بلاگ نبض

بلاگ > پرچمدار جدید ای.ام.دی برای استخراج رمزارز مناسب نیست!

پرچمدار جدید ای.ام.دی برای استخراج رمزارز مناسب نیست!

تاریخ پست: 2020/12/13




کارت گرافیکی پرچمدار شرکت ای.ام.دی(آر.ایکس.۶۹۰۰ ایکس.تی) اخیراً در دسترس خریداران قرار گرفته است اما آزمایش این محصول در صنعت استخراج رمزارز رضایت بخش به‌نظر نمی‌رسد

کارت گرافیکی آر.ایکس.۶۹۰۰ ایکس.تی

شرکت ای.ام.دی کارت گرافیکی RX 6900 XT را در تاریخ هشتم دسامبر ۲۰۲۰ میلادی با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه کرده است. شرکت ای.ام.دی معماری آر.دی.ان.ای ۲(RDNA 2) را در طراحی این محصول پرچمدار خود مورد استفاده قرار داده است. این کارت گرافیکی رقیب اصلی محصول پرچمدار شرکت انودیا یعنی آر.تی.ایکس ۳۰۹۰ محسوب می‌گردد، اما با قیمت کمتری به بازار عرضه شده است.

کارت گرافیکی RX 6900 XT

کارت گرافیکی آر.ایکس.۶۹۰۰ ایکس.تی(RX 6900 XT) با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی(Vram)، فن‌آوری این‌فینیتی کش(Infinity Cache) 128 مگابایتی، فن‌آوری اسمارت اکسس مموری(Smart Access Memory) و پهنای باند ۲۵۶ بیتی عرضه شده است.

آزمایش RX 6900 XT در صنعت استخراج رمزارز

نتایج اولیه‌ی آزمایش کارت گرافیکی RX 6900 XT در الگوریتم اتهش(Ethash) نشان می‌دهد که این کارت گرافیکی هش‌ریت ۶۲-۶۵ مگاهش برثانیه را با مصرف ۱۵۶ وات ارائه می‌کند. در حالی که کارت گرافیکی RX 5700 XT از سری پنجم کارت‌های گرافیکی ای.ام.دی هش‌ریت ۶۱ مگاهش برثانیه را در توان مصرفی ۱۰۶ وات ارائه می‌کند، به‌نظر می‌رسد که سری ششم از محصولات این شرکت دستاورد خاصی را برای ماینرهای اتریوم به همراه ندارند.

با توجه به قیمت اتریوم در زمان نگارش مقاله، درآمد این کارت گرافیکی بر روی شبکه‌ی اتریوم ۲٫۱۶ دلار در هر روز محاسبه شده است.

همچنین کارت گرافیکی آر.ایکس.۶۹۰۰ ایکس.تی عملکرد مشابهی با RX 6800 XT و RX 6800 را در الگوریتم استخراج اتریوم ارائه می‌کند. این نتیجه از نظر فنی نیز قابل توجیه است زیرا حافظه‌ی گرافیکی مشابهی در ساخت این کارت‌های گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته است. ای.ام.دی در ساخت تمامی این کارت‌های گرافیکی ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی  ۲۵۶ بیتی جی.دی.دی.آر ۶(GDDR6) را مورد استفاده قرار داده است و تنها تفاوت این محصولات در تراشه‌ی گرافیکی است.

از آنجایی که شرکت ای.ام.دی کارت گرافیکی RX 6900 XT را تقریباً دو برابر گرانتر از RX 6800 عرضه کرده است و هر دو محصول هش‌ریت تقریباً یکسانی را در الگویتم اتهش ارائه می‌کنند، خرید این محصول تنها با هدف استخراج اتریوم انتخاب مقرون به‌صرفه‌ای به‌نظر نمی‌رسد.

عملکرد آر.ایکس.۶۹۰۰ ایکس.تی در استخراج ریون کوین

نتیجه‌ی آزمایش کارت گرافیکی RX 6900 XT در الگوریتم کاوپاو(KawPow)؛ الگوریتم مورد استفاده برای استخراج ریون کوین(Ravencoin) نشان می‌دهد که این کارت گرافیکی هش‌ریت ۳۰ مگاهش برثانیه را ارائه می‌کند. با فرض قیمت ریون کوین در زمان نگارش مقاله درآمد این کارت گرافیکی بر روی الگوریتم KawPow در هر روز ۱٫۸۳ دلار محاسبه شده است.

نکات برگزیده مطلب

  • شرکت‌های تولید کننده‌ی کارت‌های گرافیکی همواره در رقابت با یکدیگر محصولات کارآمد و قدرتمند‌تری را به بازار عرضه می‌کنند. در همین راستا شرکت ای.ام.دی در روز هشتم دسامبر کارت گرافیکی آر.ایکس.۶۹۰۰ ایکس.تی(RX 6900 XT) را به بازار عرضه کرده است. با این وجود نتایج اولیه‌ی آزمایش این محصول برای استخراج رمزارزها رضایت‌بخش به‌نظر نمی‌رسد.