بلاگ نبض

بلاگ > معرفی کامل ارز بيت کوين کش و مزايای باورنکردنی سرمايه گذاری روی اين ارز

معرفی کامل ارز بيت کوين کش و مزايای باورنکردنی سرمايه گذاری روی اين ارز

تاریخ پست: 2023/06/17
تاریخ بروزرسانی: 2023/06/17




بیت کوین کش یک ارز دیجیتال است که در آگوست ۲۰۱۷ و از طریق یک فورک در بیت کوین ایجاد شده است. بیت کوین کش با افزایش اندازه بلاک‌ها ، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر و بهبود مقیاس پذیری را فراهم کرد. بیت کوین کش و بیت کوین علی رغم اختلافات فلسفی خود، چندین شباهت فنی با یکدیگر دارند. آنها از سازوكار اجماع یکسانی استفاده می‌كنند و عرضه هردو ۲۱ میلیون است. برای دانستن این که بیت کوین کش چیست و چه نوع رمز ارزی است، ابتدا شما باید بدانید بیت کوین چیست و چگونه بیتکوین کش پس از آن شکل گرفت. پس ابتدا به توضیح مختصری در مورد بیت کوین می‌پردازیم.

همانطور که می‌دانید، بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین برترین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار است و همچنین بیشترین قیمت را نسبت به دیگر کوین‌های بازار دارد؛ اما این عوامل دلیلی نیست که بیت کوین از لحاظ عملکرد نیز بهترین ارز دیجیتال باشد.

تاریخچه بیت کوین و آغاز بیت کوین کش

با محبوبیت بیشتر بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷، این کوین با مشکلاتی روبرو بود که همچنان ادامه دارند. یکی از مشکلاتی که بیت کوین دارد، مقیاس پذیری آن است. مسئله دوم اندازه بلاک‌های تراکنش بیت کوین است که تنها ۱ مگابایت بودند. کم حجم بودن اندازه بلاک‌های بلاک چین بیت کوین باعث می‌شد که تراکنش‌ها دیرتر تایید شوند و فرایند آنها با تاخیر انجام شود.

هر چه بیت کوین محبوب‌تر و همه گیرتر شد و استفاده از بلاک چین بیت کوین بیشتر شد، شبکه آن کندتر می‌شد. کاربران با انتخاب کارمزد بیشتر، سعی در سرعت انتقال کوین خود داشتند؛ اما این روش برای پرداخت‌هایی با مقدار کم خیلی جوابگو نبود و فرد باید سه الی چهار روز جهت تایید تراکنش خود صبر می‌کرد.

افزایش کارمزد در شبکه بیت کوین باعث شد که زمزمه‌هایی برای تغییر اندازه بلاک و ایجاد فورک سخت یا هارد فورک شنیده شود. در اواسط سال ۲۰۱۷ گروهی از توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که اندازه بلاک‌های بیت کوین را تغییر دهند و به همین منظور، کد برنامه نویسی جدیدی را آماده کردند. این تغییر به صورت یک هارد فورک در ۱ آگوست ۲۰۱۷ انجام شد. پس از آن بلاک چین و ارز بیت کوین به دو قسمت تقسیم شد. جامعه بیت کوین به دنبال دستیابی به راهکاری بودند تا بتوانند مشکلات موجود در بیت کوین را حل کنند و بیت کوین را کارآمدتر کنند، که ویژگی‌های Bitcoin Unlimited و سگویت را معرفی کردند.

Bitcoin Unlimited محدودیت اندازه بلاک‌ها را بر می‌دارد. بسیاری از ماینرها معتقد بودند که با وجود این راهکار و حذف محدودیت اندازه بلاک‌ها، نه تنها از انباشته شدن بلاک‌ها جلوگیری خواهند کرد، بلکه کارمزد کلی ماینر را برای هر بلاک افزایش خواهند داد. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان مخالف این پروپوزال بودند و معتقد بودند که پیاده سازی این راهکار، منجر به خارج شدن ماینرهای کوچک از گردونه رقابت خواهد شد و در نتیجه، این قضیه می‌تواند باعث متمرکزسازی کل شبکه شود.

راهکار سگویت (SegWit) شامل ذخیره سازی بعضی از اطلاعات در فایل‌های جداگانه خارج از بلاک چین است. توسعه دهندگان مدعی‌اند که این راهکار می‌تواند فضای ذخیره سازی بسیار زیادی را فراهم کند و در نتیجه بلاک‌ها می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را در خود جای دهند و زمان تایید تراکنش‌ها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. اما بسیاری از کاربران هنگامی که این راهکار را با Bitcoin Unlimited مقایسه می‌کنند، آن را صرفا راه حل موقت و پیچیده‌تری می‌دانند.

 

در نتیجه، پروتکل دیگری به اسم SegWit2x توسعه یافت. عرضه این پروتکل به معنای ذخیره سازی بعضی از اطلاعات در خارج از زنجیره و همچنین افزایش حجم بلاک‌ها به ۲ مگابایت بود. این پروتکل در تاریخ یکم آگوست ۲۰۱۷ و پس از رای مثبت دادن ۹۵ درصد ماینرها به آن، پیاده سازی شد. با این حال، شبکه سریعا شاهد افزایش حجم بلاک‌ها نبود؛ برای بسیاری از کاربران، اجرای این پروتکل به معنای به تعویق افتادن مشکل به جای حل کردن آن بود.

برخی از اعضای جامعه بیت کوین از جمله Roger Ver احساس کردند که پذیرش طرح BPI ۹۱ (معروف به سگویت) بدون افزایش محدودیت اندازه بلاک، مقابله با مشکل مقیاس پذیری بیت کوین را به تاخیر انداخته است و این موضوع فقط برای افرادی که می‌خواهند روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، خوشایند خواهد بود؛ نه افرادی که می‌خواهد از آن به عنوان یک ارز در مبادلات خود استفاده کنند. این اعضای جامعه از به کار بردن این راهکار در شبکه بیت کوین خودداری کردند.

در نهایت گروهی از فعالان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، توسعه دهندگان و ماینرها در جامعه بیت کوین از طرح سگویت برای بهبود شبکه بیت کوین ناراضی بودند و همین امر زمینه را برای فشارهای بیشتر جهت افزایش اندازه بلاک و ایجاد هارد فورک فراهم کرد. برای آپدیت نرم افزار شبکه بیت کوین تنها روش استفاده از سافت فورک و هارد فورک است و این گونه شد که هارد فورک بیتکوین کش در ۱ آگوست انجام شد.

با این هاردفورک، توسعه دهندگان بلاک چینی قوانین جدیدی ایجاد کردند و تمام افرادی که بیت کوین داشتند به همان میزان بیتکوین کش دریافت کردند. اندازه بلاک‌ها برای بیتکوین کش تا ۸ مگابایت افزایش یافت.

 

طرح پیشنهادی، شامل افزایش توان پردازش تراکنش‌ها در شبکه، از طریق افزایش سایز بلاک تا ۸ مگابایت بود. اولین پیاده سازی پروتکل بیتکوین کش به نام Bitcoin ABC در کنفرانسی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ ارائه شد و در ماه ژوئیه نام بیتکوین کش توسط استخر ماینینگ ViaBTC پیشنهاد شد. در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ اعلام شد که بیتکوین کش (BCH) با استفاده از یک هارد فورک اجرایی خواهد شد.

به محض اجرای بیتکوین کش، تاریخچه تمام تراکنش‌های بیت کوین اصلی حفظ شد؛ اما تمام تراکنش‌های بعدی بیتکوین کش با پروتکل جدید ثبت شدند. بلاک شماره ۴۷۸۵۵۸ آخرین بلاک مشترک این دو ارز بود و در نتیجه اولین بلاک بیتکوین کش ۴۷۸۵۵۹ بود.

بیت کوین کش چیست ؟

Bitcoin Cash یک پول الکترونیکی همتا به همتا است که هدف آن تبدیل شدن به پول جهانی با امکاناتی مثل پرداخت سریع، کارمزدهای کم، حریم خصوصی و ظرفیت تراکنش‌های بالا است. به همان روشی که پول فیزیکی مانند اسکناس دلار مستقیماً به شخص پرداخت شده تحویل داده می‌شود ، پرداخت‌های بیت کوین کش نیز مستقیماً از یک شخص به شخص دیگر ارسال می‌شود.

بیت کوین کش یک رمز ارز غیرمتمرکز است و برای استفاده از آن و تایید تراکنش های آن نیازی به شخص ثالث یا هیچ بانکی وجود ندارد. در واقع همان ساز و کار بیت کوین برای بیت کوین کش نیز قابل اجراست. برخلاف پول‌های سنتی فیات، بیت کوین کش به واسطه های پولی مانند بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت وابسته نیست. و به همین علت تراکنش‌های آن توسط دولت‌ها یا سایر شرکت‌های متمرکز سانسور نمی‌شود. و به همین ترتیب، وجوه آن قابل ضبط یا مسدود شدن نیستند.

مزایا و معایب بیت کوین کش نسبت به بیت کوین

بیت کوین کش در نتیجه یک هارد فورک از بیت کوین ایجاد شد. این بدان معناست که بیت کوین کش همانند بیت کوین یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز است که هیچ سازمانی آن را کنترل نمی‌کند و به شخص ثالث نیازی ندارد. اما اگرچه شباهت هایی وجود دارد ، اما تفاوت‌های اساسی نیز بین این دو رمز ارز وجود دارد.

سایز بلاک

یکی از مشکلات محبوب ‌ترین رمز ارز بازار این بود که، پردازش تراکنش‌ها در آن با سرعت کمی انجام می‌شود. این نتیجه محدودیت یک مگابایتی برای اندازه هر بلاک بود. پروتکل SegWit2x در نظر داشت محدودیت اندازه بلاک را به ۲ مگابایت افزایش دهد. در مقایسه با آن، بیت کوین کش SegWit ندارد و در ابتدا محدودیت اندازه بلوک ۸ مگابایت در سال ۲۰۱۷ داشت، که به آن امکان می‌دهد تراکنش‌ها را خیلی سریعتر پردازش کند. که این محدودیت هم در سال ۲۰۱۸ به ۳۲ مگابایت افزایش یافت.

کارمزد تراکنش

Bitcoin Cash کارمزد تراکنش ارزان تری دارد (حدود ۰.۲ دلار در هر تراکنش) ، بنابراین انجام تراکنش‌ها در BCH باعث صرفه جویی در هزینه شما نسبت به استفاده از BTC می‌شود.

سرعت تراکنش

BCH در سرعت انجام تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر از بیت کوین است. بنابراین ، برای تأیید هر تراکنش مانند بیت کوین لازم نیست ۱۰ دقیقه صبر کنید. البته حجم نقل و انتقالات بیت کوین کش به اندازه بیت کوین نیست و مشخص نیست که اگر بیت کوین کش چنین حجم بالایی داشته باشه می تواند باز هم سرعت بالایی در تایید تراکنش داشته باشه یا خیر.

الگوریتم

بیت کوین کش دارای الگوریتم هش متفاوتی با بیت کوین است. این بدان معنی است که ارتباط بین دو بلاک چین دیگر امکان پذیر نیست.

محبوبیت

بیت کوین کش به اندازه بیت کوین اعتماد سرمایه گذار را ندارد. همچنین، میزان پذیرش و نفوذ آن در بازار بسیار کمتر از بیت کوین است. این ارتباط زیادی با این واقعیت دارد که این توکن بسیار جدیدتر از بیت کوین است.

تعداد ماینرها

استخراج بیت کوین کش نسبتاً مانند استخراج بیت کوین است. این بدان معناست که شخصی که استخراج بیت کوین کش را انجام می‌دهد سود بسیار کمتری نسبت به شخصی که بیت کوین را با همان تجهیزات استخراج می‌کند، کسب می کند. به همین دلیل ، بیت کوین ماینرهای زیادی دارد و شبکه‌ای کاملا غیرمتمرکز است. اما بیتکوین کش چون ماینرهای زیادی ندارد، شبکه متمرکزتری دارد و معمولا خبرهایی از این قبیل شنیده می‌شود که ممکن است حمله ۵۱ درصد در شبکه آن رخ دهد.

نقاط اشتراک آن با بیت کوین

بیت کوین کش ساختار مشابهی با بیت کوین دارد. فهرست نقاط اشتراک آن دو به شرح زیر است:

  • هر دو مبتنی بر بلاک چین

  • شبکه پرداخت همتا به همتا و غیر متمرکز

  • مورد پذیرش در صرافی های اصلی

  • محدودیت در تعداد، همان طور که تنها 21 میلیون واحد بیت کوین وجود دارد، بیت کوین کش نیز محدود به 21 میلیون واحد است.

  •  

تفاوت بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین (BTC) در چیست؟

یک تفاوت مشهود این رو رمز ارز، قیمت آن‌ها است. با وجود آن که بیت کوین کش محدودیت‌های بیت کوین را بطرف کرده و مزایایی نسبت به آن دارد، باز هم ارزان‌تر از بیت کوین است. دلیل این مسئله می‌تواند در هزینه‌ها و کارمزدهای بالای تراکنش در بیت کوین باشد. در واقع کارمزدهای بالا باعث می‌شود کاربران ترجیح دهند بیت کوین خود را نگهداری کنند. در نتیجه عرضه کم شده و قیمت آن افزایش می‌یابد. گران‌تر بودن بیت کوین می‌تواند یک دلیل اجتماعی نیز داشته باشد. آن دلیل این است که، ارزش بیت کوین بسیار بیشتر از بیت کوین کش است و همین باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود. سایر تفاوت‌های این دو ارز الکترونیکی عبارتند از:

 

  • حجم هر بلوک بیت کوین 1 مگابایت است و در BCH در ابتدا 8 مگ و سپس در سال 2018 به 32 مگابایت ارتقا یافت. بزرگی سایز بلوک بیت کوین کش منجر به انتقال سریع‌تر و کاهش هزینه‌های تراکنش‌ها می‌شود.

  • کارمزد BCH در ازای هر تراکنش 0.20 دلار است که بسیار کمتر از کارمزد تراکنش در بیت کوین می‌باشد.

  • سرعت تایید تراکنش‌ها در بیت کوین حدود 10 دقیقه و در BCH زیر 1 دقیقه است.

  • BCH سگویت را اجرا نخواهد کرد.
    سگویت (SegWit) چیست؟ یک تکنولوژی جهت صرفه جویی در فضا، برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در بلوک‌های بیت کوین می‌باشد. از طریق سگویت کلیه اطلاعات مربوط به امضای معامله حذ می‌شوند.

  • این ارز از امضای تراکنش متفاوتی برای تایید تراکنش استفاده می‌کند.

  • این رمزارز از الگوریتم جدیدی برای تغییر تعداد ماینرها در عملکرد زنجیره طبیعی استفاده می‌کند که ثبات بیشتری به این ارز می‌بخشد.

  • استخرهای استخراج زیادی برای بیت کوین ایجاد شده است اما هیچ کس قادر به ترکیب بیشتر از ۵۱ درصد از آنها با یکدیگر نیست. این در حالی است که بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین بسیار متمرکز عمل می‌کند و در حال حاضر تعداد استخرهای استخراج در دنیا تنها سه عدد است که بیش از ۵۱ درصد از عملکرد آن‌ها با یکدیگر ترکیب شده است.

  • در بیت کوین کش نسبت به بیت کوین تعداد معاملات بیشتری در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود (به دلیل اندازه بزرگتر بلاک در بیت‌کوین کش).

  • کارمزد بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر است.

مزایای بیت کوین کش

بزرگترین مزیت بیت کوین کش به بیت کوین، همین ویژگی بزرگ بودن بلاکش است. این ویژگی منجر به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها شده و حتی در تایم شلوغی معاملات نیز هزینه تراکنش‌ها زیاد نخواهد شد. در واقع BCH معاملات را سریع‌تر از شبکه بیت کوین پردازش می‌کند. به این معنی که زمانت انتظار کوتاه و هزینه پردازش معامله کمتر است. در صورتی که در شبکه بیت کوین، هنگامی که شبکه شلوغ می‌شود، بلوک پر شده و تراکنش‌ها باید در صف منتظر باشند. همین امر کار انتقال را آهسته ساخته و هزینه افزایش می‌یابد.

در یک جمله، BCH سریع‌تر و ارزان‌تر از BTC است. بیت کوین بزرگترین کلاهک بازار کریپتو است. بیت کوین به لحاظ نقدینگی و قابلیت استفاده در دنیای واقعی، به انشعاب خود یعنی بیت کوین کش برتری دارد.

بازده بیت کوین کش

همانطور که جلوتر بیان کردیم، حداکثر اندازه بلاک بیت کوین ۱ مگابایت و این ارز دیجیتال ۸ مگابایت است. طبیعتاً داشتن بلاکی بزرگتر باعث می‌شود تراکنش‌ها با سرعت بیشتری تائید و پردازش شوند.

مورد پذیرش در صرافی‌های اصلی کریپتو

این ارز دیجیتال تقریباً در تمام صرافی‌های برتر کریپتوکارنسی مورد پذیرش است و این موضوع، سهولت در استفاده و راحتی خرید و فروش این کوین را نشان می‌دهد.

هزینه‌ کمتر و زمان انتقال کوتاه‌تر

این ارز دیجیتال دارای هزینه نقل و انتقالات کمی است (در حدود ۰٫۲۰ دلار به ازای هر تراکنش) و با سرعت بیشتری (به نسبت BTC) تراکنش‌ها را انجام می‌دهد و دیگر نیازی نیست مانند بیت کوین ۱۰ دقیقه برای تائید یک تراکنش صبر کنید. در نتیجه این کریپتوکارنسی قادر است تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه مدیریت کند.

اصلی‌ترین مزیت بیت‌کوین کش بزرگ‌تر بودن سایز بلاک تا میزان ۸ مگابایت (MB) و سرعت بالاتر در انجام تراکنش‌ها است. سایر مزیت‌های بیت‌کوین کش عبارتند از:

  • هزینه تراکنش‌ها کم و و زمان انتقال کوتاه‌تر است.

  • غیرمتمرکز است و به بانک یا سایر نهادهای دولتی وابسته نیست.

  • به دلیل استفاده از رمزگذاری در انجام تراکنش‌‌ها، دارای ساختاری امن است.

  • در اغلب صرافی‌های برتر کریپتوکارنسی مورد پذیرش است.

هدف اصلی بیت کوین کش چیست؟

اصلی‌ترین هدف بیتکوین کش این است که به عنوان یک سیستم پرداختی روزانه مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارت ساده‌تر، افراد بتوانند به راحتی دارایی‌های دیجیتالی خود را مانند بیت کوین اما با سرعت بالاتر و هزینه کمتر ارسال و دریافت کنند.

بیت کوین کش چگونه کار می‌کند؟

بیتکوین کش بلاکچین مخصوص خود را دارد و امنیت آن از طریق الگوریتم اثبات کار یا همان استخراج تضمین می‌شود. زمان موردنیاز برای محاسبه و ایجاد بلاک جدید در این شبکه، به سختی استخراج بستگی دارد. با افزایش توان محاسباتی ماینرها، سختی استخراج نیز افزایش پیدا خواهد کرد تا زمان ایجاد یک بلاک ثابت نگه داشته شود.

در ابتدا بلاک‌های جدید در بیتکوین کش هر ۱۰ دقیقه استخراج می‌شد. اما توسعه دهندگان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد انگیزه بیشتر در ماینرها باید این روند را تغییر دهند. به همین دلیل از الگوریتم تنظیم سختی اضطراری (EDA) برای کاهش سختی استخراج استفاده کردند. به این صورت که اگر زمان استخراج ۶ بلاک بیشتر از ۱۲ ساعت شود، الگوریتم موردنظر سختی استخراج را تا ۲۰٪ کاهش می‌دهد.

اما تنظیمات EDA در سختی استخراج اختلالاتی ایجاد کرد و باعث شد بلاکچین بیتکوین کش هزاران بلاک جلوتر از بیت کوین حرکت کند. توسعه‌دهندگان بیتکوین کش برای رفع این اختلال تصمیم گرفتند در الگوریتم EDA تغییراتی ایجاد کنند. نتیجه این تغییرات به این صورت بود که الگوریتم پس از هر بلاک سختی استخراج را تنظیم می‌کرد.

پیش بینی آینده بیت کوین کش

بیت کوین کش مثل بیت کوین مورد پذیرش عموم واقع نشده اما با این وجود جزء 10 ارز برتر بازار است. یک بار در 2018 قیمت آن رشد چشمگیری داشت. برخی تحلیلگران بازار ارز دیجیتال معتقدند بار دیگر جهش قیمت خواهد داشت. راجر ور ادعا می‌کند، ارزش BCH تا 12 ماه آینده 2 برابر خواهد شد.

آیا BCH برای سرمایه‌‎گذاری بلند مدت مناسب است؟ بیشتر پیش بینی‌های قیمت بیت کوین کش تا سال 2025، بیشتر امیدوار کننده و وسوسه انگیز می‌باشد. با این حال اگر توسعه دهندگان بیت کوین بتوانند این پروژه را گسترش داده و بهبود بخشند رشد بیشتر از حد ممکن ارزش برای این ارز وجود خواهد داشت.

صحبت نهایی

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟ اختلاف نظر میان توسعه‌دهندگان بیت کوین منجر به ایجاد بیت‌کوین کش شد. در واقع بیت‌کوین کش انشعابی از بیت کوین است. این ارز دیجیتال مدت زمان کوتاهی پس از عرضه اولیه به جایگاه مناسبی میان جدول ارزهای دیجیتالی دست پیدا کرد. این موضوع نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال می‌تواند یک فرصت خوب باشد.