بلاگ نبض

بلاگ > راهنمای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

راهنمای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

تاریخ پست: 2020/12/23




انتخاب صرافی ارز دیحیتال یکی از اولین اقداماتی است که یک تریدر یا سرمایه‌گذار ارز دیجیتال باید انجام دهد. یک انتخاب اشتباه می‌تواند در آینده مشکلاتی را چون خطر هک شدن، بهم زدن تمرکز یک تریدر شود و اتلاف انرژی و زمان تریدر شود.

هنگام جستجو برای یافتن صرافی ارز دیجیتال، ابتدا باید بداند به دنبال چه چیزی هستند. به عنوان مثال، آیا هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند یا قصد ترید و معامله در بازه‌های زمانی کوتاه را دارند.

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارند، شاید انتخاب یک spot exchange (مثل صرافی بایننس– این صرافی‌ها در مقابل futures exchange قرار می‌گیرند) تمام نیازهای آنها را برطرف کند. آنها صرفا نیازمند محلی هستند تا بتوانند ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کرده و آن را به والت خود منتقل کنند یا در همان صرافی، ارز دیجیتال خریداری شده را نگهداری کنند.

در مقابل، تریدرها نیاز به صرافی‌هایی دارند که بتوانند معاملات آتی و دیگر آپشن‌هایی که در معاملات کوتاه‌مدت استفاده می‌شود را پشتیبانی کند.

بعد از اینکه، معامله‌گر هدف خود از شرکت در بازار مالی را تعیین کرد، می‌توان سایر پارامترها از جمله، مقررات کشور، امنیت صرافی و دیگر جنبه‌ها را مورد بررسی قرار داد.

در زیر لیستی از 10 نکته مهم گردآوری شده که باید هنگام انتخاب صرافی مورد توجه قرار دهید.

مبارزه با پولشویی

صرای‌های مختلف بسته به اینکه در کدام کشور قرار دارند، قوانین  و مقررات مخصوص به خود را داشته و فعالیت‌ها و اقدامات آنها در چارچوب قوانین همان کشور صورت می‌پذیرد. برخی صرافی‌ها ملزم هستند برای جلوگیری از پولشویی اطلاعات دقیقی از مشتریان خود داشته باشند. این صرافی‌ها در مراحل ثبت‌نام کاربر ممکن است اطلاعات شخصی او را نیز نیاز داشته باشند.

از این‌رو امروزه بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ثبت‌نام مشتریان از برخی کشورهای خاص را ممنوع کرده‌اند.

اعتبار و سابقه صرافی

هرچند  صرافی ارز دیجیتال جدید و نوپاست. اما بررسی اعتبار و سابقه صرافی ارز دیجیتال از نکات مهمی است که باید در انتخاب صرافی به آن توجه کرد. علت اینکار وجود صرافی‌هایی است که به هدف کلاهبرداری تاسیس شده‌اند. صرافی‌هایی که به راحتی هک شده و سرمایه کاربران خود را از بین می‌برند. قبل از انتخاب صرافی برای بررسی اعتبار آن حتما در اینترنت جستجو کنید. ببینید نظر دیگر کابران در مورد آن صرافی چیست. حتما بررسی کنید که شکایتی یا حتی گزارشی مبنی بر کلاه‌برداری از آن صرافی اعلام نشده باشد. صفحات آن صرافی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید، نظرات را مطالعه کنید و ببیند کاربران در مورد آن چه نظری داده‌اند.

مطالعه قوانین هر صرافی نیز می‌تواند مفید باشد. دقت کنید در قوانین آن صرافی، نکته مشکوکی وجود نداشته باشد.

امنیت

هر صرافی ارز دیجیتال برای تامین امنیت خود از روش خاصی استفاده می‌کند. کنترل کنید که صرافی که انتخاب کرده‌اید، روشی برای احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) داشته باشد. اگر صرافی شما این ویژگی را ندارد، در انتخاب خود تجدید نظر کنید.

به‌علاوه دقت کنید صرافی برای احراز هویت دومرحله‌ای از چه سازوکاری استفاده کرده است.
google authenticator، Authy و Yubikey سه سازوکار معتبر برای این‌کار هستند.

وجه تضمین

برخی از صرافی‌ ارز دیجیتال از صندوق بیمه استفاده می‌کنند. این صرافی‌ها دارایی کاربران خود را در محلی امن نگهداری می‌کنند. در صورت ایجاد مشکل، صرافی از محل ذخیره منابع خود، وجوه کاربران را عودت خواهد داد.

پشتیبانی از فیات

تریدرها و سرمایه‌گذاران علاقه دارند تا مبادلات مالی خود با صرافی از طریق پول‌های ملی خود(دلار و یورو و…) انجام پذیرد. با پول خود، ارز دیجیتال خریداری کنند و در صورت فروش، معادل ارز دیجیتال خود، پول نقد دریافت کنند. برخی صرافی‌ها با بانک‌ها همکاری می‌کنند. در اینصورت مبادلات مالی با این صرافی‌ها بسیار تسهیل می‌گردد. ببینید صرافی ارز دیجیتال مورد نظر شما با کدام بانک همکاری می‌کند.

لیوریج

معامله لیوریج یا اهرم زدن، یکی از ابزارهای پرکاربرد در دنیای معامله‌گری صرافی ارز دیجیتال است. با استفاده از این ابزار تریدر می‌تواند در واقع بخشی از سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری خود را وام بگیرد. این ابزار بیشتر برای افرادی مفید است که معاملات خود را در کوتاه‌مدت انجام می‌دهند. لیوریج در صرافی ارز دیجیتال، از 1 تا 100 برابر دارایی تریدر ارائه می‌شود. هر صرافی برای اعطای لیوریج به مشتریان خود، قوانین مختص خود را دارند.

حجم معاملات

پلترفرم‌های معاملاتی بر اساس تعداد معامله‌گران فعال در صرافی ارز دیجیتال، در هر زمان و در هر ارز دیجیتال قابل معامله است. حجم معاملات میزان نقدشوندگی دارایی تریدر را مشخص می‌کند. هر تریدر سرعت ورود و خروج به هر معامله، برایش بسیار اهمیت دارد. فرض کنید سرمایه تریدر 100 بیت کوین باشد. اگر این تریدر در صرافی کار کند که حجم معاملات پایین داشته باشد، فروش دارایی او و نقد شوندگی این دارایی بسیار دشوار خواهد بود. چه بسا فروش او در این صرافی، باعث تشدید فشار فروش شده و باعث نزول قیمت شود. معامله آلت کوین‌ها در صرافی ارز دیجیتال با حجم معاملات پایین، کار بسیار دشوارتری خواهد بود. این حجم پایین معاملات، محدودیت در کار تریدر ایجاد می‌کند.

بررسی حجم معاملات یک صرافی ارز دیجیتال عموما کار راحتی نیست. دلیل آن این است که بسیاری از این صرافی‌ها، با حجم ساختگی، حجم معاملات خود را بالاتر از میزان واقعی نشان می‌دهند. این اطلاعات غلط باعث گمراهی شما خواهد بود.

یکی از روش‌های بررسی حجم معاملات یک صرافی ارز دیجیتال ، بررسی تابلو معامله کوین‌ها در صرافی خواهد بود. به سفارش خرید و فروش دقت کنید. حجم دستور خرید و فروش را چک کنید و آن را با حجمی که در آن قیمت معامله می‌شود مقایسه کنید. فاصله بین آخرین سفارش خرید و فروش را چک کنید، فاصله زیاد بین این سفارش‌ها، حجم پایین معاملات را نشان می‌دهد.

برای بررسی حجم معاملات همچنین می‌توانید به سایت‌های معتبری که اطلاعات واقعی حجم معاملات را نشان می‌دهند مراجعه کنید. Coin360، coinmarketcap و OnChainFX نمونه‌های خوبی برای این‌کار هستند.

قیمت‌ها

ممکن است قیمت ارزهای دیجیتال در یک صرافی ارز دیجیتال تا صرافی دیگر متفاوت باشد. این تفاوت به علت رفتار معامله‌گران فعال در آن صرافی است. معمولا قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های چینی نوسانات بیشتری نسبت به دیگر صرافی‌ها ثبت می‌کنند.

انتخاب دارایی

ارزهای دیجیتال مشهور مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و … در اکثر صرافی‌ها قابل معامله هستند. اما کوین‌ها و توکن‌های کوچکتر در تعداد معدودی از صرافی‌ها قابل معامله هستند.

با این‌حال، لیست کوین‌ها و توکن‌هایی که در صرافی‌ها قابل معامله هستند را بررسی کنید. اگر به دنبال خرید و فروش کوین خاصی هستید، مطمئن شوید در لیست صرافی وجود داشته باشد.

کارمزد

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ،کارمزد کمی برای معاملات در نظر می‌گیرند. معمولا کارمزد درصدی از هر ترید می‌باشد. برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، میزان کارمزد آنقدر پارامتر مهمی نیست. در مقابل برای تریدرها به علت خرید و فروش مداوم، میزان کارمزد بسیار مهم می‌باشد.

خودتان تحقیق کنید

به هیچ گزارشی و تحقیقی اعتماد نکنید مخصوصا در دنیای ارزهای دیجیتال! نه تنها در انتخاب صرافی ارز دیجیتال بلکه در هر زمینه دیگر سعی کنید خودتان تحقیق کرده و اطلاعات را بدست آورید.

10 موردی که برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال مطرح شد، ایده خوبی برای جستجوی شماست. حتما این موارد را نیز در انتخاب صرافی مد نظر قرار دهید.