرمایه هستید توصیه می‌شود بین ۶-۸ کارت گرافیک را در کنار هم مورد استفاده قرار دهید. ترجیحا کارت ها یکسان باشند. برای این کار نیازمند سرمایه ای بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان (در زمان نوشتن این مطلب) هستید.

استخراج با اسیک نیازمند محیطی صنعتی است چون این دستگاه ها عموما پر سر و صدا هستند و پر مصرف هستند، قیمت بالایی دارند و در کشور ما این دستگاه ها حتی تا چند برابر قیمت واقعی به فروش می رسند و بازار بسیار رقابتی ای دارند. پس اگر به تازگی قصد دارید استخراج را شروع کنید بهتر است با کارت های گرافیگ شروع کنید چون بازار فروش گسترده تری دارند و نیازمند محیط و هزینه خاصی برای شروع نیستند.

سود من از استخراج چقدر است؟

قیمت ارزهای رمزنگاری شده توسط بازار آزاد تعیین می‌شود درست مثل ارزش سهام و دارای نوسان است، همین موضوع باعث شده تا شاید سود حاصل نیز دچار نوسان شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ارزهایی که استخراج کرده اید را سریعا نفروشید و صبر کنید و از رشد قیمت این ارزها بخوبی استفاده کنید. برای مثال در ماه اکتبر ۲۰۱۷ هر ایتریم ۳۰۰ دلار قیمت داشته در صورتی که تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی(تنها ۲ ماه بعد) این عدد به اطراف ۸۰۰ دلار می رسد. پس در فروش ارزها عجله نکنید. در بد بینانه‌ترین حالت سود ماهیانه حاصل از ماینینگ ۸-۱۲% در نظر گرفته می‌شود که باید به نوسانات قیمت نیز بدقت توجه کرد. اصلا پیشنهاد نمی شود که با پولی که به آن احتیاج دارید و یا با گرفتن وام و قرض‌کردن پول این سرمایه گذاری را شروع کنید.شرط اول یک سرمایه‌گذاری مطمئن استفاده از سرمایه ای است که به آن در زندگی روزمره احتیاجی ندارید. هر سرمایه‌گذاری دارای ریسک های مختلفی است و نباید تصور کرد هر ماه مبلغی سود خالص به شما بازگشت داده شود و باید ریسک ها نیز بدقت مطالعه و در نظر گرفته شود.
برای محاسبه سود در مطالب آینده کار با ماشین حساب های آنلاین را برای شما عزیزان به اشتراک خواهم گذاشت که با توجه به سخت افزاری که استفاده می کنید و همچنین قیمت انرژی برق، این ماشین حساب عدد دقیق سود شما را در لحظه (با فرض بر اینکه قیمت ارزها ثابت بماند) محاسبه می‌کند.