بلاگ نبض

بلاگ > راهنمای خرید ماینر ؛ آموزش صفر تا صد خرید دستگاه استخراج بیت کوین

راهنمای خرید ماینر ؛ آموزش صفر تا صد خرید دستگاه استخراج بیت کوین

تاریخ پست: 2020/12/08




خرید ماینر ؛ در این آموزش سعی گردیده است تا راهنمای کامل و جامعی برای خرید دستگاه ماینر برای استخراج در منزل و یا ایجاد یک فارم استخراج بیت کوین ارائه گردد.

گام صفر خرید ماینر : بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است و وجود فیزیکی ندارد. این ارز در سال 2009 توسط شخصی یا گروه ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. بیت کوین از تکنولوژی بلاکچین بهره می‌برد. بلاکچین یک تکنولوژی جدید است که در دسته شبکه‌های توزیع‌شده قرار می‌گیرد، به این معنی که هیچ سرور مرکزی در آن وجود ندارد و وظیفه پردازش و نگهداری داده‌ها بر عهده تمامی افراد حاضر در این شبکه در سرتاسر دنیا است.

برای روشن شدن مسئله یک مثال می‌آوریم. امروزه وبسایت‌هایی که به آن‌ها سر می‌زنید، دارای یک سرور هستند که همه داده‌های آن‌ها روی آن ذخیره شده است. بنابراین اگر این سرور آسیب ببیند، متوقف شود، هک شود و یا عمدا دستکاری شود، وبسایت‌هایی که روی آن سرور فعال هستند در معرض خطر قرار می‌گیرند. حال فرض کنید بتوانیم یک تکنولوژی را پیاده‌سازی نماییم که در آن تمامی کاربران آن وبسایت بتوانند به صورت همزمان نقش سرور را ایفا نمایند. در این حالت سیستم هر کاربر نقش سرور وبسایت را دارد و با استفاده از تکنولوژی مذکور، مرتبا داده‌ها و اطلاعات بین این سرورها همگام‌سازی (Sync) شود. بنابراین شخص هکر برای دستکاری در سایت، باید بتواند به تمامی کامپیوترهای کاربران دسترسی پیدا کند و همزمان در آن‌ها تغییرات یکسانی را ایجاد نماید که کاری بسیار سخت است. از طرفی با خراب شدن یا آسیب دیدن هر کدام از سیستم‌ها، وبسایت آسیبی نمی‌بیند زیرا سایر سیستم‌ها قابل استفاده است. این گوشه‌ای از تکنولوژی بلاکچین به زبان ساده است.

بیت کوین اولین کاربرد حقیقی از تکنولوژی بلاکچین است و در آن هزاران نفر در سرتاسر دنیا نقش یک سرور مجزا یا اصطلاحا گره (Node) را ایفا می‌کنند. برای انجام یک تراکنش در شبکه بیت کوین، تمامی گره‌های شبکه به بررسی صحت این تراکنش و تایید آن می‌پردازند. بنابراین ما با یک شبکه بسیار امن روبرو هستیم.

بیت کوین یک شبکه بلاکچینی است و تمامی تراکنش‌ها هر 10 دقیقه یک بار در داخل یک بلوک بسته بندی می‌شوند. سپس تمامی گره‌ها موظف به تایید درستی و صحت بلوک هستند.

گام یک خرید ماینر : استخراج چیست؟

پیش از آشنایی با دستگاه استخراج بیت کوین و یادگیری نکات مهم برای خرید ماینر ، بهتر است با مفهوم استخراج آشنا شوید. در بخش قبل توضیح داده شد که چگونه هزاران نفر از طریق سیستم‌های خود در شبکه بیت کوین به عنوان یک گره در حال فعالیت و تایید بلوک‌های حاوی تراکنش‌های این شبکه هستند.

اما در شبکه بلاکچین بیت کوین از یک ساختار رمزنگاری استفاده شده است، به این ترتیب که هر بلوک دارای یک کد 64 کاراکتری منحصر به فرد است که به آن هش (Hash) می‌گویند. پس از اینکه هر بلوک بسته بندی شد (که آن بلوک حاوی تمامی تراکنش‌هایی است که در آن 10 دقیقه صورت گرفته)، شبکه بیت کوین برای آن یک هش اختصاص می‌دهد و گره‌های شبکه باید برای تایید آن بلوک، این هش را پیدا کنند. اولین نفری که به هش درست رسید، به شبکه اعلام می‌کند و سایر گره‌ها نیز هش اعلام شده را چک می‌کنند. در صورتی که هش مورد تایید همه قرار بگیرد، صحت و درستی بلوک و تراکنش‌های آن نیز رسما تایید می‌شود و شبکه به سراغ بلوک بعدی و تراکنش‌های بعدی می‌رود.

شبکه بیت کوین به اولین کسی که به هش یک بلوک برسد، پاداش اختصاص می‌دهد. این پاداش از پیش تعیین شده است و برای تمام بلوک‌ها ثابت است. از سال 2009 که بیت کوین ایجاد شد، پاداش پیدا کردن هش هر بلوک 50 بیت کوین بود. این مقدار در سال 2012 نصف شد و به 25 بلوک کاهش یافت. به همین ترتیب تقریبا هر 4 سال پاداش شبکه بیت کوین برای یافتن هش هر بلوک نصف می‌شود. به فرآیند نصف شدن این پاداش، هاوینگ می‌گویند.

به فرآیند ذکر شده و شرکت در شبکه بیت کوین، تلاش برای یافتن هش هر بلوک و دریافت جایزه، استخراج می‌گویند.

هر سخت‌افزاری که قابلیت پردازش داشته باشد، می‌تواند در فرآیند استخراج بیت کوین شرکت کند. اما در این بین کسانی برنده هستند که سریع‌تر به هش اختصاص یافته به هر بلوک برسند. سریع‌تر پیدا کردن یک هش رابطه مستقیمی با قدرت سخت‌افزار مورد استفاده دارد. بنابراین استخراج بیت کوین یک فرآیند رقابتی است و هر کس که سخت‌افزار قوی‌تری داشته باشد، شانس بیشتری برای دریافت پاداش استخراج دارد.

در اوایل تولد بیت کوین که کمتر کسی با آن آشنا بود و از طرفی پاداش استخراج هر بلوک در بیشترین حالت ممکن یعنی 50 بیت کوین به ازای هر بلوک (تقریبا هر 10 دقیقه) بود، شما می‌توانستید با استفاده از یک کامپیوتر قدیمی بی استفاده به شبکه بیت کوین متصل شوید و در طول مدت کوتاهی، صدها و یا هزاران بیت کوین استخراج کنید. اما اکنون شبکه بیت کوین به شدت رقابتی است و دیگر امکان استخراج حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین لپ‌تاپ‌های امروزی هم وجود ندارد. پس چگونه می‌توان بیت کوین استخراج کرد؟

گام دو خرید ماینر : دستگاه مخصوص استخراج یا ماینر بیت کوین چیست؟

رفته رفته پس از این که بیت کوین مطرح شد، شرکت‌ها شروع به ساخت دستگاه‌هایی کردند که تنها هدف و کاربرد آن‌ها استخراج بیت کوین بود. این دستگاه‌ها اصطلاحا ASIC نام دارند که مخفف عبارت Application Specific Integrated Circuit و به معنی “مدار مجتمع با کاربرد خاص” است. امروزه ما این دستگاه‌ها را غالبا ماینر بیت کوین می‌نامیم. هر ساله دستگاه‌های ماینر جدیدی توسط غول‌های این صنعت ساخته و به بازار معرفی می‌شوند. این دستگاه‌ها توان بسیار بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌های کامپیوتر عادی در استخراج بیت کوین دارند، به طوری که عموما قادر به امتحان کردن بیش از 50 ترا هش (به عبارتی بیش از 50 هزار میلیارد هش!) در ثانیه برای دست یافتن به هش درست یک بلوک هستند. طبیعی است که چنین دستگاه‌هایی دارای مصرف برق بسیار بالا هستند، به طوری که امروزه مسئله اصلی استفاده از این دستگاه‌ها، مصرف برق آن‌هاست.

یک دستگاه ماینر بیت کوین Antminer

گام سه خرید ماینر : ویژگی‌های کلیدی دستگاه استخراج یا ماینر بیت کوین چیست؟

اکنون که با بیت کوین، استخراج و دستگاه ماینر آشنا شدیم، به بررسی معیارهای مهم یک دستگاه استخراج یا ماینر بیت کوین می‌پردازیم. هش ریت، قیمت، مصرف برق، شرکت تولید کننده، نرخ تولید صدا و سیستم خنک‌کنندگی داخلی مهم‌‌ترین فاکتورها برای انتخاب دستگاه ماینر هستند.

هش ریت

هش ریت (Hashrate) بیانگر توان ماینر در چک کردن و امتحان کردن تعدادی هش برای هر بلوک هست. واحد هش ریت تعداد هش در ثانیه است. لذا هر چقدر هش ریت یک ماینر بیشتر باشد، تعداد بیشتری هش را در هر ثانیه می‌تواند روی بلوک امتحان کند، پس شانس برنده شدن آن نیز متعاقبا بیشتر است. پس به زبان ساده، هش ریت همان سرعت ماینر است. امروزه قدرت هش ریت اکثر ماینرهای موجود در بازار، در مقیاس ترا هش بر ثانیه (TH/s) است. هر ترا هش برابر با 1000 گیگا هش (GH) بر ثانیه است. به طور کلی هر چه هش ریت یک ماینر بیشتر باشد، نرخ دریافت بیت کوین آن نیز بیشتر است. اما قدرتمندترین ماینر، همیشه بهترین نیست.

قیمت

دیگر فاکتور اساسی یک دستگاه ماینر، قیمت آن است. مهم‌ترین نکته این است که قیمت ماینرها بسته به قیمت بیت کوین متغیر است. هرچه قیمت بیت کوین بیشتر شود، قیمت ماینرها نیز بیشتر می‌شود و بالعکس. به صورت کلی، قیمت دستگاه‌های معمولی از چند صد دلار آغاز می‌شود و در مدل‌های قدرتمند به بیش از 3000 دلار نیز می‌رسد.

مصرف برق

در کنار هش ریت و قیمت، مصرف برق نیز جزء مهم‌ترین فاکتورهای یک دستگاه استخراج بیت کوین یا ماینر است. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، مصرف برق ماینرها به سبب کاری که انجام می‌دهند، بسیار بالا است. همچنین مصرف برق با مقدار هش ریت رابطه مستقیم دارد به طوری که هرچه هش ریت یک دستگاه بالاتر باشد، غالبا مصرف برق آن نیز بالا است. توان مصرفی دستگاه‌های ماینر معمول از حدود 1500 وات شروع می‌شود که یک مقدار بزرگ است. در مورد دستگاه‌های قدرتمند، این مقدار به بیش از 3000 وات نیز می‌رسد.

شرکت تولید کننده

مانند هر کالای دیگری، توجه به شرکت سازنده و تولیدکننده آن کالا مهم است. برخی از شرکت‌ها به واسطه‌ کیفیت اجناسی که تولید می‌نمایند، معتبرتر هستند. این اعتبار از آن جهت مهم است که شما می‌توانید نگرانی‌های کمتری در مورد خرابی یا طول عمر دستگاه خریداری شده داشته باشید. در صنعت ماینینگ، چهار شرکت دارای اعتبار نسبتا بالاتری در مقایسه با شرکت‌های رقیب هستند. اولین و بزرگترین شرکت تولید کننده ماینر در جهان، بیت مین (Bitmain) است که ماینرهای آن تحت عنوان انت ماینر (Antminer) شناخته می‌شوند. دیگر تولیدکننده معتبر ماینر در جهان، شرکت میکرو بی تی (MicroBT) است که تولید‌کننده ماینرهای تحت عنوان (Whatsminer) است. سومین تولید کننده برتر دستگاه‌های استخراج بیت کوین در دنیا، اینوسیلیکون (Innosilicon) است. کنان (Cannan) نیز دیگر سازنده معتبر ماینر در دنیا است که ماینرهای آن تحت عنوان آوالون (Avalon) به بازار عرضه می‌گردند.

نرخ تولید صدا

شاید این فاکتور پیش از خرید توسط خریداران دست کم گرفته شود، اما صدای تولید شده توسط دستگاه‌های ماینر واقعا بالاست. لذا نمی‌توان به راحتی آن را در اماکن مسکونی استفاده کرد. برای روشن‌تر شدن قضیه بهتر است بدانید که صدای دستگاه‌های ماینر حدود 80 دسی بل است، این مقدار دقیقا معادل صدای یک سشوار حرفه‌ای در فاصله یک متری است! حال فرض کنید فردی بدون توجه به این مسئله، قصد خریداری دو یا سه دستگاه ماینر و راه‌اندازی آن‌ها در منزل مسکونی خود داشته باشد. تصور کنید که چقدر این فرد پس از روشن کردن این دستگاه‌ها برای اولین بار شوکه می‌شود، دستگاه‌هایی که برای سودآوری باید 24 ساعت شبانه روز روشن باشند.

کولینگ داخلی

بهترین عملکرد یک دستگاه در شرایط دمایی مناسب است. امروزه اکثر دستگاه‌های جدید دارای سیستم کولینگ داخلی هستند که در صورت استفاده از آن دستگاه به صورت منفرد، نیازی به تعبیه سیستم تهویه مجزا نیست. اما در صورتی که قصد استفاده از چندین دستگاه به صورت یک مزرعه را دارید، بهتر است به شدت به این پارامتر دقت کنید. به احتمال زیاد کولینگ داخلی پاسخگوی یک مزرعه استخراج نخواهد بود و شما نیاز به استفاده از یک سیستم تهویه مناسب دارید.

گام چهار خرید ماینر : بهترین انتخاب برای خرید ماینر چیست؟

اکنون که اطلاعات اولیه لازم در خصوص بیت کوین، استخراج، دستگاه‌های ماینر و ویژگی‌های آنها را مطالعه کردیم، نوبت به گام چهارم یعنی بررسی بهترین گزینه برای خرید است. توصیه اکید می‌شود پیش از مطالعه این گام، گام سوم را به صورت کامل مطالعه نمایید.

تعیین هدف و تخصیص بودجه

اولین مرحله برای انتخاب بهترین گزینه، تعیین هدف و اختصاص بودجه است. باید برای خودتان این مسئله را روشن کنید که قرار است چه کاری انجام دهید؟ آیا هدف شما ایجاد یک مزرعه استخراج است یا صرفا خرید تعدادی دستگاه برای استفاده در انباری و یا قسمت تدارک‌دیده‌ای در گوشه‌ای حیاط منزل؟

محاسبه بودجه برای هر مورد متفاوت است. طبیعی است هنگامی که شما قصد خرید یک دستگاه ماینر را برای استفاده در منزل دارید، همانطور که در گام سوم ذکر شد، نیازی به تعبیه سیستم تهویه نیست. پس بودجه صرفا به هزینه خرید دستگاه خلاصه می‌شود. حال اگر قصد خرید دو یا سه دستگاه را برای استفاده در گوشه‌ای از انباری یا منزل را دارید، نه تنها تعبیه سیستم کولینگ و تهویه مناسب ضروری است، بلکه باید چاره‌ای برای حجم صدای تولید شده نیز بیندیشید. همچنین ممکن است شما نیاز به تجهیزات الکتریکی بهتری برای ماینرهای خود داشته باشید. از طرفی داستان ایجاد یک فارم یا مزرعه استخراج متفاوت‌تر است و نحوه محاسبه هزینه‌های آن فرق دارد. بنابراین در گام اول، برای خود روشن کنید که قصد چه کاری را دارید و چقدر بودجه قرار است اختصاص دهید.

توجه به راندمان دستگاه و دوره بازگشت سرمایه

لزوما بهترین ماینر، قدرتمندترین با هش ریت بالا نیست. درست است که هر چقدر قدرت دستگاه بالاتر باشد بیت کوین بیشتری استخراج می‌نماید، اما یک سر داستان مصرف برق دستگاه است. برای خرید ماینر بهترین دستگاه دستگاهی است که راندمان بالایی داشته باشد، یعنی نسبت هش ریت به مصرف برقش بالاترین حالت باشد. بنابراین ضمن توجه به هش ریت، باید به راندمان دستگاه نیز توجه کرد و ترکیب این دو حالت به صورت توامان، کوتاه‌ترین دوره بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند.

در حال حاضر قدرتمندترین دستگاه موجود در بازار انت ماینر اس 19 پرو (Antminer S19 Pro) است که هش ریت آن 110 تراهش و توان مصرفی‌اش 3250 وات است. در زمان نگارش این مطلب، تعرفه برق ماینینگ در ماه‌های گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) برابر با 965 تومان و در سایر ماه‌ها برابر با 480 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. با داشتن این داده‌ها به راحتی می‌توان از طریق سایت https://www.poolin.com/#estimate  سودآوری دستگاه‌های مختلف را بررسی کرد. در تصویر زیر مقایسه سودآوری دستگاه‌های مختلف را با توجه به تعرفه 480 تومانی و با فرض قیمت بیت کوین 7000 دلاری و قیمت 16500 تومانی هر تتر ملاحظه می‌نمایید:

ذکر این نکته ضروری است که این اعداد در حالت ایده‌آل است و برای رسیدن هش‌ریت دستگاه به مقدار اسمی، باید شرایط از قبیل دمای مناسب را فراهم نمود. مصرف برق دستگاه‌ها نیز دارای نوسان است و کم یا زیاد می‌شود.

در تصویر بالا و در ستون Hashrate، قدرت هش ریت هر دستگاه را ملاحظه می‌نمایید. در ستون Power نیز برق مصرفی دستگاه‌ها درج شده است. اما یکی از ستون‌های بسیار مهم، ستون Unit Power است. در واقع این ستون بیانگر بازدهی دستگاه است، این‌که نسبت برق مصرفی ماینر مدنظر به ازای هر تراهش چقدر است. هرچقدر این عدد پایین‌تر باشد، بازدهی دستگاه بالاتر است. همانطور که ملاحظه می‌نمایید، دستگاه Inno T4+ دارای هش‌ریت بالاتری نسبت به دستگاه Antminer S17+ است، اما به سبب راندمان بالاتر دستگاه Antminer S17+، سود آوری Inno T4+ پایین تر است.

همانطور که مشخص است، در حال حاضر دستگاه Antminer S19 Pro هم به لحاظ قدرت هش ریت و هم به لحاظ بازدهی بهترین ماینر می‌باشد و در صدر لیست قرار دارد.

در کنار این معیارها، باید قیمت را هم مدنظر گرفت. گاهی ممکن است شما با یک بودجه مشخص بتوانید تعداد بیشتری از یک ماینر با سطح پایین‌تر را بخرید اما در عوض سودآوری شما بالاتر و نرخ بازگشت سرمایه کوتاه تر باشد.

دستگاه قدیمی نخرید

یکی از نکات بسیار مهم هنگام خرید ماینر این است که دستگاه قدیمی نخرید! معمولا سال به سال راندمان دستگاه‌ها در حال بهبود است و لذا استفاده از دستگاه‌های جدید دارای حداکثر راندمان موجود می‌باشد. همچنین در هر سال ما شاهد معرفی دستگاه‌هایی هستیم که قدرت هش ریت آن‌ها به مراتب بالاتر از دستگاه‌های قدیمی است. در این حالت در صورتی که شما به سمت دستگاه‌های قدیمی‌تر بروید، عملا از قبل خود را بازنده ماینینگ اعلام کرده‌اید.

نکاتی که برای راه‌اندازی فارم استخراج باید به آن توجه کرد

تعبیه تجهیزات الکتریکی

مسئله برق و تجهیزات الکتریکی در ماینینگ بسیار ضروری است. شما باید به نکاتی در این باره دقت داشته باشید. اولین چیز فیوز محل است. فیوز شما باید ظرفیت و کشش دستگاه‌های شما را داشته باشد. دستگاه‌های ماینر بسته به توان مصرفی‌شان، نیاز به شدت جریانی بین 4 آمپر تا بعضا بیش از 10 آمپر را دارند. لذا فیوز شما باید این ظرفیت را داشته باشد. تقریبا تمامی کنتورهای برق قابلیت نصب فیوز از 15 آمپر تا 75 آمپر را به ازای هر فاز دارند. اگر باز هم تعداد ماینرها شما به گونه‌ای است که شدت جریان شما از 75 آمپر بیشتر می‌شود، برق تک فاز جوابگوی فارم شما نخواهد بود و شما نیاز به استفاده از برق سه فاز دارید.

برای محاسبه شدت جریان یک دستگاه الکتریکی کافی است تا توان مصرفی را تقسیم بر ولتاژ برق کنید. به عنوان مثال، شدت جریان یک دستگاه استخراج بیت کوین 2200 واتی در برق 220 ولت برابر با 10 آمپر است.

نکته بعدی سیم‌کشی مناسب است. بهتر است که به جای استفاده از سیم کشی عادی ساختمان، از یک سیم‌کشی مجزا و قدرتمند تا خود کنتور برای ماینرهای خود استفاده نمایید. در صورت استفاده از سیم‌های ضعیف، خطر آتشسوزی سیم‌ها بالاست.

تعبیه سیستم تهویه مناسب

در صورتی که قصد خرید چند ماینر را دارید، باید پیش از خرید به فکر تعبیه سیستم تهویه مناسب نیز باشید. در صورت عدم تعبیه سیستم تهویه مناسب، دمای محیط بالاتر می‌رود و این باعث کاهش راندمان دستگاه‌ها و همچنین آسیب دیدن آن‌ها در درازمدت می‌گردد. ضروری است که در کنار تعبیه سیستم خنک کننده، یک سیستم کانال مجزا برای انتقال هوای گرم تولید شده توسط ماینرها به بیرون از محل ایجاد گردد و از فن برای مکیدن این هوای گرم به بیرون از محل استفاده شود.

تعبیه فن‌های غول‌آسا برای تهویه یک فارم استخراج

کنترل صدای تولید شده

صدای ایجاد شده توسط یک دستگاه ماینر به طور متوسط 80 دسی بل است. لذا در صورتی که شما قصد راه‌اندازی یک فارم در محل مسکونی دارید، ضروری است که اتاق محل قرارگیری ماینرها را به لحاظ صوتی ایزوله کنید. در غیر این صورت صدای تولید شده توسط این دستگاه‌ها در طول شبانه روز برای ساکنین و همسایه‌ها آزاردهنده خواهد بود. به طور کلی بهتر است پیش از خرید ماینر نسبت به صدایی که تولید خواهد کرد چاره‌ای بیندیشید.

جمع‌بندی

فعالیت در حوزه ماینینگ بسیار جذاب است، اما نیاز به رعایت برخی اصول دارد. در صورت عدم رعایت اصول لازم، ممکن است دستگاه‌های شما آسیب ببینند و یا سودآوری شما بسیار کم شود. ماینر یک دستگاه الکترونیکی ساده نیست. پیش از خرید ماینر باید نکاتی را مدنظر داشت که در این مطلب تلاش شد به این نکات اشاره شود. هنگام خرید ماینر نیز باید انتخاب هوشمندانه‌ای داشت و پیش از خرید، تمام برآوردها را انجام داد. در نهایت وقتی شما به گزینه‌ی خاصی رسیدید، بهتر است با استفاده از گوگل درباره دستگاه مورد نظر تحقیق کنید. در طول این تحقیق، بسته‌بندی اوریجینال و اصلی ماینر مورد نظر را پیدا کنید. خرابی‌های آن را نیز جستجو کنید. این موارد خیال شما را بابت خریدتان راحت خواهد کرد.