بلاگ نبض

بلاگ > بیت‌کوین در سراشیبی نزول؛ خطر بازار خرسی!

بیت‌کوین در سراشیبی نزول؛ خطر بازار خرسی!

تاریخ پست: 2020/12/12




ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) با اصلاح بازار سهام ایالات متحده پس از شش هفته صعود، با خطر پولبک مواجه است.

بازار سهام ایالات متحده با افزایش نگرانی‌های مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا، شروع به اصلاح کرده است. در همین حال، بیت‌کوین نیز در شکستن مقاومت سطح ۱۹،۵۰۰ دلار ناموفق عمل کرده و در تاریخ ۸ دسامبر، به کمتر از ۱۸،۸۰۰ دلار کاهش یافت. این ارز دیجیتال، در حال حاضر با قیمت ۱۸،۳۲۶ دلار معامله می‌شود.

نمودار یک روزه‌ی قیمت و ارزش بازار بیت‌کوین/ دلار آمریکا.

موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ایالات متحده و اروپا، علی‌رغم اعمال محدودیت‌های شدید، به طور مداوم در حال افزایش است. از تاریخ ۳۰ اکتبر، شاخص میانگین صنعتی داو جونز طی شش هفته ۱۳٫۴۶ درصد افزایش داشت. سایر شاخص‌های مهم بازار سهام ایالات متحده مانند S&P 500 نیز حدود ۱۳ درصد رشد داشتند.

بنابراین، پس از یک رالی شش هفته‌ای، اصلاح بازار سهام طبیعی به نظر می‌رسد. در این میان، برخی از شاخص‌های تکنیکال فعالیت بالای کاربران در بازار سهام را نشان می‌دهند، که این موضوع می‌تواند دارایی‌های جایگزین مانند بیت‌کوین را در کوتاه مدت به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهد.

منبع اصلی ترس و عدم اطمینان در بازار، ارائه‌ی بسته‌ی پولی حمایتی توسط بانک مرکزی ایالات متحده در آینده‌ای نزدیک است. علی‌رغم خوش‌بینی‌ها در مورد واکسن کووید-۱۹، موج دوم تعطیلی‌ها و محدودیت‌های اقتصادی در ایالات متحده و اروپا، احساسات بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

همبستگی ۹۰ روزه‌ی بیت‌کوین با طلا و دلار آمریکا.

همبستگی بیت‌کوین با شاخص S&P 500 و طلا از ماه اکتبر در حال کاهش است. با این وجود، همان‌طور که از ماه مارس مشاهده می‌شود، همانند بازار سهام احتمال افت قیمت بیت‌کوین و طلا نیز وجود دارد.

شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال.

متغیر دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، حجم کم بازار بیت‌کوین در میان حرص و طمع شدید است. حجم معاملات روزانه‌ی بیت‌کوین در مقایسه با هفته‌های گذشته روند نزولی داشته است که همین امر نیز، سطح احتیاط بالایی را در بازار نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، با آغاز پرداخت ۱۴۰ هزار واحد بیت‌کوین توسط Mt. Gox به قربانیان هک این صرافی، احتمال وقوع یک سیگنال خرسی برای بیت‌کوین در روزهای آینده وجود دارد.

پس از تأخیرهای متعدد، طلبکاران Mt. Gox که در هک سال ۲۰۱۴ میلادی این صرافی، دارایی‌های خود را از دست داده بودند، قرار است در تاریخ ۱۵ دسامبر بخشی از وجوه خود را دریافت کنند. هک صرافی ژاپنی Mt.Gox، یکی از بزرگترین هک صرافی‌های رمزارزی محسوب می‌شود که طی آن، مهاجمان موفق به سرقت حدود ۸۶۰هزار واحد بیت‌کوین شدند. پس از سال‌ها کشمکش قانونی، حال قرار است تقریباً ۱۴۰ هزار واحد بیت‌کوین میان قربانیان این هک توزیع شود.

از آن‌جایی که وب‌سایت صرافی Mt. Gox در فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ میلادی آفلاین شد و از آن به بعد، بیت‌کوین افزایش قیمت چشمگیری داشته است، ارزش بیت‌کوین‌هایی که قرار است میان قربانیان هک این صرافی توزیع شود، حدود ۲٫۶۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

به گفته‌ی شرکت تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant)، این اقدام منجر به افزایش فشار فروش در بازار خواهد شد. اگر تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در هر ماه را حدود ۲۸ هزار واحد در نظر بگیریم، تعداد بیت‌کوین‌های تزریق‌شده به بازار توسط صرافی Mt. Gox، معادل با تعداد بیت‌کوین‌های استخراجی در طی پنج ماه خواهد بود.

تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در مقایسه با تعداد بیت‌کوین‌های خریداری‌شده توسط شرکت گری‌اسکیل/ در ماه نوامبر.

به گفته‌ی تحلیل‌گران بازار، بیت‌کوین در حال حاضر با سطح مهمی دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند جهت‌گیری کوتاه مدت آن را تعیین کند. به طور کلی، محدوده‌ی ۱۹،۵۰۰ دلار تا ۱۹،۶۰۰ دلار، به عنوان منطقه‌ی مقاومتی مهم معرفی می‌شود. در صورت شکستن مقاومت این محدوده، بیت‌کوین می‌تواند از اوج قیمت خود عبور کرده و به روند صعودی خود ادامه دهد. با این حال، اگر قیمت بیت‌کوین به کمتر از این محدوده کاهش یابد، معامله‌گران انتظار دارند که محدوده‌ی ۱۴ هزار تا ۱۸هزار دلار، به عنوان سطوح حمایتی عمل کنند.

در نهایت، شرکت خدمات مالی جی‌پی‌مورگان (JPMorgan) معتقد است اگرچه تمایلات کوتاه مدت در مورد دارایی‌های دارای ریسک در حال کاهش است، اما این بازار هنوز در میانه‌ی روند صعودی خود قرار دارد. به گفته‌ی تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان، معاملات طولانی مدت بازار سهام بیش از حد زیاد شده و احتمال اصلاح آن در ماه ژانویه وجود دارد. با این حال، تحلیل‌گران تأکید کردند که هرگونه اصلاح در بازار سهام فرصتی برای خرید است.