بلاگ نبض

بلاگ > با افزایش قیمت بیت کوین به ۲۳۰۰۰ دلار ، کارمزد شبکه ۵ برابر شد

با افزایش قیمت بیت کوین به ۲۳۰۰۰ دلار ، کارمزد شبکه ۵ برابر شد

تاریخ پست: 2020/12/21




سرانجام قیمت بیت کوین در روزهای انتهایی سال ۲۰۲۰ میلادی موفق به شکست قیمت تاریخی خود شد. این شکست سقف قیمتی، بسیاری از فعالان بازار را خوشحال کرد. اما به دنبال افزایش قیمت اولین رمز ارز جهان، کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه بلاکچین نیز افزایش ۵ برابری را به ثبت رسانده است.

کارمزد تراکنش دنباله روی قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در محدوده ۲۳,۰۰۰ دلار در حال معامله است. هزینه انجام تراکنش‌ها در این شبکه نیز همراه با قیمت افزایش یافته است. تقریبا از ۵ روز گذشته، میانگین کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین از ۲.۷۱ دلار به ۱۱.۹ دلار افزایش یافته است. این رشد بیش از ۴۳۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر، هزینه انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین هر روز در مقایسه با روز قبل به طور میانگین ۹۰ درصد افزایش داشته است.

کارمزد تراکنش بیت کوین

با این افزایش، هزینه ارسال تراکنش در شبکه بیت کوین به سقف سال ۲۰۲۰ خود در ۱۳.۱۵ دلار بسیار نزدیک شده است. این رکورد در اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۰ به ثبت رسیده است. اما این عدد بالاترین رکورد کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین نیست؛ هزینه انجام تراکنش‌ها در رالی صعودی سال ۲۰۱۷ به ۵۵ دلار رسیده بود. این عدد بالاترین مقدار هزینه انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین است. این کارمزد بالا، با اهداف بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت مالی الکترونیکی در تضاد بود و به همین دلیل این اتفاق آغاز فورک‌هایی همچون بیت کوین کش را رقم زد.

افزایش کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین اتفاقی تصادفی نیست و برای آن می‌توان دو دلیل عمده بیان کرد:

  • قیمت بیت کوین به بالاترین رکورد تاریخی خود رسیده است. به دلیل آنکه کارمزد تراکنش‌ها به صورت BTC پرداخت می‌شود، با افزایش قیمت آن، کارمزد انجام تراکنش‌ها در این شبکه نیز افزایش یافته است.
  • بیت کوین بیشتر از سایر زمان‌ها معامله می‌شود. اما این شبکه به دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری، محدودیت‌های ساختاری دارد. هر بلاک از شبکه بیت کوین فضای محدودی برای ذخیره اطلاعات دارد و این باعث ایجاد محدودیت در این شبکه بلاکچین شده است. هر چه تراکم در شبکه بیت کوین افزایش یابد، جدال بر سر این است که کدام تراکنش زودتر در بلاک قرار بگیرد؛ از این رو هر که کارمزد تراکنش بالاتری را در شبکه ثبت کند، در زمان کوتاهتری تراکنش تایید خواهد شد. این باعث افزایش کارمزد تراکنش بیت کوین خواهد شد.

کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم

قیمت اتریوم نیز به دنبال افزایش قیمت بیت کوین، رشد داشته است. کارمزد تراکنش در این شبکه نیز به همراه قیمت آن افزایش داشته است.

اتریوم بار دیگر در سال ۲۰۲۰ و به دلیل رونق حوزه دیفای، شاهد افزایش ناگهانی در کارمزد تراکنش بوده است؛ بالاترین کارمزد در شبکه اتریوم ۱۴.۵ دلار بوده است. در روزهای اخیر نیز مشابه کارمزد تراکنش‌های بیت کوین، هزینه انجام تراکنش در شبکه اتریوم نیز افزایش یافته است. در هفته اخیر، میانگین هزینه انجام تراکنش در شبکه اتریوم ۱.۵۹ دلار بوده که در روزهای اخیر به ۵.۳ دلار آمده رسیده است.

کارمزد اتریوم

اتریوم با راه‌اندازی شبکه اتریوم ۲ به گواه اثبات سهام تبدیل خواهد شد. این مسئله می‌تواند مسئله مقیاس پذیری اتریوم را حل کرده که در نتیجه هزینه انجام تراکنش‌ها کاهش خواهد یافت.