بلاگ نبض

بلاگ > دریافت شناسه و خرید ارز دیجیتال از طریق شناسه پرداخت از صرافی های ایرانی

دریافت شناسه و خرید ارز دیجیتال از طریق شناسه پرداخت از صرافی های ایرانی

تاریخ پست: 2024/01/29
تاریخ بروزرسانی: 2024/01/29




شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای ارسال یا دریافت یک تراکنش ارز دیجیتال، ساعت‌ها انتظار بکشید و جز سردرگمی و خیره‌شدن به کیف پولتان راه‌حل دیگری نداشته باشید. در چنین شرایطی، استفاده از شناسه تراکنش یا TxID، می‌تواند شما را از نگرانی و سردرگمی خلاص کند.

شناسه یا آی‌دی تراکنش (TxID)، کدی منحصربه‌فرد است که قابلیت پیگیری و دسترسی به اطلاعات تراکنش را برای‌تان ممکن می‌کند. با استفاده از این شناسه می‌توان یک تراکنش را در میان میلیون‌ها تراکنش موجود پیدا کرده و وضعیت آن را بررسی کرد.

اصولاً وقتی از عملیات اینترنتی صحبت می‌کنیم، همیشه باید راهی برای پیگیری آن داشته باشیم. فرقی نمی‌کند که این عملیات، یک خرید اینترنتی ساده باشد، یا ثبت نام در یک سامانه و یا واریز پول به یک حساب دیگر؛ در هر صورت، بعد از انجام عملیات، شماره یا کدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با آن می‌توانید عملیات خود را پیگیری کنید. یعنی از صحت انجام آن مطمئن شوید و یا در صورت مواجهه با مشکل، دست‌کم علت آن را متوجه شوید.

در دنیای بلاک چین هم روال کار به همین صورت است:

هر عملیاتی در فضای بلاک چین (از انتقال ارز به یک کیف پول گرفته تا تبدیل ارزها در صرافی‌های غیرمتمرکز)، با یک تراکنش همراه است. همه تراکنش‌هایی که در فضای بلاک چین ثبت می‌شوند، یک شناسه یکتا و منحصربه‌فرد دارند که از طریق آن می‌توان به اطلاعات تراکنش و وضعیت آن (تأییدشدن یا نشدن) دسترسی پیدا کرد.

شناسه تراکنش یا TXID، یک رشته‌کد منحصربه‌فرد متشکل از اعداد و حروف درهم‌ریخته است که به هر تراکنش در بلاک چین اختصاص می‌یابد. این شناسه در حقیقت از اِعمال «تابع هش» بر روی اطلاعات تراکنش (مانند فرستنده، گیرنده، مبلغ و زمان انجام تراکنش) به دست می‌آید و به همین دلیل، آن را با عنوان هش تراکنش (Transaction Hash یا TX Hash) نیز می‌شناسیم.

ش هر تراکنش ارز دیجیتال، در بلاک چینِ میزبان آن ارز ثبت می‌شود و شما می‌توانید با جست‌وجوی شناسه تراکنش خود (به روش‌هایی که در قسمت‌های بعدی بیان می‌کنیم)، اطلاعات پایه‌ای مانند مبلغ تراکنش، زمان انجام آن، آدرس مبدأ و مقصد و تعداد تأییدهایی را که این تراکنش دریافت کرده است مشاهده کنید.

برای اینکه با کاربرد شناسه تراکنش بیشتر آشنا شوید، فرض کنید دوستتان مبلغی بیت کوین را از کیف پول خود به کیف پول شما انتقال می‌دهد. طی این تراکنش، بیت کوین‌ها از حساب او کم می‌شود اما شما در کیف پولتان مبلغی را دریافت نمی‌کنید.

در چنین شرایطی، بهترین کار این است که از طریق شناسه تراکنش، اطلاعات مبدأ و مقصد و همچنین وضعیت تأیید تراکنش در بلاک چین را بررسی کنید. اگر همه چیز درست بود و تراکنش در بلاک چین تأیید شده بود، احتمالاً به بخش پشتیبانی کیف پولتان پیام می‌دهید و مشکل را مطرح می‌کنید. زمانی که اوپراتور پشتیبانی به پیام شما پاسخ دهد، خواهید دید که قبل از هرچیز، از شما می‌خواهد که شناسه تراکنش خود را برای او ارسال کنید تا مشکل را پیگیری کند.

همان طور که می‌بینید، اطلاع از مفهوم شناسه تراکنش و نحوه استفاده از آن، برای کار با ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است.

انتشار عمومی شناسه تراکنش‌ ارزهای دیجیتال در فضای بلاک چین، به افراد اجازه می‌دهد علاوه‌ بر پیگیری تراکنش‌های شخصی، بتوانند تراکنش‌های ارسالی و دریافتی از تمامی آدرس‌های شبکه را هم به‌صورت عمومی مشاهده (یا حتی ردیابی) کنند.

شناسه TXID چیست ؟

امور مربوط به پرداخت پول با ظهور سیستم‌های کامپیوتری وارد فاز جدیدی شد. در حقیقت، برای خرید و فروش یک محصول یا دارایی دیگر نیاز نیست که مقدار زیادی پول با خود حمل کنید و می‌توانید با چند کلیک ساده، پرداخت خود را به صورت آنلاین انجام دهید. ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاربران می‌توانند دارایی دیجیتالی خود را به مقدار دلحواه به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند. فرض کنید که می‌خواهید از طریق همراه بانک خود مقداری پول برای یک شخص دیگر ارسال کنید، شما پس از انجام تراکنش می‌توانید رسید پرداخت اینترنتی را برای وی ارسال کنید. اما به نظر شما این قضیه در حوزه ارزهای دیجیتال چگونه است؟ برای مثال، اگر کالایی را از یک شخص خریداری کرده باشید، چطور می‌توانید پرداخت خود را به وی اثبات کنید؟

شناسه تراکنش که در برخی منابع هش تراکنش یا آی دی تراکنش نامیده می‌شود در اینجا به کار می‌آید و حکم تایید انتقال دارایی را ایفا می‌کند. اطلاعات تمامی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) نگه‌داری می‌شود و در دسترس همه قرار دارد. در حقیقت، برای بررسی هر تراکنش فقط کافیست وارد بلاکچین مورد نظر شده و اطلاعات مربوط به آن را جستجو کنید. البته، شما برای این کار به هویت تراکنش یا همان Txid نیاز داریم. در واقع، زمانی که یک کاربر تراکنشی را در بلاکچین یک رمزارز ثبت می‌کند، یک لینک پیگیری برای آن ثبت می‌شود. این لینک در اصل یک کد است که به صورت تصادفی به تراکنش اختصاص می‌یابد و از آن به عنوان شناسه تراکنش یاد می‌شود. این کد معمولاً دارای کلمات و حروف انگلیسی است که شامل 64 کاراکتر می‌شود. برای مثال، اولین تراکنش ثبت شده در بلاکچین بیت کوین که توسط ساتوشی ناکوموتو انجام شده به شرح زیر است:

f484fc596403b9d638783cf57adfe4c33495c605f6356fbc91338530e9831e9e16

همه تراکنش‌هایی که در بستر بلاکچین انجام می‌شود به صورت عمومی است و در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد. در واقع، برای نشان دادن صحت و درستی یک تراکنش می‌توانید txid آن را در اختیار افراد یا سازمان‌ها قرار دهید. فرد گیرنده نیز می‌توانید در بخش جستجوی بلاک (Block Explorer) شناسه تراکنش را جستجو کرده و درستی آن را استعلام کند. علاوه بر این، اطلاعاتی از قبیل آدرس دریافت کننده، آدرس فرستنده، مقدار دارایی ارسال شده، کارمزد تراکنش و زمان دقیق انجام آن را مشاهده کنند. شاید از خود بپرسید که دسترسی عمومی به اطلاعات تراکنش ممکن است امنیت حریم خصوصی کاربران را به خطر بیاندازد، اما این طور نیست و از آنجایی که این اطلاعات محرمانه نیستند و سارقین از طریق شناسه تراکنش نمی‌توانند حساب کاربران را هک کنند.

کاربرد TXID چیست؟

شناسه تراکنش در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. برای مثال، شبکه‌های بلاکچینی معمولاً در زمان‌های پر ترافیک با تاخیر عمل می‌کنند. حالا فرض کنید که در این زمان مقدار مشخصی از دارایی دیجیتال خود را انتقال داده‌اید اما نمی‌دانید که این تراکنش در چه زمانی به حساب مقصد خواهد رسید. برای پیگیری اطلاعات این تراکنش می‌توانید وارد بلاکچین شده و TXID مربوط به ان را جستجو نمایید. علاوه بر این، ارسال شناسه تراکنش را می‌توانید به عنوان رسید پرداخت در اختیار فرد دریافت‌کننده قرار دهید.

همانطور که می‌دانید، میزان کارمزد در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال یکسان نیست. شما با بررسی TXIF در مرورگر بلاک می‌توانید جزییات مربوط به کارمزد تراکنش را نیز مشاهده کنید.

نحوه مشاهده TXID

همانطور که به آن اشاره کردیم، برای مشاهده جزییات یک تراکنش باید شناسه آن را در بلاک اکسپلور جستجو کنند. اما نحوه دسترسی به TXID چگونه است؟ به طور کلی، به محض نهایی‌شدن یک تراکنش، یک TXID نیز تولید می‌شود که در بخش تاریخچه تراکنش‌ها(Transaction History) قابل مشاهده است.

واریز شناسه‌دار چیست؟

واریز شناسه‌دار یک روش واریز وجه به حساب کاربری در اکثر صرافی های ایرانی است که با ایجاد یک شناسه منحصر به فرد برای هر تراکنش، به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت، وجه خود را به حساب صرافی واریز کنند

در روش سنتی واریز به صرافی، کاربران می‌توانند از طریق درگاه پرداخت بانکی، وجه خود را به حساب کاربری خود در صرافی واریز کنند. در این روش، سقف واریز روزانه توسط بانک تعیین می‌شود. به عنوان مثال، سقف واریز روزانه از درگاه بانکی داخل صرافی ها ۲۵ میلیون تومان است.

در این نوع از واریز، می‌توانید وجه خود را از طریق موبایل‌بانک/همراه بانک و یا از طریق شعب بانک‌ها به حساب خود در اکثر صرافی های ایرانی مثل نوبیتکس ، ولکس ، آبان تتر و ... واریز نمایید.

همواره وجود سقف‌های انتقال وجه در صرافی‌ها و بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای تریدرهای حرفه‌ای که در سطح کلان به ترید می‌پردازند ایجاد نموده است و این محدودیت که از سوی نظام بانکی به صرافی‌ها تحمیل می‌گردد و صرافی های ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به صورت روزانه کاربران در آن، صرفا قادر به انتقال پول تا سقف 25 میلیون تومان بوند. کارشناسان ما با آگاهی از معایب وجود چنین محدودیتی تلاش می‌کردند که به طور کاملا قانونی این محدودیت را برطرف سازند تا تریدرها و کاربران به راحتی بتوانند در سطح وسیع‌تری معاملات را انجام داده و استراتژی‌های معاملاتی خویش را پیاده نمایند. در واقع واریز و انتقال وجه تا سقف 25 میلیون تومان در سال‌های گذشته رقم قابل توجهی بود؛ اما متاسفانه با افت ارزش پول ملی و از دست رفتن اعتبار آن در برابر دلار، امروزه بسیاری از تریدرها با توجه به این واقعیت که 25 میلیون تومان معادل 500 دلار است، در پیش‌برد استراتژی‌های معاملاتی کلان خویش با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

واریز با شناسه همان راه‌حل قانونی است که امکان انتقال و واریز وجه تا سقف ۵ میلیارد تومان روزانه در هر درخواست را برای کاربران فراهم می‌نماید که با تلاش کارشناسان مالی سایت های معتبر صرافی ایرانی در اختیار کاربران قرار گرفته است و با توجه به ضرورت استفاده از آن، ما این مقاله از بلاگ نبض را به آموزش واریز با شناسه در صرافی های اریانی اختصاص داده‌ایم؛ اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه فعالسازی واریز با شناسه

فعال کردن آیتم واریز با شناسه در مجموعه صرافی های ایرانی دارای مراحل چندان پیچیده‌ای نبوده و صرفا با طی کردن چند مرحله به راحتی می‌توان به این قابلیت انتقال وجه دسترسی پیدا کرد. اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که فعلا حساب کاربری در صرافی ارزهای دیجیتال ایرانی ندارند، در قدم اول بایستی با مراجعه به بخش ثبت نام موجود در منوی سمت راست و بالای صفحه، یک حساب کاربری برای خود ایجاد نمایید و سپس مراحل وریفای و احراز هویت را پشت سر بگذارید تا امکان ثبت کارت بانکی برای شما فراهم گردد؛ در صورتی که دارای حساب کاربری وریفای شده هستید نیز با ورود به اکانت خویش و مراجعه به بخش داشبورد و انتخاب گزینه «ثبت کارت» موجود در پایین صفحه که به رنگ سبز مشخص شده، اطلاعات کارت بانکی مورد نظر را وارد نمائید تا اطلاعات کارت بانکی (که قصد استفاده از آن برای واریز با شناسه را دارید) در صرافی ثبت گردد.

به خاطر داشته باشید که کارت مورد نظر باید به لحاظ مالکیت و نام صاحب حساب با اطلاعات هویتی که به هنگام ثبت نام و وریفای به صرافی ها ارائه کرده‌اید، یکسان باشد؛ در غیر این صورت عملا امکان واریز و برداشت از این کارت بانکی را نخواهید داشت و علت این مسئله نیز در این نکته نهفته است که براساس قوانین فعالیتی اکثر صرافی های ایرانی، کاربران صرفا می‌توانند از کارت‌های بانکی که به نام خود آن‌ها صادر شده برای واریز و برداشت وجه استفاده نمایند.

پس از ثبت اطلاعات کارت بانکی، برای افزایش موجودی حساب کاربری مجددا به بخش داشبورد بازگردید و در میان آیتم‌های موجود در قسمت بالای این صفحه، واریز تومانی را به واریز با شناسه تغییر دهید؛ در این حالت در قسمت پایین صفحه آیتم «درخواست صدور شناسه واریز» برای شما فعال می‌گردد که با انتخاب آن عملیات درخواست واریز با شناسه برای حساب کاربری شما مورد پیگیری قرار می‌گیرد و با ارسال پیامک فعالسازی موفق شناسه واریز و قرار گرفتن اطلاعات شناسه واریز در پنل کاربری، دسترسی شما به این شیوه انتقال وجه فراهم می‌گردد.

به خاطر داشته باشید که حتما قبل از ثبت درخواست صدور شناسه واریز به نکات مندرج در ذیل آن توجه کافی داشته باشید و همچنین درصورتی که پس از ثبت درخواست صدور شناسه واریز تا 12 ساعت پیامک فعالسازی آن را دریافت نکردید، حتما موضوع را با کارشناسان مجموعه در بخش پشتیبانی در میان بگذارید تا مشکل پیش آمده در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری شده و برطرف گردد. 

نحوه انتقال وجه با استفاده از گزینه واریز با شناسه

س از فعالسازی، مجددا به داشبورد حساب کاربری خود برگردید و این بار با انتخاب گزینه «واریز با شناسه» با اطلاعات ضروری شماره حساب مقصد، شماره شبا مقصد و شناسه واریز مواجه خواهید شد؛ حال وارد اینترنت بانک خود شده و با استفاده از گزینه انتقال به وسیله شماره حساب یا شماره شبا وارد مرحله انتقال وجه شوید. اکنون می‌توانید با کپی کردن شماره حساب یا شماره شبای مقصد موجود در داشبورد حساب کاربری خود در اکثر صرافی های ایرانی و وارد کردن شناسه واریز در فرم انتقال وجه موجود در اینترنت بانک، واریز خود تا سقف 100 میلیون در هر تراکنش را انجام دهید.

جالب است بدانید که در واریز با شناسه، سقف پرداختی شما در هر تراکنش 100 میلیون تومان خواهد بود و شما می‌تواند در طول 1 روز، یک میلیارد تومان را با انجام 10 تراکنش به وسیله واریز با شناسه انتقال دهید و وجه واریزی به دلیل وارد کردن این شناسه واریز به صورت آنی و اتوماتیک پس از انجام تراکنش در حساب کاربری شما قرار می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که در صورت عدم ثبت شناسه واریز در فرم انتقال وجه موجود در اینترنت بانک خویش، واریز با موفقیت انجام نشده و مبلغ واریزی به حساب شما عودت داده خواهد شد و واریزی شما حتما باید از کارت بانکی صورت گیرد که اطلاعات آن را به وسیله «ثبت کارت» در حساب کاربری خود در اکثر صرافی های معتبر ایرانی به ثبت رسانده‌اید.

استفاده از شناسه واریز؛ راه‌حلی برای دور زدن سقف پرداخت‌های روزانه

با توجه به این واقعیت که ریال ارزش خود را برابر دلار را از دست داده است، وجود سقف پرداخت و انتقال وجه روزانه برای آن دسته از کاربرانی که با بازارهای مالی بین‌المللی ارتباط دارند، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و تریدرهای مارکت ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند، به همین علت با تلاش کارشناسان صرافی ها، در حال حاضر امکان واریز با شناسه برای کاربران اکثر صرافی های معتبر ایرانی فراهم شده است و کاربران با فعالسازی این بخش، می‌توانند در هر تراکنش تا سقف ۵ میلیارد تومان روزانه خرید ارز داشته باشند.

برای این کار صرفا کافیست با مراجعه به بخش داشبور حساب کاربری، درخواست صدور شناسه واریز را به ثبت برسانید و پس از دریافت پیامک فعالسازی با استفاده از این شناسه، تراکنش‌های خویش را مطابق آنچه که در این مقاله گفته شد، انجام دهید.

در اینجا چند نکته مهم در مورد واریز شناسه‌دار در برخی صرافی های معتبر ایرانی وجود دارد:

• شناسه واریز یک کد منحصر به فرد است که برای هر شخصی به صورت متمایز ایجاد می شود، اما ضروری است تا برای هر واریز، شناسه واریز را از حساب کاربری خودت کپی کنید تا واریز شما با موفقیت انجام شود.
• در صورت عدم وارد کردن شناسه واریز در قسمت توضیحات تراکنش، واریز شما با موفقیت انجام نمی شود و مبلغ واریزی به حساب شما عودت داده خواهد شد.
• با کلیک بر روی گزینه‌ی “پرداخت با شناسه واریز” سیستم به کاربر یک شماره شبا و یک شناسه واریز (کد چند رقمی) می‌دهد که مختص همان کاربر است و عملکردی همانند Memo دارد، یعنی هنگام انجام ساتنا/پایا از مبدا تراکنش، باید قبل از نهایی کردن تراکنش، این شناسه واریز ثبت شود.
• مقدارکارمزد دریافتی برای واریز‌ شناسه‌دار ۰.۰۲۵% از کل مبلغ واریز هست، یعنی مثلا برای واریز ۱۰۰ میلیون تومان، میزان ۲۵هزار تومان کارمزد کسر می‌شود که البته این رقم در همه صرافی ها یکی نمیباشد .
• هنگام انجام واریز شناسه‌دار، وارد کردن بخش “بابت” الزامی نیست و نیازی نیست تا مورد خاصی (مثل پرداخت بدهی/تادیه دیون) انتخاب شود و انتخاب هر موردی در آن بخش، مورد قبول است.