بلاگ نبض

بلاگ > آموزش خنک کردن ماینر و دستگاه های استخراج ارز

آموزش خنک کردن ماینر و دستگاه های استخراج ارز

تاریخ پست: 2020/12/12




مقدمه

همانطور که می‌دانید دستگاه‌های ماینر، خصوصا در فصل‌های گرم سال، فشار زیادی را به دلیل حرارت بالا تحمل می‌کنند و هرچقدر دمای محیط و در نتیجه ماینر بالا برود، عمر دستگاه شدیدا کاهش پیدا خواهد کرد. اگر شما هم تعدادی دستگاه ماینر دارید، حتما خنک سازی و بهینه سازی دمای محیط ماینر، یکی از دغدغه‌های شما خواهد بود. با توجه به قیمت بیت کوین که همواره در حال نوسان است، تنظیم بهینه هزینه‌های یک فارم بیت کوین بسیار حیاتی است. همانطور که قبلا در مورد راه‌های کاهش صدای دستگاه ماینر بیت کوین مطالبی که به تجربه بدست آمده است را مطرح کردیم، در این مطلب روش‌های جلوگیری از بالارفتن بیش از حد دمای ماینر و بهترین روش‌های خنک سازی ماینر را بررسی خواهیم کرد.

دلیل ایجاد دمای بالا توسط ماینرها چیست؟

همان‌طور که می‌دانید ماینرهای ASIC از تراشه‌های مخصوص و پیشرفته ASIC برای انجام محاسبات بسیار پیچیده استفاده می‌کنند و در حقیقت همین توان عملیاتی بالای این ماینرها، آن‌ها را از ریگ‌های GPU یا ریگ بیت کوین متمایز ساخته و هش ریت (نرخ هش) بالاتری را برای آن‌ها رقم زده است. اما توان عملیاتی بالا و انجام محاسبات پیچیده، موجب بالا رفتن شدید دمای تراشه‌ها نیز می‌شود که اگر این گرما به‌درستی از محیط خارج نشود، مشکلات زیادی را برای ماینرها به‌وجود خواهد آورد.

ضمناً درنظر داشته باشید که قرارگیری ماینرها در هر محیط بازی، بعد از مدتی موجب نشستن گرد و غبار برروی اجزای داخلی ماینر خواهد شد، که این گرد و غبار نیز باعث بالاتر رفتن دما و آسیب به‌مراتب شدیدتری به دستگاه خواهد شد. درنتیجه برای جلوگیری از این آسیب‌ها چه باید کرد؟

بایدها و نبایدها در خنک سازی ماینر

معمولا خیلی از افراد راه‌های ابتکاری خود را برای خنک سازی ماینر به‌کار می‌برند که این راه‌ها بعضا ممکن است مناسب باشند و یا از نظر تخصصی نادرست و غیراصولی دانسته شوند. لذا ابتدا چند نکته مهم در خنک سازی ماینر را یادآور می‌شویم و سپس روش‌های مشخصی را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

تعویض فن های ماینر

این راه که ممکن است به ذهن خیلی از افراد برسد و آن‌ها تصمیم بگیرند با استفاده از فن‌های قوی‌تر، خنک سازی ماینر را بهتر و قوی‌تر انجام دهند. از نظر تئوری تعویض فن‌هایی که سرعت پایینی دارند، با فن‌های سرعت بالاتر می‌تواند کمک‌کننده باشد (البته عکس آن به‌هیچ عنوان صادق نیست). اما درنظر داشته باشید، فنی که به صورت پیشفرض برای دستگاه شما تعبیه شده، بعد از آزمایشات متعدد در کارخانه تولیدکننده توسط متخصصان این امر و باتوجه به مجموعه‌ای از عوامل دیگر، مناسب دستگاه شما دانسته شده، لذا تعویض فن های ماینر می‌تواند بر عملکرد کلی دیگر اجزای ماینر تاثیر بدی بگذارد.

بهترین دستگاه‌های ماینر بیت کوین بگونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازی به تغییر فن داخلی ندارند. در نتیجه پیشنهاد ما این است که خصوصا فن‌های ماینرهای Antminer تعویض نشوند و حتما از فن‌های اصلی همین برند استفاده شود، زیرا تضمینی بر کیفیت عملکرد فن‌های دیگر بعد از این تعویض وجود نخواهد داشت.

قرار دادن ماینر در فضای باز یا باز کردن تمامی درها و پنجره‌ها

این کار برای تهویه هوای ماینرها مناسب است و ورودی و خروجی هوای خوبی را برای ماینر پدید می‌آورد، اما نکته اینجاست که نباید از گرد و خاک غافل شد. ورود گرد و غبار به دستگاه و نشستن آن بر روی قطعات داخلی و شاسی، به قطعاتی مثل برد هش آسیب جدی وارد می‌کند. این گرد و غبار، باعث افزایش بیشتر دمای دستگاه شده و عملا مزیت کار شما را از بین خواهد برد.

حتی اگر ماینرهای خود را در محیط بسته نیز قرار داده‌اید، به صورت دوره‌ای آن‌ها را گردگیری کنید و از آسیب‌هایی که ذکر کردیم جلوگیری نمایید.

  • برای گردگیری ماینر از پمپ باد فشار قوی استفاده کنید تا بدون نیاز به باز کردن قطعات ماینر، گرد و خاک کاملا از روی قطعات پاک شوند.
  • به هیچ عنوان برای این کار، از راه‌هایی مانند فرو کردن ماینر در روغن استفاده نکنید.

استفاده از تهویه مطبوع در حالت سرمایشی

بسیاری از ماینرهایی که در محیط‌های کوچک یا با تعداد دستگاه‌های کم استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند، به صورت 24 ساعته، وسایل سرمایشی را برای خنک کردن محیط به‌کار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که وسایل سرمایشی، برای مزارع استخراجی که کمتر از 10 ماینر دارند و در محیط‌هایی مثل چادر، خانه یا محیط‌های کوچک دیگر کار می‌کنند مناسب هستند. اما برای بیشتر از این تعداد و در محیط‌های بزرگ پاسخگو نخواهند بود.

ضمنا به خاطر داشته باشید که یک دستگاه تهویه مطبوع خانگی، در روز به صورت متوسط 31.2 کیلووات مصرف برق دارد، درحالی‌که به‌عنوان مثال Antminer S9 در یک روز 35 کیلووات انرژی مصرف می‌کند؛ لذا صرفه اقتصادی این کار را نیز باتوجه به بازدهی کار خود، درنظر بگیرید.

بهترین دما برای ماینر

در روزهای گرم تابستانی که دما حدود 35 تا 40 درجه است، عدم کنترل دمای محیط، آسیب زیادی را برای دستگاه به‌دنبال دارد. بهترین دما برای محیط ماینر 20 تا 30 درجه سلسیوس است و دمای تراشه نباید از 70 تا 80 درجه بالاتر رود. اختلاف دمای برد هش باید حدود 10 درجه سلسیوس باقی بماند. اگر دمای ماینر شما بیشتر از این حد بالا رفته است، دستگاه را خاموش کرده و علت را جویا شوید.

برای جلوگیری از هدررفت دمای ایجاد شده و اتلاف انرژی، عایق بندی حرارتی محیط را فراموش نکنید.

روش های صحیح خنک سازی ماینر

  • برای خنک سازی ماینر می‌توان از خنک‌کننده‌های آبی یا روغنی استفاده کرد که با تماس مستقیم دستگاه با مایع خنک‌کننده، دمای آن را کم می‌کنند. این روش‌ها در آینده برای خنک سازی ماینر رایج‌تر خواهند شد. در این حالت نوع روغن و مایع خنک کاری و همچنین استاندارد دستگاه ماینر شما تعیین کننده است. چنانچه از مایع خنک کننده غیرمجاز برای ماینر استفاده کنید، ممکن است باعث آسیب، اتصالی و در نتیجه معیوب شدن دستگاه ماینر شما شود.
  • همانطور که گفتیم تهویه مناسب و دمای مناسب محیط امری بسیار مهم است. برای خروج بهتر گرما از محیط می‌توانید از فن‌های فشار منفی صنعتی در خروجی محیط استفاده کنید؛ ضمن اینکه مزارع حرفه‌ای، پنجره‌های مخصوصی برای خروج صحیح هوا و عدم ورود گرد و خاک را به‌کار می‌برند. سعی کنید مزرعه استخراج خود را در مکان‌هایی که ارتفاع بیشتر و عرض جغرافیایی کمتری دارند ایجاد کنید؛ چراکه این مکان‌ها معمولا دمای پایین‌تری دارند.
  • برای کاهش دما از منبع، همانطور که توضیح دادیم گردگیری دوره‌ای ماینر با پمپ باد فشار قوی (از خروجی هوای ماینر به سمت ورودی) را از خاطر نبرید.

روش‌های تجربی که کاربران برای خنک سازی ماینر استفاده می‌کنند

  • استفاده از یک قطعه یخ بزرگ در محیط و یا گذاشتن یک بطری آب یخ زده در فاصله 10 سانتی‌متری ماینرها (بطری را در یک ظرف دیگر قرار دهید).
  • حفر چند چاه 100 متری با میله‌های تبادل حرارت، که سرما را از اعماق زمین به داخل مزرعه استخراج بکشانند. البته این کار برای مزارع بزرگ با بیش از 300 ماینر توصیه می‌شود زیرا یکبار هزینه انجام شده و دیگر خرج جانبی نخواهد داشت.
  • استفاده از خنک‌کننده آبی در ورودی هوا و فن فشار منفی صنعتی برای خروجی.
  • عایق‌بندی حرارتی، قرار دادن ورودی محیط در جهت دمیدن باد و ایجاد یک ورودی به شکل ذوزنقه یعنی پنجره ورودی از بیرون بزرگتر و از داخل کوچیکتر باشد، تا هوا مقداری متراکم شده و سرعت باد بیشتر شود و همچنین فن فشار منفی برای خروجی (برخی ماینرها، استفاده از خنک‌کننده‌های آبی را به دلیل رطوبت، ترجیح نمی‌دهند و از وزش باد طبیعی استفاده می‌کنند).

چرا از فن فشار منفی استفاده می‌شود؟

فشار مثبت در یک اتاق به معنی اینست که هوای وارد شده به اتاق بیش از هوای خروجی اتاق است. اما در اتاق فشار منفی توسط یک فن و یا سیستم تهویه، مقدار هوای خارج شده از مقدار هوای وارد شده اتاق بیشتر است. در نتیجه همواره فشار اتاق منفی باقی می‌ماند. اصطلاح منفی یعنی فشار اتاق از فشار محیط خارج اتاق، کمتر است. لذا این کار باعث می‌شود هوای داخل اتاق همواره تمایل به خارج شدن داشته باشد. فن یا سیستم تهویه فشار منفی که در مزارع ماینر استفاده می‌شود، بصورتی نصب می‌شود که هوای داخل را با شدت زیاد از محوطه ماینرها خارج کند تا باعث شود آلودگی، گرد و غبار و همچنین حرارت بدین وسیله از محیط ماینر دفع شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله دیدید روش‌های بسیار زیادی برای خنک سازی ماینر وجود دارد. ممکن است فارم یا دستگاه ماینر شما در منطقه‌ای با هوای خنک باشد، در نتیجه نیازی به یک سیستم تهویه قوی نداشته باشید. اما اگر منطقه‌ای که فارم ماینینگ خود را در آن راه‌اندازی می‌کنید، گرم باشد، قطعا نیازمند یک سیستم خنک سازی برای ماینرهای خود هستید. چنانچه از دستگاه‌های استاندارد ماینر استفاده می‌کنید، از مطالعه مستندات دستگاه ماینر خود غافل نباشید. همچنین قبل از شروع به راه‌اندازی فارم خود با استفاده از ماشین حساب استخراج بیت کوین، ابتدا سودآوری ماینرهای خود را بسنجید. البته با توجه به افزایش تعرفه برق مصرفی ماینینگ که در سال 98 و در راستای صدور مجوز استخراج اتفاق افتاد، هزینه برق مصرفی جز هزینه‌های بسیار مهم در صنعت ماینینگ کشور است که حتما در محاسبات خود آنرا مدنظر قرار دهید.