بلاگ نبض

بلاگ > معرفی ارز دیجیتال بیت کوین و دستگاه ماینر قدرتمند Antminer S19k pro 136th

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین و دستگاه ماینر قدرتمند Antminer S19k pro 136th

تاریخ پست: 2023/06/03
تاریخ بروزرسانی: 2023/06/05




بیش از 18 سال از پیدایش بیت کوین می‌گذرد و این ارز دیجیتال با رشد چندمیلیون درصدی از آن زمان، حالا جزء جداناپذیر دنیای مالی است. به همین ترتیب، استخراج بیت کوین به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل شده است. چنین رشدی، هرکسی را وسوسه می‌کند تا به ماینرهای بیت کوین بپیوندد.

استخراج بیت کوین و شکل خاص درآمدزایی آن برای هر کسی جالب به نظر می‌رسد و اینکه دستگاهی بتواند فقط با مصرف برق «ثروت تولید کند»، هنوز برای عموم مردم پدیده عجیبی است.

بیت کوین ارز و شبکه‌ای غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور، نهاد یا شرکت خاصی نیست. غیرمتمرکزبودن بیت کوین یعنی هیچ‌کس مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ‌کس به‌تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند؛ بنابراین هرکس در هر جای دنیا با وصل‌شدن به شبکه بیت کوین می‌تواند جزئی از آن باشد.

به‌طور خیلی کلی شاید بشود گفت کنترل بیت کوین در دست کاربران آن است؛ نه یک یا چند شخص خاص.

در حقیقت، جوهره وجودی بیت کوین و علت این که امید زیادی به آینده آن وجود دارد، همین مسئله غیرمتمرکزبودن آن است؛ شبکه بیت کوین باید به مردم و کاربرانش وابسته باشد؛ نه هیچ شخص یا نهاد خاص دیگری.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال و به طور دقیق‌تر، یک رمزارز بسیار محبوب و شناخته شده است که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین دارای بزرگ‌ترین اندازه بازار در میان ارزهای دیجیتال موجود در جهان است. افراد به دو شکل می‌توانند بیت‌کوین داشته باشند؛ یا باید به استخراج (Mine) بیت کوین بپردازند و یا باید آن را (از کسانی که پیش‌تر به استخراج بیت کوین یا خرید آن پرداخته‌اند) خریداری کنند. در حال حاضر، صرافی‌های معروف و شناخته شده‌ای در نقاط گوناگون جهان از مبادلات بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. البته، اساسا امکان معامله فرد به فرد بیت کوین وجود دارد و اگر فرد خود شخصی که تمایل به انجام معامله دارد را می‌شناسد، نیازی به صرافی نیز ندارد.

تراکنش بیت کوین چیست؟

هنگامی که فردی بیت کوین را به جای دیگری (کیف پول یا صرافی) ارسال می‌کند، به این عملیات «تراکنش» (Transaction) گفته می‌شود. تراکنش‌هایی که با کارت‌های اعتباری در فروشگاه‌ها یا به صورت آنلاین انجام می‌شود، توسط بانک‌ها، پایانه فروش (Point of Sale | PoS) و رسیدهای فیزیکی مستند می‌شوند. در تراکنش بیت کوین نیز مستندسازی انجام می‌شود، اما روش آن با آنچه بیان شد متفاوت است. برای تراکنش بیت کوین، استخراج‌کنندگان بیت کوین اطلاعات تراکنش را در بلوک‌ها ثبت و آن بلوک را به شبکه بلاک چین اضافه می‌کنند.

استخراج بیت کوین چیست ؟

استخراج بیت کوین به استفاده از دستگاه‌هایی با توان محاسباتی بالا برای حل مسائل ریاضی پیچیده‌ای گفته می‌شود که پاداش حل آن‌ها دریافت بیت کوین است. این روزها کمتر کسی وجود دارد که اصطلاح استخراج بیت کوین را نشنیده باشد. اما استخراج بیت کوین چیست ؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا نگاهی به روش تولید پول کاغذی انداخته می‌شود که برای افراد ملموس‌تر است. پول کاغذی که نهاد مسئول آن بانک مرکزی کشورها است توسط دستگاه‌های چاپ اسکناس و با دستور نهادهای ذیربط چاپ می‌شود. چنانکه پیش‌تر بیان شد، بیت کوین یک پول الکترونیکی است، هیچ نهاد واسطی ندارد و تک تک استخراج‌کنندگان در شبکه در وجود، امنیت و نظارت بر آن نقش دارند. استخراج یا در واقع تولید بیت کوین توسط نرم‌افزارهای خاص نصب شده روی سخت‌افزارهای محاسباتی استخراج بیت کوین انجام می‌شود که توسط افراد استخراج‌کننده بیت‌کوین نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

استخراج بیت کوین به فرایند ساخت بیت کوین جدید با حل مسائل محاسباتی گفته می‌شود. استخراج بیت کوین به وسیله کامپیوترهایی با توان محاسباتی بسیار بالا برای حل مسائل کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسائل آنچنان پیچیده هستند که امکان حل آن‌ها به وسیله انسان و به صورت دستی وجود ندارد. این مسائل آنچنان پیچیده هستند که حتی کامپیوترهای بسیار قدرتمند نیز باید زمان قابل توجهی را به حل آن‌ها اختصاص بدهند.

استخراج بیت کوین دو دلیل یا به عبارتی هدف و مزیت اصلی دارد. اول آنکه هنگامی که کامپیوترها این مسائل ریاضی پیچیده را در شبکه بیت کوین حل می‌کنند، بیت کوین‌های جدیدی تولید می‌کنند (این کار بی‌شباهت به عملیات استخراج طلا از معادن طلا نیست). دومین مورد آن است که با حل کردن مسائل محاسباتی ریاضی، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین شبکه پرداخت بیت کوین را با اعتبارسنجی اطلاعات تراکنش‌های آن قابل اعتماد و امن می‌کنند.

هنگامی که استخراج کنندگان بیت کوین یک بلوک تراکنش جدید را به بلاک چین اضافه می‌کنند، بخشی از کار آن‌ها حصول اطمینان از آن است که آن تراکنش‌ها درست هستند. به طور کلی، استخراج‌کنندگان بیت کوین از این اطمینان حاصل می‌کنند که یک تراکنش تکرار نشود؛ یعنی یک تراکنش دروغین با پولی که وجود ندارد از روی تراکنش واقعی که پیش‌تر انجام شده تکرار نشود. به این جنس از تکرار دروغین «دو بار خرج کردن» (Double-Spending) می‌گویند.

پاداش استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج‌کنندگان بیت کوین به دو شکل پاداش دریافت می‌کنند:

  • تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین
  • حل مسائل محاسباتی

روزانه بالغ بر ۳۰۰۰۰۰ خرید و فروش در شبکه بیت کوین انجام می‌شود. تایید هر یک از این تراکنش‌ها ممکن است نیاز به کار زیادی توسط استخراج‌کنندگان (در واقع، دستگاه محاسباتی که کار استخراج را انجام می‌دهد) داشته باشد. به عنوان پاداشی برای این کار و به منظور جبران هزینه محاسباتی که فرد انجام داده است (شامل هزینه برقی که طی پردازش تراکنش توسط دستگاه مصرف شده)، به استخراج‌کنندگان در هنگام افزودن یک بلوک جدید از تراکنش به بلاک چین پاداش داده می‌شود که به آن کارمزد تراکنش (Transaction Fee) گفته می‌شود. با پایان یافتن استخراج بیت کوین در سال ۲۱۴۰، ماینرها همچنان با پردازش تراکنش‌های بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند. وجود این پاداش‌ها موجب می‌شود که استخراج‌کنندگان انگیزه لازم برای ماندن در شبکه و حفظ آن را داشته باشند.

 

راه دیگر کسب درآمد از طریق استخراج بیت کوین دریافت پاداش به ازای حل مسائل محاسباتی ریاضیاتی و در واقع، به ازای هر بلوک استخراج شده بیت‌کوین است. به ازای استخراج هر بلوک بیت کوین به استخراج‌کننده پاداشی داده می‌شود که به آن «پاداش بلوک» (Block Reward) گفته می‌شود. این پاداش در گذر زمان و طی رویدادی که به آن «نصف کردن» (Halving | هاوینگ) گفته می‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

قبل از این که بخواهیم در رابطه با انت ماینر (Antminer) صحبت کنیم، لازم است ابتدا با اسیک‌ها آشنا شوید؛ اسیک به معنای مدارهای مجتمع با کاربرد خاص هستند و که کاربرد آنها استخراج رمز ارزها است  Antminer ها نوعی از اسیک‌ها هستند که توسط شرکت بیت مین (Bitmain) ارائه می‌شوند و شامل مدل‌های مختلفی هستند که در این مقاله به معرفی برخی از محبوب‌ترین آنها می‌پردازیم.

بیت مین چیست؟

شرکت چینی Bitmain در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و بیشتر فعالیتش در زمینه ارزهای دیجیتال است. اکثر محبوبیت آن به دلیل دستگاه‌های ایسیک انت ماینر است؛ البته محصولات تنها دستگاه‌های ماینینگ نیست؛ بلکه این شرکت سرورها، تراشه‌ها و همچنین خدماتی مانند راهکارهای پردازش ابری در حوزه هوش مصنوعی و بلاک چین نیز ارائه می‌کند.

دفتر اصلی بیت مین (Bitmain) در پکن است؛ اما در حال حاضر فعالیت خود را در هنگ کنگ، آمریکا و سنگاپور نیز گسترش داده است. بیت مین در سال ۲۰۱۹ ارزشی حدود ۱۵ میلیارد دلار داشت که به عنوان یک شرکت کریپتویی رقم قابل توجهی است. نکته جالب توجه این است که Bitmain تقریبا ۷۵ درصد دستگاه‌های ماینر ایسیک را تولید می‌کند و سالانه میلیون‌ها عدد از دستگاه‌های انت ماینر خود به فروش می‌رساند.

البته بیت مین استخر و فارم‌های استخراج بزرگ و معروفی نیز دارد؛ اما بیش از ۸۵ درصد از درآمد این شرکت حاصل از فروش دستگاه‌ها و تجهیزات ماینینگ آن است.

الگوریتم‌های پشتیبانی شده توسط انت ماینر

قبل از این که به معرفی الگوریتم‌ها بپردازیم، ابتدا در رابطه با این که این الگوریتم‌ها چه هستند و چرا دانستن آنها لازم است، توضیح مختصری ارائه می‌کنیم.

هر  ارز دیجیتالی روی یک بستر بلاک چینی فعالیت می‌کند که بعضا ساز و کار این بلاک چین‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ به این معنی که برای استخراج آن ارز رمزنگاری شده لازم است طبق یک اصول و یک سری الگوریتم‌ها عمل کرد. به عنوان مثال الگوریتم شبکه بیت کوین با الگوریتم شبکه اتریوم متفاوت است. بنابراین برای استخراج رمز ارز مد نظرتان، حتما باید از الگوریتم شبکه آن ارز مطلع باشید و دستگاهی را انتخاب کنید که از آن الگوریتم پشتیبانی کند.

الگوریتم SHA256

معروف‌ترین الگوریتم حال حاضر دنیای ارزهای دیجیتال است که بر مبنای گواه اثبات کار (POW) کار می‌کند. اولین دستگاه‌های ماینینگ برای این الگوریتم طراحی شد.

از جمله ارزهایی که بر مبنای این الگوریتم فعالیت می‌کنند، می‌توان بیت کوین، بیت کوین کش، بیت توکن SV، دیجی بایت و غیره را نام برد. دستگاه‌های Antminer S15 ، Antminer S11 ، Antminer S9  و Antminer S17 از این الگوریتم پشتیبانی می‌کنند؛ به این معنی که با خریداری این دستگاه‌ها، می‌توانید کوین‌های نامبرده شده را استخراج کنید.

    

مشخصات فنی دستگاه Bitmain Antminer S19 Pro

تولید کننده:
Bitmain
مدل:
Antminer S۱۹k Pro ۱۳۶Th
قدرت پردازش:
۱۳۶ تراهش بر ثانیه
تاریخ عرضه:
آپریل ۲۰۲۳
الگوریتم استخراج:
SHA-۲۵۶
ابعاد:
۱۹۵ * ۲۹۰ * ۳۷۰ میلی متر
وزن:
۱۳۲۰۰ گرم
تعداد هشبرد:
۳ عدد
سطح صدا:
۷۵ Db 
تعداد فن:
۴ عدد
توان مصرفی:
۳۲۶۴ وات(۱۵ آمپر)
دمای محیط:
۵-۴۵ درجه سانتی گراد
رطوبت محیط:
۵-۹۵ %

بهترین سیستم های تهویه و خنک کننده ساخت شرکت بیت مین به سفارش شرکت نبض

مشخصات فنی

دستگاه های ماینر مانند تمامی دستگاه های الکترونیکی یک عمر مفید دارند. شرایط استفاده و محیط نگهداری ماینر در عمر مفید آن بسیار مهم است. طبق گفته شرکت Bitmain بهترین دما برای دستگاه S19k pro با قدرت پردازش 110 تراهش بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد و بهترین رطوبت برای آن بین 5 الی 95 درصد است.در این شرایط و عدم وجود گرد و خاک و عوامل مخرب دیگر عمر مفید این دستگاه بین 2 الی 4 سال در بیشترین سود دهی است و بعد از آن ممکن است به مرور سود کمتری را داشته باشد.مصرف برق این ماینر 3250 وات، ولتاژ ورودی 12 ولت و نحوه اتصال آن ها به شبکه اینترنت است.مهم ترین اجزای تشکیل دهنده این ماینر 4 عدد فن، پاور و 3عدد هش برد است.

سودآوری

برای محاسبه سود ماینر ابتدا باید با مفاهیم مهمی چون سختی شبکه ، ارزش ارز مورد نظر و در نهایت قدرت پردازش دستگاه ماینر آشنا شویم.

سختی شبکه

بیت کوین برای استخراج کننده‌ها پاداشی در نظر میگیرد که در حال حاضر این پاداش در هر 10 دقیقه 6.25 بیت کوین است که زمان در نظر گرفته شده از سمت بیت کوین برای بازکردن یک بلوک (مجموعه معادلات امن کننده شبکه) است.اگر ماینرها بتوانند این بلوک را زودتر از 10 دقیقه باز کنند در شبکه اختلال ایجاد می‌شود در نتیجه شبکه به‌طور خودکار نسبت به قدرت پردازش موجود، سختی پیدا کردن پاسخ معادلات را کم و زیاد می‌کند تا ماینرها بتوانند به‌طور میانگین در ده دقیقه به جواب برسند، نه بیشتر نه کمتر.در واقع مجموع هش ریت تمامی ماینرهایی که بطور همزمان مشغول ماینینگ هستند عددی را به وجود میآورد که مولفه سختی شبکه است.

قدرت پردازش دستگاه ماینر

در ابتدا برای استخراج رمز ارز به یک دستگاه کامپیوتر قدرتمند نیاز بود ولی به مرور زمان و با افزایش سختی شبکه دیگر اقدام به استخراج نیاز به دستگاه های پیچیده ای دارد به نام ماینر. دستگاه های زیادی با قدرت های پردازش متفاوت در حال حاضر در بازار موجود هستند که هرچه دستگاه قدرتمند تر باشد و در اصطلاح هش ریت بالاتری داشته باشد سود دهی بیشتری دارد.در مورد دستگاهای رایج بازار اصطلاح غلطی به عنوان عمر دستگاه وجود دارد که این عمر منظور عمر فیزیکی دستگاه نیست بلکه سرعت پیشرفت بازار تولید دستگاه ها است. که به طور تقریبی هر 3 سال، دستگاه های جدیدتر بازار، دستگاهای قدیمی تر را کنار میزنند و با توجه به قدرت پردازش بالاتر و مصرف کمتر برق باعث کم ارزش شدن خروجی دستگاه ها می‌شوند که قیمت برق در بازه 3 سال را به یک بازه 5 الی 6 ساله افزایش می‌دهد.

هزینه برق

با توجه به مصرف بالای برق دستگاه‌های ماینر باید نرخ قیمت برق به منظور محاسبه سودآوری را در نظر داشته باشید. قیمت برق در ایران در مناطق گرمسیری و سردسیری متفاوت است. برای شروع استخراج بیت کوین باید از قبل تعرفه قیمت منطقه را محاسبه و پیش‌بینی کنید.برای محاسبه مصرف برق ماهیانه میبایست هزینه برق مورد استفاده در منطقه خود را که برحسب هر کیلو وات ساعت محاسبه می‌شود را ابتدا در میزان مصرف برق دستگاه و سپس درعددهای 30 و 24 ضرب کرد. برای محاسبه هزینه برق مصرفی در یک ماه ماینر S19k pro میبایست عدد 2,340 را در هزینه برق مورد استفاده ضرب کنید.

الگوریتم

در ابتدا میتوانستیم رمزارزها را با کامپیوترهای خانگی هم استخراج کنیم. اما به مرور زمان و با توجه به اشتیاق و افزایش حجم تجارت در این بازار دیگر کامپیوترهای خانگی و کارت‌های گرافیک سودآورنبود. استخراج ‌کننده‌ها به دستگاه ‌هایی نیاز پیدا کردند که در زمان کمترسکه‌های بیشتری را استخراج کنند. این ‌گونه بود که دستگاه های ماینر یا ASIC پا به عرصه وجود گذاشت.عملیات استخراج بیت کوین در واقع با هش یا حل معادلات ریاضی پیچیده انجام می‌شود. ماینرها با ثبت تمامی معاملات موجود در شبکه باعث افزایش امنیت آن می شوند و در نتیجه شبکه بیت کوین به ماینرها پاداشی از جنس بیت کوین می‌دهد.سختی شبکه بیت کوین به مرور زمان و با محبوبیت صنعت استخراج به شدت بالا رفت تا جایی که ماینر ها به تنهایی حتی نمی توانستند سود دهی مناسبی داشته باشند، در نتیجه استخرهایی ایجاد شد که ماینرها میزان هش ریت را با یکدیگربه اشتراک گذاشتند و بعد از دریافت پاداش از شبکه آن را با یکدیگر تقسیم کردند.

کوین های قابل استخراج

بر اساس گزارش وبسایت The Block Research، استخراج‌کنندگان بیت کوین در سال 2021 بیش از 15 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. بر اساس گزارش چشم انداز دارایی‌های دیجیتال که در سال 2022 توسط وبسایت The Block Research منتشر شد، آمارها نشان از افزایش 206 درصدی درآمد ماینینگ بیتکوین در 2021 نسبت به سال گذشته‌ی میلادی دارد. لازم به ذکر است که این برآورد براین فرض قرار گرفته است که شرکت‌های استخراج ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه برق و سایر منابع، انباشته خود را به فروش می‌رسانند. اما برخی از ماینرها سکه‌های استخراج شده خود را نگه می‌دارند.

مهمترین کوینی که توسط این این ماینر قابل استخراج است ، بیت کوین است که شما با قراردادهای شرکت نبض می توانید از سود آوری خوبی بهرمند شوید .