بلاگ نبض

بلاگ > ریزش ۱۰۰۰ دلاری قیمت بیت کوین؛ کاهش قیمت همچنان ادامه دارد؟

ریزش ۱۰۰۰ دلاری قیمت بیت کوین؛ کاهش قیمت همچنان ادامه دارد؟

تاریخ پست: 2020/12/09




۸ دسامبر  یا ۱۸ آذر روز خوبی برای بیت کوین نبود. سرانجام بزرگترین رمز ارز دنیا دچار اصلاح قیمت شد و تمام سودهایی را که از ماه پیش کسب کرده بود از دست داد. طی چند روز گذشته، خط ۱۹۰۰۰ دلاری به نوعی به یک منطقه جنگی تبدیل شد، قیمت بیت کوین در آن محدوده مانده بود و هیچ تسلط آشکاری توسط گاوها و خرس‌ها وجود نداشت.

طبق گفته کی یانگ جو، مدیر عامل CryptoQuant، واریز مقدار قابل توجهی بیت کوین در صرافی‌ها توسط نهنگ‌ها، در کاهش قیمت بیت کوین نقش اساسی داشت.

کی یانگ جو، در ادامه گفت : وقتی نوبت به پیش بینی قیمت کوتاه مدت می‌رسد ، فکر می‌کنم مهمترین داده عرضه و تقاضا باشد. من فکر می‌کنم این افت از نهنگ‌های بیت کوین آغاز شده است که می‌خواستند بیت کوین خود را در صرافی‌ها نگه دارند و آنها را برای سفارشات فروش به راحتی در دسترس قرار دهند.

کاهش قیمت بیت کوین

در ۸ دسامبر ۲۰۲۰ همه چیز تغییر کرد. و قیمت بیت کوین طی ۳ ساعت  از ۱۹۲۹۹ دلار به ۱۸۶۸۰ کاهش یافت. BTC قادر به افزایش در ادامه روز نبود، اگرچه در ساعات بعدی توانست ثابت بماند. اما خرس‌ها که مدتی در حال استراحت بودند، آخرین ضربه خود را وارد کردند و قیمت را از ۱۸۷۷۱ دلار کاهش دادند و در کمتر از یک ساعت به ۱۸۳۴۰ دلار رساندند. قیمت بیت کوین بعد از کمی اصلاح هم اکنون در محدوده ۱۸۲۰۰ دلار است.

کاهش قیمت بیت کوین

طبق گفته وبسایت Coinmarketcap در ۲۴ ساعت گذشته، قیمت بیت کوین شاهد افت ۴.۶۸ درصدی بوده است.

سقوط بیت کوین ضربه قابل توجهی به بازارهای ارزهای دیجیتال نیز وارد کرد. فقط در طی یک روز، حجم بازار جهانی رمز ارزها  ۳۵.۱۴ میلیارد دلار ضرر کرد که ۱۹.۱ میلیارد دلار آن فقط مربوط به بیت کوین بود.

تقریبا می‌توان گفت بیشتر ارزهای دیجیتالی که در رتبه ۲ تا ۲۰ بازار رمز ارزها قرار داشتند طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد افت قیمت در محدوده ۶ تا ۱۲ درصدی بودند.

 

ضرر به حجم بازار

تریدرهای کوچک بسیار احتیاط کنند

اوضاع برای تریدرهای اسکالپر و روزانه خوب نیست. بیت کوین در حال حاضر در زیر خط میانگین نمایی است که برای تعیین روند کوتاه مدت استفاده می‌شود به عبارت ساده‌تر، قیمت فعلی کمتر از قیمت مورد انتظار است، و اندیکاتور MACD هنوز سیگنال را نزولی نشان می‌دهد.

با این حال، طی چند ساعت گذشته، قیمت بیت کوین توانست کمی بهبود یابد و از ۱۸۰۰۵ دلار به تقریبا ۱۸۲۰۰ دلار نیز رسید. کاهش شدید قیمت‌ها همچنین باعث شد اندیکاتور RSI در سطوح مشابه نوامبر ۲۰۲۰ سقوط کند، زمانی که یک افت شدید بعد از یک دوره گاوی و زمانی که بیت کوین از ۱۶۰۰۰ دلار تا نزدیکی بالاترین میزان خود رسید، اتفاق افتاد.

قیمت بیت کوین در کوتاه مدت

چنین RSI پایینی می‌تواند به دلیل فروش عمده، احتمالاً به دلیل FUD یا فعال شدن سفارشاتی که دارای حد سود و ضرر بودند، اتفاق افتاده باشد. در این صورت و حداقل در تئوری، بعداً کسانی که بیت کوین را ارزان خریداری کرده‌اند می‌توانند فشار بیاورند.

هولدرهای بیت کوین فعلا آرام باشند

تریدرهای swing، هودلرها و کسانی که در بازه‌های زمانی طولانی تری کار می‌کنند، هنوز می‌توانند آرام باشند. نمودارها هنوز بیت کوین را در کانال صعودی، با RSI متعادل، نشان می‌دهند (این بدان معناست که هیچ تسلط آشکاری بر گاوها یا خرس‌ها وجود ندارد).

نمودار BTC

قیمت بیت کوین برای ماندن در کانال صعودی که از اواخر سپتامبر آغاز شد، نیاز به قرا گرفتن در بالای محدوده ۱۸۴۹۵ دلار دارد. اگر بتواند موفق به انجام این کار شود، باید منتظر یک ATH جدید برای بیت کوین بود. اما در صورت عدم موفقیت، حتی ممکن است به ۱۵۶۰۰ دلار سقوط کند و کانال آهسته اما پر سر و صدایی را که قبلاً در ماه مارس راه اندازی کرده بود، دوباره بدست آورد.

اما روند صعودی با توجه به اعلام Square، PayPal و MicroStrategy همراه با شناخت عمده تحلیل گران، و ورود موسسات و دولت‌ها مشهودتر است.