بلاگ نبض

بلاگ > راهنمای كنترل صدای ماینرها

راهنمای كنترل صدای ماینرها

تاریخ پست: 2020/12/16




راهنمای كنترل صدای ماینرها

كنترل صدا به مسئله اساسی تمام كاربرهای ماینر تبدیل شده است؛ زیرا صدای بلند ماینر نه تنها باعث ایجاد اختلال در خواب بلكه باعث بروز مشكلات روحی و جسمی جدی نیز می‏شود. همچنین ایجاد مزاحمت برای همسایه‏ها و اعضای خانواده از دیگر مواردی است كه اهمیت این موضوع را دوچندان می‏سازد... به هر حال عملیات سودآور استخراج نباید و نمی‏تواند متوقف شود. حال سوال این است كه چگونه می‏توان هم عملیات استخراج را انجام داد و سود كسب كرد و هم صدای آن را كاهش داد؟ در ادامه به بیان این مسئله و راهكارهای آن می‏پردازیم.

صدای ماینر از كجا نشأت می‏گیرد؟

ماینرهای ASIC عموماً به دو فن خنك‏كننده مجهز هستند. یكی در قسمت ورودی و دیگری در قسمت خروجی هوا قرار دارد تا گرمای تولیدشده توسط تراشه‏ها را از ماینر خارج كرده و از آسیب رسیدن به آن به علت گرمای زیاد، پیشگیری نماید. برای تضمین خروج گرما، چرخش فن‏ها باید با سرعت خاصی انجام شود و البته باعث ایجاد صدا نیز می‏شود.

ماینر Antminer S9 را به عنوان نمونه در نظر بگیرید. در حین عملیات عادی، سرعت فن كه در صفحه پیكربندی ماینر نمایش داده می‏شود، 4320 تا 4560 rmp است و میزان صدا در فاصله یك متری ماینر نیز 76 دسی‏بل است. این میزان صدا با صدای یك مكان شلوغ مانند مركز حمل‏ونقل عمومی، یكسان است.

روش‏های منع‏شده توسط مهندسان

به لحاظ مقدار دسی‏بل، صدای ایجادشده توسط یك ماینر تا حدی قابل تحمل است. اما در هر صورت، در حال حاضر كاربران عموماً دارای بیش از یك ماینر هستند. به علاوه، اكثر ماینرها به صورت 7*24 كار می‏كنند و پیوسته روشن هستند. حتی اگر خود كاربران نیز با مسئله صدا مشكلی نداشته باشند، ایجاد مزاحمت برای همسایگان مسئله‏ای نیست كه بتوان از آن چشم‎پوشی كرد.

بدین ترتیب، كاربران ایده‏های خلاقانه بسیاری برای كاهش صدای ماینر ارائه كرده‏اند. متأسفانه، برخی از ایده‏ها از ریشه غلط هستند. برای نمونه:

كاربر A: ازآنجاكه صدای ایجادشده ناشی از چرخش فن‏هاست، فن‏ها را خارج كنیم.

پاسخ مهندسان: خیر. بدون وجود فن‏های خنك‏كننده، گرمای تولیدشده توسط تراشه نمی‏تواند از ماینر خارج شود كه همین امر منجر به آسیب رساندن به ماینر و تخریب آن می‏شود. به علاوه، اگر فن‏ها فعال نباشند، ماینر شروع به كار نخواهد كرد.

كاربر B: آیا می‏توان به طور اختیاری سرعت فن را كم كنیم تا از صدای ان نیز كاسته شود؟

پاسخ مهندسان: خیر. سرعت فن در ماینرهای Antminer به‏صورت خودكار تنظیم می‎شود. زمانی‏كه دمای محیط پایین باشد، سرعت فن‏ها به‏صورت خودكار كم می‏شود؛ بنابراین از صدای ماینر نیز كاسته می‏شود. بهرحال، اگر سرعت فن، به صورت اختیاری كم شود، گرما نمی‏تواند به درستی از ماینر خارج شود كه همین امر باعث ایجاد مشكل در عملیات ماینر می‏شود.

كاربر C: گفته شده است كه خنك‏سازی با آب سرد و روغن نیز امكان پذیر است. بنابراین قصد دارم ماینر را خودم به این صورت تغییر دهم.

پاسخ مهندسان: بهتر است این كار را انجام ندهید. تغییرات غیرمجاز و غیررسمی باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی ماینر می‏شود و ضمانت آن را منتفی و غیرقابل استفاده می‏كند. درست است كه بسیاری از كامپیوترها از ابزار خنك‏كننده مبتنی بر آب یا روغن استفاده می‏كنند و به نظر می‏رسد ایده خوبی برای خنك‏سازی ماینر است. اما هیچ‏یك از ماینرهای اصلی و بزرگ در بازار از چنین سیستم‏هایی برای خنك‏سازی استفاده نمی‏كنند. دلیل این امر محدودیت‏های فنی مربوط به ماینرهاست. بنابراین، اجرای این ایده، توصیه نمی‏شود.

چگونه میزان صدای ماینر را به شیوه علمی كاهش دهیم؟

به صورت تئوری، سه راه برای كاهش صدای ماینر وجود دارد:

  1. كاهش صدا از منبع و منشأ آن

همان‏طور كه در بالا نیز بیان شد، فن‏های ماینر به‏طور خودكار سرعت خود را با دمای ماینر تنظیم مینمایند. بنابراین، اگر ماینر در محیطی با دمای پایین قرار داده شود، سرعت فن تا حدی كم شده و به نسبت آن از میزان صدای آن نیز كاسته می‏شود. بنابراین، كاربران می‏توانند محیطی كه ماینرها در آن قرار دارند را خنك كنند.

  1. مسدود كردن راه‏های انتقال صدا

بسیاری از كاربران در محیط ماینرها از عایق‏های صوتی و پنل‏های ضدصدا استفاده می‏كنند. به علاوه، برخی از آن‏ها، ماینرها را درون جعبه‏های عایق صوتی نگهداری می‏كنند. این روش‏ها معمولاً توسط افرادی اجرا می‏شود كه از ماینرها داخل منزل استفاده می‏كنند. باید در نظر داشت كه برای كاهش صدا، دمای داخل محیط باید به‏طور مرتب كنترل شود.

  1. مسدود كردن راه دریافت صدا در انسان‏ها

قراردادن گوشی‏های مخصوص در گوش هنگام خواب نیز یكی از راه‏های پیشگیری از آسیب ناشی از آلودگی صوتی است.

روش‏های خلاقانه كنترل صدا كه توسط مشتریان EastShore پیشنهاد شده است

 علاوه بر موارد ذكرشده، مشتریان EastShore نیز راهكارهایی برای كنترل صدای ماینر پیشنهاد كرده‏اند كه در ادامه بیان می‏شود (توجه: این راهكارها به طور قطعی مورد تأیید قرار نگرفته بنابراین در اجرای ان‏ها احتیاط كنید):

A: قرار دادن یك پوشش عایق (صوتی) یا صفحه صداگیر تأثیر خوبی در كاهش صدا دارد. با این حال كنترل دمای محیط اهمیت زیادی دارد زیرا با این روش گرمای ماینر به راحتی از اتاق خارج نمی‏شود و احتمال آتش‎سوزی ان وجود دارد.

B: ساختن یك اتاق سیار عاق‏كاری شده با پنبه روی پشت بام كه پنجره و تهویه آن در بالا واقع شده باشد. تأثیر آن بد نیست.

C: چند مرحله برای كاهش صدای ماینر:

  1. انتخاب یك اتاق با دو پنجره
  2. استفاده از صفحات گچب برای جداسازی ماینرها
  3. حفره‏های ورود و خروج هوا را بر روی صفحات گچی، دریل كنید.
  4. لوله‏های تهویه چسبیده به عایق صوتی را به خروجی هوا و پنجره وصل كنید.
  5. فن فشار منفی در خروجی هوا قرار دهید تا مكش هوای گرم را سریعتر انجام دهد.
  6. صفحات عایق گرما میان ماینرها و دیواره ها قرار دهید تا گرما دوباره برنگردد.
  7. لوله تهویه را به ورودی هوا متصل نمایید.
  8. در اتاق را بسته نگاه دارید.

D: چند نكته برای كنترل صدا

  1. كنترل صدا در منبع آن (تعبیه مواد عایق در زیر شاسی ماینر)
  2. كنترل اتقال صدا (محیط را عایق‏بندی كرده یا اطراف ماینرها پوشش عایق قرار دهید)
  3. كنترل دریافت صدا (قررا دادن هدفون یا گوشی‏های مخصوص در گوش)

E: من یك مزرعه كوچك برای استخراج دارم كه حاوی 15 ماینر Antminer S9 است. یك جعبه بزرگ از جنس قلع ساختم و روی یك دیواره آن حفره‏های 150 میلی‏متری ایجاد كردم تا از طریق لوله‏های 150 میلی‏متری به خروجی هوای ماینر متصل شود. همچنین یك لوله خمیده به قطر 400 میلی‏متر را به فن متصل كردم تا دمای داخل را كاهش داده و صدا را نیز از طریق دیوار، كم كند. دمای ایجاد شده توسط ماینرها مستقیماً از جعبه به بیرون هدایت می‏شود.

F: صدایی كه از فن ماینر ناشی می‏شود، در واقع صدای جریان هوای ایجادشده توسط لرزش لبه‏های فن است. بنابراین با معكوس كردن مراحل می‎توان صدا را كنترل كرد. دو ماشین را در كار یكدیگر قرار دهید و آهسته یكی را به سمت موقعیت مناسب حركت دهیدف بدین ترتیب صدا تا حد زیادی كم می‏شود. برای پیدا كردن نقطه بهینه باید صبور باشید.