بلاگ نبض

بلاگ > چگونه با استفاده از کارت‌های گرافیک ۴ گیگابایتی همچنان اتریوم استخراج کنیم؟

چگونه با استفاده از کارت‌های گرافیک ۴ گیگابایتی همچنان اتریوم استخراج کنیم؟

تاریخ پست: 2020/12/12




در این مقاله برای رفع مشکل ماینرهایی که به دلیل حجم پایین حافظه‌ی گرافیکی خود دیگر قادر به استخراج اتریوم نیستند راه‌حل‌هایی ارائه شده است

برخلاف تصور عمومی استخراج رمزارزها یک فعالیت کاملا پویا و رقابتی است، در حقیقت ماینر‌ها باید به‌طور پیوسته شرایط بازار رمزارزها و شرایط تجهیزات ماینینگ را برای رقابت با دیگر فعالان این صنعت بررسی کنند و در صورت لزوم تجهیزات را تعویض و یا بهینه‌سازی کنند. ماینر‌هایی که از ریگ‌های ماینینگ برای استخراج رمزارزها استفاده می‌کنند انتخاب‌های بیشتری در اختیار دارند، با این وجود باید به‌طور پیوسته فاکتور‌های بیشتری را بررسی کنند و یا آن‌ها را تغییر دهند. در همین راستا ماینر‌های قدیمی‌تر شبکه‌ی اتریوم که از کارت‌های ۴ گیگابایتی برای استخراج رمزارز اتر(ETH) استفاده می‌کنند، اخیرا با مشکلاتی مواجه شده‌اند. با این وجود، این دسته از ماینر‌ها همچنان می‌توانند با استفاده از ترفند‌هایی و بهینه‌سازی به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند.

آشنایی با مفاهیم و مشکل ماینر‌ها برای استخراج اتریوم

فایل دگ(DAG) به عنوان روشی برای مقابله با اسیک‌ها در فرآیند استخراج اتریوم استفاده می‌گردد، این فایل در زمان آغاز استخراج ایجاد شده و در حافظه‌ی کارت گرافیکی قرار می‌گیرد. فایل دگ در هر ایپوک(Epoch) هر ۳۰,۰۰۰ بلاک یکبار افزایش می‌یابد به‌طوری که پس از مدتی کارت‌های گرافیکی دارای حافظه‌ی کمتر قادر به استخراج اتریوم نخواهند بود.

در حقیقت، افزایش حجم فایل دگ(DAG) اتریوم به سطح ۳٫۹۳ گیگابایت در ایپوک شماره‌ی ۳۷۵ موجب شده است تا برخی از ماینر‌هایی که با کارت‌های ۴ گیگابایتی به استخراج اتریوم می‌پردازند با مشکلاتی مواجه گردند.

با این وجود ماینر‌هایی که از کارت‌های گرافیکی ۴ گیگابایتی استفاده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از ترفند‌های اشاره شده در این مقاله برای مدتی به استخراج اتریوم ادامه دهند.

روش‌های بهینه‌سازی فرآیند ماینینگ و رفع مشکل استخراج اتریوم به کمک کارت‌های گرافیکی ۴ گیگابایتی

تغییر درایور کارت گرافیکی به نسخه‌ی سبک‌تر

اگرچه حجم فایل دگ در زمان نگارش مقاله همچنان در سطحی کمتر از ۴ گیگابایت قرار دارد اما باید توجه داشته باشید که بخشی از فایل‌های مربوط به درایور در حافظه‌ی کارت گرافیکی بارگزاری می‌گردد، به همین دلیل بخشی از این فضا از قبل توسط درایور اشغال شده است و نرم افزارهای استخراج در الگوریتم ای‌تهش همانند کِلِی‌مور(Claymore) و فونیکس‌ماینر(PhoenixMiner) قادر به ایجاد فایل دگ نخواهند بود. کاربرانی که از درایور بلاکچین ای‌ام‌دی(AMD) استفاده می‌کنند، هم اکنون برای استخراج اتریوم با مشکل مواجه شده‌اند.

درایور AMD

در همین راستا کاربرانی که از کارت‌های گرافیکی ۴ گیگابایتی شرکت ای‌ام‌دی برای استخراج استفاده می‌کنند توصیه می‌شود تا از نسخه‌های توصیه شده استفاده کنند که ۱۸٫۱۲٫۱٫۱ تا ۱۹٫۷٫۵ و ۱۹٫۱۲٫۲ تا ۲۰٫۱۱٫۱ را شامل می‌گردد(نسخه‌ی ۲۰٫۴٫۲ از سوی برخی ماینر‌ها توصیه شده است). بر اساس ادعای سازنده‌ی فونیکس‌ماینر، ماینر‌ها می‌توانند با حذف درایور پیشین و نصب رِنج توصیه شده از درایور‌ها و همچنین استفاده از آخرین نسخه‌ی نرم افزار ماینینگ فونیکس‌ماینر همچنان در ایپوک ۳۷۵ و حتی پس از آن نیز(با اعمال تنظیمات بیشتر) به استخراج اتریوم ادامه دهند.

بر اساس ادعای سازنده‌ی این نرم افزار درایور‌های ۱۸٫۱٫۱ تا ۱۸٫۱۰٫۱ و ۱۹٫۸٫۱ تا ۱۹٫۱۲٫۱ عملکرد چندان مطلوبی ندارند و ماینر‌هایی که از این درایور‌ها استفاده می‌کنند در صورت مواجهه با مشکل باید بروزرسانی‌های جدید را دریافت کنند(ماینر‌هایی که از کارت‌های ۶ و یا ۸ گیگابایتی استفاده می‌کنند، نیازی به دریافت بروزرسانی جدید نخواهند داشت).

به همین دلیل توصیه می‌شود تا در صورت مواجهه با مشکل درایور کارت گرافیکی را به نسخه‌های اشاره شده بروزرسانی کنید. در صورتی که در فرآیند بروزرسانی با مشکل مواجه شدید از ابزار پاک کننده‌ی شرکت ای‌ام‌دی(AMD Cleanup Utility) استفاده کنید. همچنین استفاده از ابزار رفع عیب شرکت مایکروسافت در زمان مواجهه با مشکلات ناشی از فایل‌های باقی مانده از حذف درایور پیشین توصیه می‌گردد.

تغییر مُد کاری کارت گرافیک

همچنین توجه داشته باید که درایورهای عادی به‌طور پیش‌فرض بر روی حالت گرافیک(Graphics) تنظیم شده‌اند و توصیه می‌شود که ماینر‌ها برای استفاده‌ی بهینه از این درایور‌ها برای استخراج رمزارزها باید مُد کاری درایور را به محاسبات(Compute) تغییر دهند. برای این منظور در صفحه‌ی تنظیمات درایور از منوی کارت‌های گرافیکی(Graphics)  کارت‌ مورد نظر را انتخاب می‌کنیم سپس بر روی فلش ادونس(Advance) کلیک می‌کنیم تا تنظیمات بیشتر نمایش داده شود. در این بخش گزینه‌ی مُد کاری کارت گرافیکی(Gpu Workload)  را به محاسبات(Compute) تغییر می‌دهیم. در نهایت درایور مجدداً راه‌اندازی می‌شود و مُد کاری کارت گرافیکی به محاسبات تغییر می‌کند. توجه داشته باشید که این فرآیند را برای دیگر کارت‌های گرافیکی نیز تکرار کنید.

تغییر مُد کاری کارت گرافیکی

تغییر مُد کاری کارت گرافیکی به حالت محاسبات

استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی مرکزی(Cpu)

کابل مانیتور را به خروجی تصویر مین‌بورد متصل نمایید تا کارت گرافیکی برای استخراج رمزارز مورد استفاده قرار گیرد و پردازش تصویر خروجی توسط پردازنده‌ی گرافیکی موجود در سی‌پی‌یو انجام شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که در تنظیمات بایوس(BIOS) مین‌بورد خروجی تصویر بر روی پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه(IGPU) قرارگرفته باشد. در صورتی که قادر به استفاده از این ویژگی نیستید کارت گرافیکی اصلی(کارتی که خروجی تصویر مانیتور را ایجاد می‌کند) را با یک کارت ۶ یا ۸ گیگابایتی جایگزین نمایید.

تغییر تنظیمات رزرو حافظه‌ی بافر در کلی‌مور

افزودن دستور eres در تنظیمات کلی‌مور و تغییر آن به مقادیر مطلوب نیز در شرایطی به رفع موقت مشکل ماینر‌ها کمک می‌کند. در حقیقت با تغییر هر ایپوک اختصاص حافظه‌ی بیشتری از کارت‌های گرافیکی به فایل دگ ضروری است و ممکن است نرم‌افزار ماینر در زمان اختصاص مجدد حافظه‌ی گرافیکی به این فایل متوقف گردد. برای جلوگیری از بروز این مشکل و به کمک این دستور نرم‌افزار ماینر در زمان راه‌اندازی بافر بزرگتری از کارت گرافیکی را رزرو می‌کند و در نتیجه قادر خواهد بود چند ایپوک را بدون نیاز به اختصاص مجدد حافظه‌ی بافر پردازش نماید. این تنظیمات مشخص می‌کند که چه تعدادی از ایپوک‌ها بدون اختصاص مجدد حافظه‌ی بافر پیش‌بینی شده است.

با این وجود و بر اساس ادعای سازنده،‌ نسخه‌ی ۱۵/۰ این نرم‌افزار تا ایپوک ۳۸۴ در کارت‌های ۴ گیگابایتی قادر به ادامه‌ی فرآیند استخراج اتریوم خواهد بود.

استفاده از دیگر نرم‌افزارهای ماینینگ الگوریتم اتهش(Ethash)

  • کلی‌مور اگرچه نرم‌افزار محبوبی برای استخراج اتریوم محسوب می‌گردد اما آخرین نسخه‌ی این نرم‌افزار(ورژن ۱۵) اخیراً بروزرسانی نشده است ماینر‌ها ‌می‌توانند از آخرین نسخه‌ی فونیکس‌ماینر(ورژن ۵٫۲c) استفاده کنند که برای این منظور بهینه‌سازی شده است.

معرفی فونیکس‌ماینر

فونیکس‌ماینر نیز به کلی‌مور شباهت دارد و ماینر‌هایی که با کلی‌مور آشنایی دارند برای استفاده از این نرم‌افزار نیز مشکلی نخواهند داشت. کارمزد کمتر توسعه‌دهنده(۰٫۶۵%) یکی از مزیت‌های این نرم‌افزار استخراج را تشکیل می‌دهد(لازم به یادآوری است که کارمزد توسعه‌دهنده‌ی کلی‌مور ۱ درصد اعلام شده است). فونیکس‌ماینر در نسخه‌های لینوکس و ویندوز ارائه شده است و از کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی(AMD) و اینودیا(Nvidia) پشتیبانی می‌کند.

 پس از دانلود نسخه‌ی صحیح نرم‌افزار و خارج کردن آن از حالت فشرده، فایل start_miner را ویرایش کنید(راست کلیک و انتخاب گزینه‌ی Edit) در این فایل –pool آدرس استخر و –wal آدرس کیف‌پول اتریوم را مشخص می‌کند، پس از تغییر پارامتر‌ها مطابق با تنظیمات شخصی فایل را ذخیره کنید. راهنمای استفاده از این نرم‌افزار و دستورات مختلف برای شخصی‌سازی در فایل مرابخوان(Readme) در دسترس کاربران قرار داده شده است.

نسخه‌ی ۵٫۲c فونیکس ماینر برای ماینر‌های دارای کارت‌های چهار گیگابایتی که همچنان خواستار فعالیت در شبکه‌ی اتریوم هستند، بروزرسانی شده است.

تنظیمات توصیه شده برای استخراج اتریوم

از آنجایی که تنظیمات بهینه در هر مرتبه پس از تغییر ایپوک اتریوم دچار تغییر می‌شود، بر اساس توصیه‌ی سازنده بهتر است تا نرم افزار را در حالت تنظیم خودکار(Auto-Tune) راه‌اندازی کنید(یعنی توصیه شده است از قرار دادن مقادیر مشخص در دستور –gt خودداری کنید).

بر اساس اظهارات سازنده‌ی این نرم‌افزار، پس از ایپوک ۳۷۴ هش‌ریت استخراج اتریوم به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد(تنها چند مگاهش بر ثانیه) زیرا فایل دگ در حافظه‌ی رم کارت گرافیکی(VRAM) به‌طور مناسب ذخیره نمی‌شود و بخشی از آن در حافظه‌ی سیستم قرار می‌گیرد. کاربران با اعمال دستور -daglim 1 مشخص می‌کنند که تنها ۴۰۲۳ مگابایت توسط بافر دگ مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی امکان ادامه‌ی فعالیت استخراج اتریوم را با هش‌ریت کمتر فرآهم می‌کند.

در صورتی که هش‌ریت استخراج اتریوم در ایپوک ۳۷۶ و یا پس از آن به سطوح بسیار پایین رسیده است(کمتر از ۱۰ مگاهش بر ثانیه)، توصیه شده است که دستور -daglim 4000  را اعمال کرده و تا زمانی که هش‌ریت به سطوح بالاتر جهش نکرده است، مقادیر مقابل این دستور را کاهش دهید. این دستور تنها در کارت‌های سری پلاریس(Polaris) یعنی کارت‌های RX470, RX480, RX570, RX580, RX590 ثمر بخش است.