بلاگ نبض

بلاگ > چگونه یک ریگ ماینینگ را مونتاژ و راه اندازی كنید​

چگونه یک ریگ ماینینگ را مونتاژ و راه اندازی كنید​

تاریخ پست: 2020/12/16




چگونه قفسه ماینر را با هشت کارت گرافیک مونتاژ كنید​.

پس از یک دوره کوتاه ركود، بازار رمزارزها اخیرا دوباره رونق گرفته است و بازار استخراج نیز یک موقعیت پر رونق است در این مستند آموزشی به طور ویژه، تجربه خود از مونتاژ GPU را با شما به اشتراك می گذاریم.

آماده‌سازی سخت‌افزار

در مورد ماینرهای GPU نخستین چیزی كه باید مورد بحث قرار گیرد، كارت گرافیك است امروزه عرضه کارت‌های گرافیک در مدل‌های مختلف با توجه به رونق شدید بازار رمزارزها، محدود شده است.

پیش از این چندین GTX۱۰۸۰Ti در اختیار داشتیم، بنابراین آن‌ها را برای نصب ماینر انتخاب خواهیم کرد این كارت ها به شرح زیر نشان‌داده شده‌است.

البته، به لحاظ بازده انرژی، مزارع حرفه‌ای استخراج باید GTX۱۰۶۰ یا GTX۱۰۷۰ را انتخاب کنندY به همین دلیل عرضه چنین کارت‌های گرافیکی محدود شده است. علاوه بر این، از آنجا که هدف ما استخراج ZEC است، کارت گرافیك Nvidia بهترین انتخاب ماست​.

مورد بعدی صفحه اصلی است. انتخاب یک صفحه اصلی با حداكثر تعداد شیارهای PCI بسیار مهم است، زیرا می‌تواند مبلغ زیادی در هزینه ایجاد پلتفرم صرفه جویی نماید.

در اینجا، صفحه اصلی BIOSTAR TB250-BTCPRO انتخاب شده‌است​.

این صفحه اصلی مجهز به ۱۲ شیار PCI است که می‌تواند تا ۸ کارت گرافیک Nvidia و ۴ کارت گرافیکی AMD را در یک زمان با عملیات بسیار راحت و ساده پشتیبانی کند. قیمت خرده‌فروشی، ۹۹۹ یوان است.

پس از آن، یکی از اولویت‌های اصلی برای مونتاژ یک ماینر،پاور است. پاوری که می‌تواند برق کافی و پایدار را تامین کند به ویژه برای ماینرهایی كه 7 روز هفته به صورت 24 ساعته كار می كنند، اهمیت زیادی دارد. در اینجا، دو پاور Forgame ۱۶۰۰ وات (نسخه Miner) به كار رفته است و قیمت خرده‌فروشی آن نیز ۹۹۹ یوان است​.

توان ۱۶۰۰ واتی به علاوه خروجی 1560W+12V نشان می‌دهد که این محصول به طور خاص برای استخراج مناسب است مجهز به هشت رابط كارت گرافیك 6+2pin است که به راحتی از چهار كارت 1080Ti پشتیبانی می كند.

یک کارت GTX۱۰۸۰Ti حدود 300 وات (کم‌تر از ۳۰۰ در حقیقت) برق مصرف خواهد کرد، در مجموع چهار قطعه روی هم ۱۲۰۰ وات برق مصرف می كنند. با خروجی 1560W+12V همچنان استفاده آن سود خواهد داشت. درست مانند یك تكه كیك​!

حتی با GTX۱۰۶۰ ۶ G، این پاور به راحتی قادر به پشتیبانی از ۸ کارت گرافیکی به طور همزمان می باشد​.

درست مانند CPU و حافظه، انتخاب مناسب قراردادی است، برای نمونه G4560 یا i3 یا i5. علاوه بر این، بهتر است حافظه از ۱۶ گیگابایت بیشتر باشد، در غیر این صورت دستگاه در طول فرآیند استخراج بسیار کند خواهد بود​.

علاوه بر سخت‌افزار اصلی، به برخی لوازم جانبی کوچک نیز نیاز داریم مانند کابل اضافی که در بالا نشان داده شد كه واسط پاور خاص خود را دارد و می‌تواند توسط کابل USB برای انتقال داده کارت گرافیک حین استخراج متصل شود. علاوه بر این، یک کارت شبکه بی‌سیم کوچک، سیم‌کشی شبکه را تا حد زیادی تسهیل خواهد کرد​.

نکات کلیدی مونتاژ

بیایید از روند معمولی نصب صرف‌نظر کرده و مستقیما روی نکات کلیدی نصب تمرکز کنیم​.

نخست، باید به نصب پاور کمکی توجه کنیم از یک سیم کوچک برای مدار کوتاه استفاده کنید (مانند مدار کوتاه پاور ATX، لطفا به مستند آموزشی ما مراجعه کنید: راه اندازی پاور استخراج بیت كوین)

معمولا، همانطور که در زیر نشان‌داده شده‌است، 24pin رو به بالا و سومین و چهارمین خروجی مدار كوتاه را از سمت چپ لایه اول قرار می گیرد. برای اطلاع از روشن بودن بدون نیاز به پلتفرم تصاویر زیر را ببینید​:

لازم به ذکر است که پاور کمکی قبل از شروع کار ماینر، باید فعال شود در غیر این صورت، ماینر شروع به کار نخواهد کرد یا کارت گرافیک به دلیل کمبود برق كافی، آسیب می‌بیند.

علاوه بر این، رابط پاور اضافی PCI روی صفحه اصلی، باید متصل شده و رابط پاور کابل PCI نیز باید به پاور متصل باشد به یاد داشته باشید که تمام رابط‌ها قبل از راه‌اندازی ماینر، متصل شده باشند.

البته بهتر است که روی یک قفسه ماینر نصب شود اگر در دسترس نبود، فقط روی زمین قرار دهید. نکته: به درستی سیم برق را تنظیم کنید تا احتمال تلاقی را کاهش داده و تهویه و تخلیه گرما را تسهیل کنید (ماینر پس از نصب در بالا نشان داده شده است)

تنظیمات BIOS

بعد از راه‌اندازی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای راه‌اندازی وارد BIOS شوید نکته: تنظیمات BIOS تنها برای صفحه اصلی BIOSTAR TB250-BTCPRO مناسب است. صفحه های اصلی مختلف رابط‌های مختلفی دارند و محتویات متفاوتی نیز دارند لطفا برای اطلاع از جزئیات به دفترچه راهنمای زیر، مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تنظیمات BIOS را به دل‌خواه تغییر ندهید​.

ابتدا، حالت استخراج را در رابط تراشه تنظیم کنید، 6x VGA UEFI را انتخاب كنید​.

بعد از تنظیم رابط تراشه، به رابط BOOT بروید، Video را روی UEFI تنظیم کنید و F۱۰ را برای ذخیره و راه اندازی مجدد فشار دهید​.

بعد از راه اندازی مجدد، مجددا وارد BIOS و سپس وارد رابط Boot شوید. گزینه پشتیبانی CSM را روی Disable تنظیم كرده و F۱۰ را برای ذخیره تنظیم نمایید​.

بعد از تنظیم راه‌اندازی، از U-disk برای نصب سیستم و بوت کردن ماینر استفاده کنید بعد از بوت شدن ماینر، آخرین درایور NVIDIA را نصب كنید. ما از Windows OS به عنوان پلتفرم آزمایشی استفاده كردیم ​و  فرآیند نصب در اینجا حذف خواهد شد​.

اطمینان حاصل کنید که زمانی که درایور نصب شد، کارت گرافیک به درستی شناسایی شده باشد​.

تنظیمات سیستم‌عامل

فکر می‌کنید که اكنون ماینر د آغاز به كار خواهد كرد خیر، ما باید پیش از آن برخی تنظیمات لازم روی سیستم عامل را انجام دهیم. نکته: فقط سیستم‌عامل ویندوز در اینجا قابل‌استفاده است​.

تنظیم ظرفیت حافظه مجاز​ی

"Visual effects" را بر روی عملکرد بهینه تنظیم كنید. حافظه مجازی را روی 16Gتنظیم نمایید​.

از کار انداختن به‌هنگام‌سازی سیست​م

از کار انداختن firewall سیستم و windows Defende از کار انداختن hibernation و فعال کردن حالت high performance.

همه چیز آماده است، حالا استخراج را شروع کنید​!

آغاز استخراج

وقتی همه چیز آماده شد استخراج را آغاز کنید​!

در این مقاله، نرم‌افزار رسمی استخراج یعنی Zcash_mining_F2pool 0.3.4 b به كار رفته است​.

فایل را unzip كرده و روی آن راست كلیك كنید. گزینه edit را انتخاب كرده و فایل f2pool.bat درون پوشه را باز كنید​.

سپس آدرس استخر و شماره خروجی خود را پر کنید و همچنین آدرس کیف پول و نام ماینر را نیز ذخیره کنید​.

در نهایت، قبل از شروع نرم‌افزار استخراج، از نرم‌افزار NVIDIA Inspector official برای تنظیم سرعت فن تمامی کارت‌های گرافیکی تا ۱۰۰ % برای اطمینان از بهترین عملکرد تخلیه گرما (البته شما همچنین می‌توانید فن های بیشتری نیز اضافه کنید) استفاده كنید تا مطمئن شوید كه دمای GPU تا حد ممکن كاهش می یابد سپس روی فایل f۲pool.bat دوبار کنید تا استخراج شروع شود.

تصویر زیر اجرای عادی ماینر را نشان می دهد تمام اطلاعات مربوط به GPU، دما، نرخ هش و مصرف برق را می توان مشاهده نمود.

بالاترین مصرف برق کارت GTX۱۰۸۰Ti از ۳۰۰ وات فراتر نمی‌رود میانگین نرخ هش هر کارت حدود ۷۰۰ Sol / s است، بنابراین مجموع نرخ هش ۸ کارت ۵۷۶۸ Sol / s است، یعنی مجموع توان مصرفی پلتفرم حدود ۲۵۰۰ W است.

جمع بندی

در این مقاله نکات کلیدی مونتاژ ماینر GPU ارائه شد اگر چه هر دو ارز zec و ETH از آخرین ركود در حالت توقف بوده‌اند، با طولانی‌تر شدن دوره بازگشت، قیمت آن ها نصف شده‌است. با این حال، در بلندمدت، استقبال از بازار رمزارزها، طبق معمول حفظ خواهد شد و قیمت‌ها احتمالا افزایش خواهند یافت​. با انتخاب ارز مناسب و همچنین سخت افزار مناسب آن، استخراج می تواند بسیار سودآور باشد​.