بلاگ نبض

بلاگ > فلیپنینگ (Flippening) چیست؟

فلیپنینگ (Flippening) چیست؟

تاریخ پست: 2020/12/05




در این مقاله به "Flippening" که به رویدادی محتمل در آینده اشاره دارد، می‌پردازیم و جایگزینی رمزارز اتریوم با بیت‌کوین و تبدیل شدن به ارزشمندترین رمزارز از نظر سرمایه‌گذاری در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افرادی که در حوزه‌ی رمزارزها فعالیت می‌کنند، اغلب به یک روند شناخته شده با عنوان “Flippening” اشاره می‌کنند. کاملا مشهود است که چشم‌انداز رمزارزها نمایان‌گر تغییرات مهمی است، حتی اگر بعضی از کاربران به آنچه که در حال وقوع است توجه نداشته باشند. اکنون زمان مناسبی برای توضیح Flippening و چگونگی تاثیرگذاری آن بر موقعیت بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین رمزارز در چند سال آینده است.

 فلیپنینگ یعنی چه؟
زمان آن فرا رسیده است که افراد فعال در بازار متوجه معنی “فلیپنینگ” شوند. در چند سال گذشته مشتریان، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و دلالان به درک کافی از بیت‌کوین رسیده‌اند، علیرغم آنکه زمان زیادی از فعالیت آن نمی‌گذرد. ارزهای دیگر یا همان آلتکوین‌ها نیز ترجیح نمی‌دهند که ارزش آن‌ها در برابر بیت‌کوین محاسبه شود. به همین دلیل در طول این سال‌ها، اگر قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یافت، ارزش آلتکوین‌ها افت پیدا کرد.

این‌طور گفته می‌شود که همه چیز در دنیای رمزارزها در حال تغییر است. شیفتگان بیت‌کوین(Bitcoin Maximalists)، عرضه‌ی بیت‌کوین‌های خود را محدود کردند به امید این‌که همه‌ی اتفاقات به نفع آن‌ها تمام شود. تا کنون شواهدی که نشان دهد این افراد اشتباه می‌کنند، وجود نداشته است. اما این بدان معنی نیست که بیتکوین در حال حاضر در جای مناسبی قرار دارد. به خصوص این‌که سفته‌بازان، با متنوع ساختن سبد سرمایه‌گذاری خود از طریق سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها به طرز چشمگیری، بر مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین را دامن زده‌اند.

از سوی دیگر، آلتکوین‌ها همواره به عنوان “پروژه‌های درجه‌ی دو” توسط شیفتگان بیت‌کوین دیده شده‌اند. می‌توان استدلال کرد که بین اغلب بیت‌کوینرهای حرفه‌ای و کسانی که معتقد به شایستگی‌های آلتکوین‌ها هستند، جو تحقیرآمیزی نسبت به آنها وجود دارد. چندین سال اختلاف موجب تحول در دنیای رمزارزها شده است، تاثیری که به عنوان فلیپنینگ شناخته شده است. به شکل ویژه‌ای مشخص است که اکثر معامله‌گران آلتکوین‌ها، دیگر قیمت رمزارزهایشان را را براساس قیمت بیت‌کوین ارزش‌گذاری نمی‌کنند.

به عنوان یک نتیجه‌گیری از این تحول که به عنوان Flippening شناخته می‌شود، به وضوح مشخص است که بیت‌کوین ممکن است در آینده سردمدار رمزارزهای بازار نباشد. و یا دقیق‌تر، ممکن است چنین اختلاف بزرگی را در مقایسه با حرکت رو به جلوی سایر رمزارزها، نداشته باشد. سهم بیت‌کوین از کل بازار رمزارزها، همچنان در حال کاهش است، در حالی که ارزش آلتکوین‌ها رشد می‌کند، صرف‌نظر از این‌که چه اتفاقی برای قیمت بیت‌کوین می‌افتد. تا یک یا دو سال پیش، چنین تغییری غیرممکن بود اما نمودارها حرف‌های خودشان را دارند.

این به این معنی نیست که مردم  باور خود به بیت‌کوین را از دست خواهند داد. در عوض، یک اکوسیستم رمزارزی رقابتی‌تر ایجاد خواهد شد و انتظار می‌رود که ارزش آلتکوین‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. اتریوم، مونرو، دَش، فَکتوم و دیگران همگی سعی دارند جایگاه واقعی خود را در دنیای رمزارزها پیدا کنند. تقریبا تمام این ارزها با وجود افت و یا رشد قیمت بیت‌کوین، در مسیر افزایش ارزش هستند. در حالی که ممکن است این فقط یک تغییر موقتی باشد، اما به هیچ وجه Flippening روندی نیست که نادیده گرفته شود.

رمزارز پیشتاز در مسیر تحول یا همان فلیپنینگ، اتریوم است. چندین ICO، به جای استفاده از فن‌آوری بیت‌کوین، بر روی بلاک‌چین اتریوم ارائه شده‌اند. کاملا مشهود است که بیت‌کوین برای هر پروژه‌ای که به آن فکر کنید مناسب نخواهد بود یا حداقل در وضعیت کنونی مناسب نیست. این رقابت در صنعت رمزارزها، می‌تواند اتفاق خوبی باشد. Flippening نشان‌دهنده‌ی تحول بازار رمزارزها و حرکت به سوی صنعت پر رقابت‌تری است و در آینده لزوما فقط بیت‌کوین در مرکز توجه نخواهد بود.