بلاگ نبض

بلاگ > استخراج ارز های دیجیتال یا هولد ارزهای دیجیتال

استخراج ارز های دیجیتال یا هولد ارزهای دیجیتال

تاریخ پست: 2023/12/04
تاریخ بروزرسانی: 2024/01/08




مقدمه

عده زیادی تحت تاثیر اخبار رشد چند برابری قیمت برخی ارزهای دیجیتال و میلیاردر شدن عده‌ای با سرمایه گذاری در رمز ارزها وارد این فضا می‌شوند، در حالی که توجهی به آن سوی ماجرا ندارند؛ افراد متعددی هم طی سال‌های اخیر در این بازار متحمل ضررهای مالی شده‌اند. کسب درآمدهای بالا از مارکت رمز ارزها امکان‌پذیر است، اما چندان راحت نیست. باید یک استراتژی درست داشته باشید و حساب شده عمل کنید. از جمله استراتژی‌های درآمدزایی از ارز دیجیتال هولد کردن و استخراج کردن است. هولد کردن و استخراج با وجود داشتن یک سری شباهت، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. تا انتهای این مقاله فرق هولد و استخراج را کاملا درک خواهید کرد و قطعا به این نتیجه مهم دست پیدا می کنید که استخراج کردن خیلی بهتر از هولد کردن است .

از یک نگاه کلی، دو روش برای درآمدزایی از رمز ارزها وجود دارد؛ عده‌ای با ترید (خرید و فروش) اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند. مخصوصا با در نظر گرفتن معاملات آتی (فیوچرز)، حتی کاهش قیمت یک ارز دیجیتال هم در صورت پیش‌بینی درست برای آن‌ها سودآور است. آن‌ها از بالا و پایین شدن قیمت‌ها نفع می‌برند. عده‌ای دیگر با هولد (خرید ارز دیجیتال و نگه داشتن آن) کسب سود می‌کنند. درآمدزایی از این روش در گرو بالا رفتن قیمت دارایی خریداری شده است. به عقیده اکثر بازاریان قدیمی و حرفه ای ارز دیجیتال و اونایی که حرفه ای تو این زمینه فعالیت می کنند و قدیمی هستند استخراج کردن ارز دیجیتال در مقایسه با زمان هولد کردن ساده آن سود بیشتری خواهد داشت .

در شرایطی که ارز دیجیتال در حال رشد هست چرا استخراج بهتر از خرید و هلد کردن است؟
( زیرا علاوه بر بالا رفتن قیمت ارز، خود ارز شما هم مقدارش بیشتر می شود و از دو جهت سود می کنید)

حتی در صورت پایین آمدن قیمت ارز شما هرروز تعداد ارز بیشتری نسبت به روز قبل دارید پس راهی بسیار ایمن تر و پر سود تر از هلد کردن هست

موقعی که قیمت افزایش پیدا میکنه درآمد استخراج هم افزایش پیدا میکنه .

یعنی کسایی که میخوان وارد بیزینس ارز دیجیتال بشن میتونن به جای خرید و هلد با همان‌ مبلغ استخراج داشته باشن‌ و بعد از یه مدت حتی تعداد کوین بیشتری نسبت به قبل داشته باشن به علاوه این که ارزش خود ارزهای دیجیتالشون هم ممکنه افزایش پیدا کنه و در واقع همزمان هم هولد و هم استخراج کرده اند.

آشنایی با استراتژی هولد ارز دیجیتال


هولد (Hold) به معنی نگه داشتن است. همانطور که از معنای این کلمه پیدا است، هولدرها به امید افزایش  قیمت یک ارز دیجیتال در آینده، اقدام به خرید و نگه داشتن آن در کیف پول خود می‌کنند. ممکن است در مقالات مختلف کلمه «هودل» (Hodl) را شنیده باشید که دقیقا به همین استراتژی اشاره دارد. موضوع از این قرار است که روزی یک کاربر در یک پست در انجمن Bitcointalk به اشتباه (غلط تایپی) کلمه Hold را Hodl نوشت. این اشتباه توجه بسیاری را جلب کرد. در ادامه عده‌ای از آن برای اشاره خاص به روش نگه داشتن طولانی مدت ارزهای دیجیتال استفاده کردند!

هولد کردن استراتژی سرمایه گذارانی است که بر اساس تحلیل متوجه شده‌اند نگه داشتن یک رمز ارز (به خاطر پتانسیل بالای آن) سود زیادی به آن‌ها خواهد داد. هولد کردن همچنین انتخاب افرادی است که زمان یا دانش کافی برای ترید و نوسان‌گیری ندارند و در عوض با مشاوره دیگران یا صرفا شنیدن یک خبر اقدام به سرمایه گذاری در یک رمز ارز می‌کنند، به امید این که قیمتش در آینده افزایش پیدا کند. مشابه چنین کاری را عده زیادی با خرید دلار یا طلا انجام می‌دهند؛ آن‌ها مقداری دلار یا طلا را با تصور زیاد شدن ارزش در آینده دور یا نزدیک نگه می‌دارند.
در کل هولد کردن در بازه زمانی کم و حتی زیاد دارای ریسک بالایی است و بهترین راه استخراج و سود آوری روزانه و بی دردسر آن به شمار می آید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

واژه استخراج یا Mining معمولا هنگام صحبت از معادن و فلزات گران‌بها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای کریپتوکارنسی، استخراج به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن در شبکه بلاکچین سکه‌های جدید به دست می‌آید. استخراج فلزات گران قیمت در خیلی موارد مشابه استخراج ارزهای دیجیتال است. کارگران معدن با سختی و صرف انرژی زیاد پس از گذراندن مدت زمانی طولانی موفق می‌شوند به این فلزات دسترسی داشته باشند.

در دنیای کریپتو نیز به همین شکل است. کاربران این بازار باید مدت زمان زیادی وقت بگذارند تا بتوانند با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی قدرتمند مقداری کوین استخراج کنند. توجه داشته باشید که این فرایند در برخی کشورها برای قانونی بودن نیاز به کسب مجوز استخراج رمزارز دارد.

اگر بخواهیم استخراج ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) را به شکل حرفه‌ای‌تر بررسی کنیم، می‌توان این گونه گفت که به فرایند ایجاد و کسب کوین‌های جدید در یک پروژه کریپتوکارنسی هنگام اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین، ماینینگ رمزارز می‌گویند. در واقع این فرایند یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد در بازار رمزارزها است. از همان ابتدا که بیت کوین به عنوان اولین رمزارز قابل استخراج در بازار معرفی شد تا کنون، روش‌های استخراج متفاوتی ارائه شده است.

وقتی صحبت از استخراج می‌شود، معانی متعددی در ذهن‌تان تداعی می‌شود؛ مثلاً ممکن است با شنیدن این جمله یاد استخراج طلا و زغال‌سنگ از زمین بیفتید.

در حقیقت استخراج رمزارز یا ارز دیجیتالی یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یک فرایند کاملاً دیجیتالی است که به‌سادگی امکان مشارکت صادقانه بین افراد غریبه را فراهم می‌کند. اگرچه استخراج گاهی اوقات ارزش اقتصادی به شکل پاداش را ایجاد می‌کند، اما در اصل برای یک هدف بزرگ‌تر و آن هم حفظ امنیت و کارآمدی یک سیستم غیرمتمرکز به کار گرفته می‌شود. اگر چنین تعاریف پیچیده‌ای شما را گیج کرده است، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا در بخش‌های مختلف ادامه مقاله توضیح می‌دهیم که استخراج رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد. همچنین در مورد موضوعات جزئی‌تر مثل منفعت‌بخشی این فعالیت اقتصادی و تأثیر آن بر روی محیط‌زیست نیز صحبت خواهیم کرد.

با وجود اینکه محور اصلی این مقاله در مورد استخراج رمزارز بیت کوین است؛ اما استخراج سایر رمزارزها نیز اصول و پایه و اساس مشابهی دارد؛ البته برخی از رمزارزها مانند کاردانانو با روش‌های متفاوتی استخراج می‌شوند. به دلیل اینکه این مقاله با تمرکز بر دلیل اهمیت استخراج به رشته تحریر در آمده است، ابتدا در مورد همین موضوع بحث می‌کنیم.

دلیل اهمیت استخراج رمزارز

اولین و مهم‌ترین کاربرد استخراج رمزارز استخراج بیت کوین است. این رمزارز در سال ۲۰۰۹ توسط فردی با نام مستعار (Satoshi Nakamoto) معرفی شد؛ البته رمزارز حتی در سال ۲۰۰۹ فناوری جدیدی نبود و تنها تفاوت بیت کوین با سایر رمزارزها این است که نخستین رمزارز غیرمتمرکز واقعی محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفتیم قبل از بیت کوین همه رمزارزها به‌نوعی روی یک قدرت مرکزی متمرکز بودند و چنین رویکردی برای رمزارزها رویکرد خوبی نیست؛ یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است شما باید به صادرکننده و تمام افرادی که در رأس سلسله‌مراتب قرار دارند، اعتماد کنید. جالب است بدانید رمزارزها حتی به سرویس‌ پرداخت معتبری مانند پی پال نیز نمی‌توانند تکیه کنند؛ زیرا این سرویس پرداختی بر وجوهی به آن می‌سپارید، تسلط کامل دارد و حتی می‌تواند در هر زمانی آن‌ها را مسدود و غیرقابل‌دسترس کند.

بیت کوین این سلسله‌مراتب را از بین برده و برای استفاده از آن نیازی به کسب مجوز از یک بانک مرکزی یا واسطه دیگری نداریم و حتی لازم نیست چیزی را امضا کنیم. تنها چیزی که برای دسترسی به بیت کوین و استفاده از آن نیاز دارید، یک اتصال اینترنت است. در ضمن زمانی که بیت کوین را به دست آوردید، هیچ فرد یا سازمانی نمی‌تواند آن را مسدود کند.

بیت کوین توانسته با استفاده از الگوریتم «اثبات کار» (Proof of Work) غیرمتمرکز و امن شود. به بیان بسیار ساده استخراج بیت کوین، کاربرد این الگوریتم در دنیای واقعی است.

به بیان ساده بیت کوین از سیستمی استفاده می‌کند که هر فرد به‌واسطه آن می‌تواند تراکنش‌های جدیدی را مطرح کند و این تراکنش‌ها تنها زمانی معتبر تلقی می‌شوند که سایر افراد حاضر در این سیستم، در مورد قانونی بودن آن‌ها به توافق نظر برسند. در ضمن چنین سیستمی اطمینان می‌دهد که تراکنش‌های قبلی نمی‌توانند تغییر داده شوند یا توسط فردی با اهداف مخرب مورد تجدیدنظر قرار گیرند. به معنای ساده این سیستم، تغییرناپذیری بیت کوین را تضمین می‌کند.

ممکن است رسیدن به چنین توافق نظری در ابتدا کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما اصلاً این‌چنین نیست و کار بسیار دشواری است؛ مخصوصاً وقتی پای پول به میان می‌آید و می‌خواهید هیچ خطری پولتان را تهدید نکند. در حقیقت شما چطور می‌توانید به غریبه‌ها اعتماد کنید و مطمئن شوید که آن‌ها پولی را که از شما دریافت می‌کنند به فرد قابل‌اعتمادی می‌دهند؟

ساتوشی ناکاموتو معتقد است که تنها راه کسب اعتماد بین افراد و ایجاد توافق نظر در بین آن‌ها، به خدمت گرفتن افرادی در این شبکه و پرداخت پاداش به آن‌ها در ازای انجام این فعالیت است. چنین سیستمی درواقع همان رویکرد اثبات کار است. به‌عبارت‌دیگر اثبات کار یک واحد پردازش مرکزی و یک رأی است.

ماینرها چگونه تشویق می‌شوند؟

یکی از روش های بی دردسر جهت استخراج استفاده از پلتفرم های آنلاین معتبر می باشد. به این منظور شما می توانید از قراردادهای استخراج آماده شرکت نبض استفاده کنید

مزارع استخراج نبض در کشورهای نپال و میانمار بصورت رسمی و قانونی ثبت شده و قابل استعلام می باشند که جمعا مساحتی بیش از ۲۰۰۰۰ متر مربع و ظرفیتی معادل ۳۰۰ مگاوات را به خود اختصاص داده اند.

شما حتی میتوانید دستگاه های استخراج خود را از طریق CCTV بصورت زنده مشاهده کنید

معتبرترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهت خرید و استخراج

بیت کوین
بیت کوین کش
دوج
مونرو
لایت کوین
دکرد
کسپا
اتریوم کلاسیک
مونرو
و....

آیا از استخراج ارز دیجیتال می‌توان به سود بالایی رسید؟

کسب سود از طریق استخراج ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است، اما همه روش های استخراج آسان و تضمینی نیست. سودآوری فرایند استخراج به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

خرید تجهیزات ماینینگ شخصی یکی از سخت ترین نوع های استخراج در حال حاظر به حساب می آید

هزینه برق بالا

پر سروصدا بودن دستگاه ها اونم تو تعداد بالا

استهلاک پذیری در مدت زمان طولانی

دردسر های قانونی مخصوصا تو کشور ما ایران

مهل نگداری و مهمتر از همه خنک نگه داشتن دستگاه ها

معضلات استخراج شخصی ارزهای دیجیتال به شمار می آید